Annons

Canon till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagelstam

Medlem
Hej!

Jag går i tankarna att byta system mest på grund av smidighetsskäl.

Lättare modell, mindre hus osv. men jag är osäker på om Sonys fördelar väger över tillräckligt mycket?
Jag har funderat på att köpa fullformat med Canon eftersom jag redan har canon objektiv och tycker om systemet, men vet att det finns adaptrar till Sony.. Undrar om någon har erfarenhet av dessa adaptrar och om de fungerar bra? Även objektiven hos Sony, känns som att dessa är dyrare och färre än canons?

Jag tänker antingen köpa en Canon 5d mk iii eller en Sony A7ii.

Några tankar som väger för och emot?

Med vänlig hälsning
Oskar
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har inte använt A7II men har A7RII. Vad jag förstått skiljer sig funktionaliteten med tredjepartsobjektiv mellan dessa där A7RII funkar bättre. Använder Sigma MC11 och kör nästan enbart med objektiv med EF fattning.

Sigma objektiv i Global Vision serien till EF erbjuder mycket av funktionaliteten som Sonys egna - lock-on AF och ögon AF inkluderat.

Vad gäller andra objektiv:
1. Äldre Sigma som jag testat (120-300 OS och 70-200 OS) ger inte ögon AF och ger endast följande AF i rimlig hastighet över ett område som motsvarar ungefär APS-C delen av bilden. Dock ganska rask AF. Lock-on och ögon AF funkar ej. Dock är ju inget förlorat mot att köra dem på Canon då Canonkameror ändå saknar dessa. Sigma 100-400/4 ger långsam och lite tvekande AF. Så varierar.
2. Nyare Canonobjektiv har jag inte testat men kan vara vissa problem. De äldre ger ungefär samma funktionalitet som Sigmas äldre.

Jag rekommenderar att du kollar vad du har (är der Sigma Art/Sports/Contemporary - kör på) annars bör du testa. Jag rekommenderar starkt Sony A7RII eller A7III om AF hastighet och funktion är viktigt och som jag läst, inte A7II.
 

Hagelstam

Medlem
Sonys senaste flagskäpp A7iii är lite för dyr för mig, därför jag tittar på 7ii och 5d mk iii. Men jag har hört lite olika om alla adaptrar som finns, vissa fungerar bra och vissa fungerar sämre.

Är fortfarande lite osäker mellan 7ii an och 5dn, tycker om Canons bygge och funktioner, vet inte om 7an har de funktioner eller hålltid som jag nu har vant mig med. Blir rätt segt att byta batteri hela tiden till exempel.

Har Sony 7ii också ögon detekteringspunkter?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sonys senaste flagskäpp A7iii är lite för dyr för mig, därför jag tittar på 7ii och 5d mk iii. Men jag har hört lite olika om alla adaptrar som finns, vissa fungerar bra och vissa fungerar sämre.

Är fortfarande lite osäker mellan 7ii an och 5dn, tycker om Canons bygge och funktioner, vet inte om 7an har de funktioner eller hålltid som jag nu har vant mig med. Blir rätt segt att byta batteri hela tiden till exempel.

Har Sony 7ii också ögon detekteringspunkter?
Kolla recension på dpreview. Jag är osäker på om jag skulle välja A7II över 5DIII. A7RII man man få beg för ca 13000kr.

Jag kör Sigma Art för då får jag bra funktion med både Canonkamera och Sony med MC11 adapter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja A7II och nyare A7III är inga flaggskepp på det sättet utan deras ingångs modeller av småbilds serien, A7RII är lite mera påkostad än lillbrorsan, varje ny generation får en del finputsningar, minskar på färgbrus eller liknande, ökar på bilder/sekund med några stycken osv. A7II:ans lågljusprestanda nådde nog inte dom främsta som D750, men där är A7III numera mycket bra och roligare att rekommendera framöver.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nja A7II och nyare A7III är inga flaggskepp på det sättet utan deras ingångs modeller av småbilds serien, A7RII är lite mera påkostad än lillbrorsan, varje ny generation får en del finputsningar, minskar på färgbrus eller liknande, ökar på bilder/sekund med några stycken osv. A7II:ans lågljusprestanda nådde nog inte dom främsta som D750, men där är A7III numera mycket bra och roligare att rekommendera framöver.
Det väsentliga här är nog funktionaliteten med Canonfattningsobjektiv med adapter och då skall både A7RII och A7III erbjuda bättre funktionalitet än A7II det var därför jag nämnde dem ist f A7II.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte använt A7II men har A7RII. Vad jag förstått skiljer sig funktionaliteten med tredjepartsobjektiv mellan dessa där A7RII funkar bättre. Använder Sigma MC11 och kör nästan enbart med objektiv med EF fattning.

Sigma objektiv i Global Vision serien till EF erbjuder mycket av funktionaliteten som Sonys egna - lock-on AF och ögon AF inkluderat.

Vad gäller andra objektiv:
1. Äldre Sigma som jag testat (120-300 OS och 70-200 OS) ger inte ögon AF och ger endast följande AF i rimlig hastighet över ett område som motsvarar ungefär APS-C delen av bilden. Dock ganska rask AF. Lock-on och ögon AF funkar ej. Dock är ju inget förlorat mot att köra dem på Canon då Canonkameror ändå saknar dessa. Sigma 100-400/4 ger långsam och lite tvekande AF. Så varierar.
2. Nyare Canonobjektiv har jag inte testat men kan vara vissa problem. De äldre ger ungefär samma funktionalitet som Sigmas äldre.

Jag rekommenderar att du kollar vad du har (är der Sigma Art/Sports/Contemporary - kör på) annars bör du testa. Jag rekommenderar starkt Sony A7RII eller A7III om AF hastighet och funktion är viktigt och som jag läst, inte A7II.
A7 II kom först och den hade ursprungligen en sämre lösning än A7r II men detta korrigerades helt eller delvis med en firmware-uppgradering. Uppgraderingen handlade om att man efter den fick samma stöd för de fokuspunkter som finns på huvudcensorn med tredjepartsobjektiv. I mitt fall gjorde det att AF blev bättre med mitt Sigma 150-500mm med Sony-fattning och Sonys adapter LA-EA3.

Däremot har exv. A7r II och A6300 och A6500 (båda de denare APS-C) drygt 400 fokuspunkter som täcker i princip hela sensorytan men A7 II saknar detta och har fokuspunkterna centrerade mer till en mindre yta. Så det är lättare att tappa följande fokus än med de senare modellerna om man halkar utanför den mer begränsade ytan med sensorer som A7 II har.

Sigma-objektiv med MC-11 var ingen hit när jag använde det (usel AF med mycket störande fokusljus som förstörde ett antal filmer för mig) men möjligen har Sigma fått bättre stil på systemet nu än när det kom. De som köper MC-11 bör se till att man har senaste firmware för de tidigare var som sagt usla. Jag gav upp Sigma för de fick ingen stil på lösningen så länge jag hade den. Idén var bra men de släppte den långt innan den var användbar praktiskt.

Tredjepartskompatibiliteten är klart bättre med III-serien (bl.a. klart bättre Eye Focus). Det är nog tyvärr (för att det är dyrare) fortfarande bäst att välja de nya Sony-objektiven med de nya fokusmotorerna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Måste säga att med Sigma Artobjektiv och MC11 är funktionen numera stabil och bra med A7RII. Funktionaliteten varierar som jag skrev med äldre Sigma och med Canonobjektiv. Eftersom jag inte är imponerad över pris/prestanda på sonyobjektiv och vill vara flexibel om Canon skulle komma med något bättre och mer prisvärt än EOS-R så är just kombon Sigma Art och Sony A7RII bra för mig just nu - Canonkompatibilitet med Sonysensor (och ögon AF) utan att betala dyrt för nästan lika bra sensorprestanda hos Canon.

Det tråkiga är ju det att för att med ett Canonhus få konkurrenskraftig sensorprestanda (lagom nära) kommer man inte under 27000kr. En ny A7III kostar 23000kr och en beg A7RII kostar bara runt 13000kr - hälften av EOS-R. EOS 5D IV kostar över 30.000kr.
 

fotojerka

Aktiv medlem
Byte till Sony spegellöst

Hej! Jag tog steget från Canon (5D Mark II) till Sony spegellöst redan hösten 2015 och har inte ångrat mig en sekund! Hade först en A7R Mark II och sedan ett år tillbaka A7R Mark III, fantastiska kameror! Visst är huset mindre men med bra objektiv försvinner den vinsten nästan helt. Det är snarare bildkvaliteten som gör det stora lyftet! Allt är snäppet bättre enligt min mening.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Måste säga att med Sigma Artobjektiv och MC11 är funktionen numera stabil och bra med A7RII. Funktionaliteten varierar som jag skrev med äldre Sigma och med Canonobjektiv. Eftersom jag inte är imponerad över pris/prestanda på sonyobjektiv och vill vara flexibel om Canon skulle komma med något bättre och mer prisvärt än EOS-R så är just kombon Sigma Art och Sony A7RII bra för mig just nu - Canonkompatibilitet med Sonysensor (och ögon AF) utan att betala dyrt för nästan lika bra sensorprestanda hos Canon.

Det tråkiga är ju det att för att med ett Canonhus få konkurrenskraftig sensorprestanda (lagom nära) kommer man inte under 27000kr. En ny A7III kostar 23000kr och en beg A7RII kostar bara runt 13000kr - hälften av EOS-R. EOS 5D IV kostar över 30.000kr.
Trevligt att höra att de äntligen fått till det lite bättre. Vi som gick på lösningen då blev verkligen fintade. Inte så mycket av Sigma som av alla usla fotojournalister som bara ekade Sigmas säljinfo istället för att hjälpa oss med en kritisk granskning, vilket faktiskt är deras jobb. Jag har inte lyckats hitta en enda fotojournalist som lyft problemet vid denna tid. De som tidigt såg och inte minst hörde problemen var de vanliga fotografer som jag själv som lite korkat litat på lovorden.

Det som är så bra med spegellöst är ju att möjligheten till "cross over" till andra märkens objektiv blivit så mycket bättre än tidigare. För mig har det varit en viktig egenskap hos Sony E och det tror jag alla andra användare som har andra system som ger motsvarande möjligheter tycker (exv. de som använder MFT). Det kommer väl inte gå att byta hur som helst mellan spegellösa system för de kommer alla ha korta registeravstånd men åtminstine de äldre DSLR-objektiven blir ju möjliga att använd samt alla manuella för dessa system.

Jag har inte koll på relationen mellan Canons nya system och Sonys E-mount men det kanske inte går så lätt att vandra mellan dessa annat än med DSLR-objektiven och dessa kommer hur som helst förmodligen inte att vara helt optimala då de primärt inte är gjorda för AF-systemen i de nyare Sony-kamerorna åtminstone - som exv. alltid mäter kontinuerligt istället för enbart innan bild tas som i DSLR:er. Men för de allra flesta så kommer det nog inte att spela någon större roll för de kommer säkert tycka att det är tillräckligt bra ändå. Om man är ute efter att spara pengar vid ett systembyte så är nog de flesta beredda att ställa upp på den kompromissen som ev. begränsningar i äldre objektiv ger.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med Sten-Åke. Däremot så verkar Sigma genuint intresserade av att få till saker rätt och en del mjukvaruuppdateringar av både adapter och objektiv har gjort mycket.

Nu skall tilläggas att jag kör med A7RII och jag kan inte uttala mig om det finns begränsningar i antal bps i t ex A7III med dessa adapterade objektiv. Syftet med A7RII är ju inte primärt att köra den som en sportkamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte koll på relationen mellan Canons nya system och Sonys E-mount men det kanske inte går så lätt att vandra mellan dessa annat än med DSLR-objektiven och dessa kommer hur som helst förmodligen inte att vara helt optimala då de primärt inte är gjorda för AF-systemen i de nyare Sony-kamerorna åtminstone - som exv. alltid mäter kontinuerligt istället för enbart innan bild tas som i DSLR:er.
Jag tror inte att det stämmer att AF-systemen i spegelreflexkameror bara mäter enbart innan en bild tas. I så fall skulle inte fokusbekräftelse för manuella objektiv med hjälp av AF-systemet fungera på spegelreflexkameror.

Dessutom mäter AF-systemen ställda för kontinuerlig AF uppenbarligen kontinuerligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror inte att det stämmer att AF-systemen i spegelreflexkameror bara mäter enbart innan en bild tas. I så fall skulle inte fokusbekräftelse för manuella objektiv med hjälp av AF-systemet fungera på spegelreflexkameror.

Dessutom mäter AF-systemen ställda för kontinuerlig AF uppenbarligen kontinuerligt.
Vad jag förstått så mäter AF systemen i en DSLR i kontinuerligt läge så länge AF-ON är tryckt antingen via en dedicerad knapp eller via slutarknappen. Spegellösa gör på samma sätt så länge inte ett läge för pre-AF eller liknande system är aktiverat för då mäts AF verkligen kontinuerligt.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Jag har en A7RII och använder ibland mina canonobjektiv till den. AF fungerar med en del av objektiven men inte lika snabbt som med mina Sony objektiv.

AF med
70-200/4L fungerar bra men kan ibland ta lite tid på sig
24-105/4 fungerar ibland men ibland inte
100/2,8 macro fungerar oftast inte

Sigma 70-300 fungerar inte
 

Hagelstam

Medlem
Mycket bra läsning här! Tack för alla svar, ganska svårt att bestämma mig fortfarande men ska hålla ett öga efter modellerna och om dem släpps för något bra pris =) Får testa mig fram helt enkelt men Sonyn verkar ganska intressant ändå.
 

induce

Aktiv medlem
Hej Oskar!

Jag har en hel del blandade kameror (80D, EOS R och Sony A7R III). Har inget native objektiv till Sonyn utan kör bara adapterade via Sigmas MC11. Kort sammanfattat så måste jag säga att när fokus fungerar så sitter den framför allt riktigt bra och också ganska snabbt. Ibland fungerar den dock inte alls, i de mest konstiga av lägen, och alla fokuslägen är inte tillgängliga om man inte kör Sigmas egna objektiv. De objektiv som lider mest av dålig och icke-fungerande fokus är telezoomar (Canon 70-200 2.8 III, Tamron 150-600 G2). Även Canon 200 2.8 och Canon 300 2.8 kan ha lite problem. Ofta fungerar dock centerfokus ganska bra, så får man komponera om bilden efteråt.

Men just att du kan köra med t.ex. Sigma 85 @ F/1.4 och köra ögonfokus och fokus sitter perfekt och bilderna är knivskarpa. Det är helt galet trevligt. I det fallet litar jag mer på Sonyn än på t.ex. min tidigare 6D Mark 2 med spotfokus på ögat. Den kunde bakfokusera och ha sig. Aldrig något sådant med Sonyn. Har använt EOS R för lite för att kunna jämföra på den punkten.

Jämfört med EOS R och alla objektiv jag testat så är fokus med Sony + MC11 långsammare, och Sonyn kan få "leta" lite mer, framåt och bakåt. Dock är det bättre i AF-C (kontinuerlig fokus). EOS R upplevs i snabbhet vad gäller AF precis som en DSLR. Men som sagt, har inte provat Sonyn med deras egna objektiv så kan inte jämföra där.

Hoppas detta hjälper dig något! :)


Micke
 

riddler

Aktiv medlem
Jag gjorde bytet från canon till sony

Då köpte jag a7r2 och några objektiv, men jag behöll några canon objektiv också. Tycker 17-40 fungerar jättebra, 135f2 var bra, 85 1.8 var klockren, lika snabb som deras egna 85.

Bildkvalitén är bra, men okonsekvent, det är mycket pill och grej, och än idag fattar jag inte riktigt alla fokuspunkter och inställningar. Det är lite lurigt faktiskt, sen så tar batterierna slut snabbare än vad man tror, så ha flera stycken.

Annars är den bra, om du har tid på dig att komponera bilder osv så kör på Sony. Mc-11 adapter fungerar bra!

Själv bytter jag nyligen till Fuji, eller ja använder sony till arbete bara, men Fuji är magiskt =) Man vill bara ha kameran och fota, och det känner jag inte med Sonyn faktiskt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det fins väl kvar att autofokusen blir långsammare med små bländaröppningar vad gäller A7-serien, stor skillnad med f/2,8 och f/8,0 som exempel, vet att A9 nyper bra med nya 400f/2,8 även på f/II, vet inte om A7 fått FW för f/II.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag gjorde bytet från canon till sony

Då köpte jag a7r2 och några objektiv, men jag behöll några canon objektiv också. Tycker 17-40 fungerar jättebra, 135f2 var bra, 85 1.8 var klockren, lika snabb som deras egna 85.

Bildkvalitén är bra, men okonsekvent, det är mycket pill och grej, och än idag fattar jag inte riktigt alla fokuspunkter och inställningar. Det är lite lurigt faktiskt, sen så tar batterierna slut snabbare än vad man tror, så ha flera stycken.

Annars är den bra, om du har tid på dig att komponera bilder osv så kör på Sony. Mc-11 adapter fungerar bra!

Själv bytter jag nyligen till Fuji, eller ja använder sony till arbete bara, men Fuji är magiskt =) Man vill bara ha kameran och fota, och det känner jag inte med Sonyn faktiskt.
Instämmer i detta. Det är lite knöligt med Sony. Menyerna är krångliga och det är inte helt uppenbart med AF inställningarna (A7II). Fuji är roligare för att det är mer intuitivt även om jag meny- och inställningsmässigt föredrar Canon.

Däremot är objektiv med Canonfattning väldigt prisvärda beg och Sigma Art objektiv är mestadels otroliga och väldigt prisvärda. Kombinationen av dessa, kontinuerlig ögon-AF och sensorprestandan gör att jag nu kör Sonyhus men med Canon EF fattning på objektiven. Med Sigma Art och MC11 får man idag bra funktionalitet. Däremot skulle jag fota mycket sport skulle jag antingen behöva Sonyobjektiv, Canonhus eller behöva byta till Fuji XT3. Nu duger A7RII MC11 och Sigma 70-200/2,8 OS för att vid tillfälle fota barnens handboll.
 
ANNONS