Annons

Hjälp med surfplatta. Redigera RAW, canon 760d.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en surfplatta för att de inte väger så mycket och att jag på språng ska kunna titta på mina bilder samt gärna redigera lite.. Men måste jag ha en Ipad Pro för det? Eller funkar vilken surfplatta som helst som är från iaf senast 2015? Hur ska jag tänka och vilken bör man köpa som inte kostar miljoner.. Jag fotograferar med min canon 760d.
 

Rieppo

Ny medlem
Jag kör med en ipad air från typ 2014. Får dock köpa till en kortläsare såklart. Funkar fint. Redigerar med lightroom och snapseed. Det enda som är lite knepigt är väl lagringsutrymmet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag använde en Samsung Tab S3 för min resa i Japan. 256GB Samsung MicroSD köpte jag till och använde Snapseed. Jag väntar på att Canon DPP Express släpps för Android och CR2-filer.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en Chromebook om man inte vill ha en iPad. Vill man ha det lite billigt kan de vara lite knepigt att hitta något bra, men det kommer ut fler och fler prisvärda och bra modeller.

Det du vill ha är en modell med touch och som smidigt kan vikas ihop (eller rakt av har en löstagbar skärm) till en "surfplatta". Du vill också ha en nyare modell som stöder Android-appar så du får in mjukvara som Lightroom och Snapseed. Det finns även modeller med stylus för mer precis redigering.

Lättast är att du googlar runt lite, kan för lite själv om hårdvaran. Asus Chromebook Flip har man hört gott om, Samsung gör också någon bra. Dell är även bra på området, men det gäller att köpa rätt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag föredrar att tanka över filerna till datorn genom Lightroom som i sin tur syncar till LR CC.
Sen kan jag redigera från surfplattan eller telefonen.

/stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en surfplatta för att de inte väger så mycket och att jag på språng ska kunna titta på mina bilder samt gärna redigera lite.. Men måste jag ha en Ipad Pro för det? Eller funkar vilken surfplatta som helst som är från iaf senast 2015? Hur ska jag tänka och vilken bör man köpa som inte kostar miljoner.. Jag fotograferar med min canon 760d.
Ett bra alternativ till iPad Pro kan vara att kika på en Surface Pro, eller om du inte har så höga krav på prestanda, en Surface Go 8GB (men se Go mer som ett komplement till en kraftfullare platta/dator, inte ett huvudalternativ).

https://www.microsoft.com/sv-se/surface
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ni som vet. Förr kunde inte LR i sin helhet köras på iPad utan baran ennklare version som genererade bilder med färre mp. Är detta nu fixat? Vad jag såg kanske det först nu kanske kommer en sådan. Om inte måste man väl redigera två gånger - en för att visa resultat på iPad och igen på riktigt på datorn? I så fall är väl en Surface-variant bäst eftersom den kör Windows och man kan använda riktiga LR.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu prenumererar jag själv inte på Adobe CC (kör klassiska Lr 6 perpetual), men Lr skall numera vara likvärdig på plattor med iOS och Android, som på macOS och Windows.

Det sagt så även om jag har två iPads, så föredrar jag Surface Pro för redigering på ”platta” (dvs. när jag inte vill släpa med mig min MBP 15”:are, som är min privata ”huvudmaskin”).

Även om Lr numera är riktig fullversion på iOS/Android, så är det ändå en stor fördel med Surface Pro då man kan köra precis vilken RAW-konverterare som helst (och dessutom alla möjliga plugins). Då är man inte låst till just Adobe. Så jag hade för just fotoredigering nog valt Surface Pro framför iPad Pro (även om jag också så småningom kommer skaffa den senare för andra syften).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Använder själv iPad, tycker Retinaskärmen är fantastisk att visa bilder på. Alla bilder jag redigerar går via min iPad som referensskärm. MEN skärmen åter gråskala, jag skulle aldrig kunna redigera på den. Den tappar alldeles för mycket information i mörka partier.

Bara så att man har med det i kalkylen. Vill också reservera mig för de senaste iPad, det kan ha blivit bättre?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Redigera på iPad

Det finns inget rätt eller fel utan man gör det man trivs med, det går tom att redigera på smartphones. Kommenterar kort mitt inlägg från igår...

Har en ganska enkel skärm men kan följa gråskalan i princip ner till 0, efter 0, 0 ,0 finns det ingen information kvar. Fördelen att det ger kontroll om vad som kommer ut. Ingen kan se någon information under 0 :)

Lägger upp två exempel som är utsnitt. Den övre bilden läser jag i princip allt, ca 95 %. Med bilden under känner jag ändå kontakt över hela bildytan, vi säger runt 80 %. På min iPad är den undre bilden inte ens läsbar i de skuggiga partierna. Reserverar mig igen, dagens läsplattor kanske är bättre?
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS