Annons

Nybörjare, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miie

Medlem
Hej,
Har efter ca 20 års foto uppehåll bestämt mig för att börja fota igen.
Med all ny teknik som kommit så känns det som man är en rookie på det här.
Vill köpa en kamera som inte kostar skjortan...
Köper hellre ett eller två objektiv till.

Är mest intresserad av att fota natur, djur, blommor och växter samt mat.
Dröm fotot är ett häftigt norrsken.

Hade tidigare en nikon men känner mig mer sugen på en canon nu.
Va nyss på en resa där jag lånade med mig två kameror av ovanstående märken.
Och kände att canon kändes mer rejäl och blev lite bättre bilder samt lättare inställningar, medans nikon var lättfotograferad en aning krångligare meny.

Va skulle du rekommendera för en rookie?

Tacksam för alla tips jag kan få.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ta en titt på Fujis X-T3 eller den mindre och billigare X-T20. Det är svårt att komma närmare känslan av en analog spegelreflex från 1980-talet. Och normalzoomarna är utmärkta.

Annars kan man nog säga att i princip alla moderna kameror från Canon och Nikon är bra, och bättre ju mer de kostar.
 

horvendile

Aktiv medlem
Är mest intresserad av att fota natur, djur, blommor och växter samt mat.
Jag skulle säga att det springande (ahem) punkten här är vilka djur du pratar om. Dina andra motiv är rätt stillsamma av sig, men det kanske inte djuren är. Ska man fota något som rör sig snabbt och svårförutsägbart blir autofokusen väldigt viktig, och rent generellt är det till icke ringa del bättre autofokus man betalar för när man går upp i pris på kameror.
(Ja, det är mycket annat också. Men AF är ofta en viktig del av det.)
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag har bara ett råd: Om du gillar Canon...köp Canon!
Krångla inte till det, alla kameror är så pass bra idag att du kan låta känslan styra. Köp den som känns bra för dig.
Lägg mer vikt (och kanske mer pengar) på objektiven. De kommer du antagligen att behålla en längre tid.

Ett råd till: Titta inte bara på de allra senaste kamerorna - även de som kom ut för två, tre, fyra år sen är riktigt bra, och de kan du ofta hitta till ganska bra priser.

och om du kan tänka dig begagnat så hittar du massor...lycka till med köpet:)
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker att du TS skall börja med att kika på vilken typ av, och kanske exakt vilka, objektiv som är intressantast att använda för dig.

Fundera även på om du skall satsa på SLR eller spegellöst.

För sport/action (beror på vilken typ av djur du skall fotografera, och under vilka situationer) så kanske SLR är rätt val, men i övrigt så kanske spegellöst kan vara intressantare.

Först därefter så kan du börja fundera på vilka varumärken/ekosystem, och vilka kameramodeller som är intressanta.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej,

Vill köpa en kamera som inte kostar skjortan...
Köper hellre ett eller två objektiv till.

Va skulle du rekommendera för en rookie?

Tacksam för alla tips jag kan få.
En stor fråga :) men generellt, ett kamerahus nån generation bort. Om du gillar Canon (hur mycket tillbehör/objektiv som helst). Kolla på 6D (första generation) med en bra 24-70 zoom, Canons egen 24-70 f/4L med stabilisering är riktigt bra och prisvärt. Det blir också en smidig utrustning. Det finns hur mycket begagnade objektiv till Canon som helst på marknaden, vilket jag tycker är attraktivt.

Annars en tidig Sony A7, det finns både I och II för rimliga pengar, plus att du kan använda Canons/Sigmas objektiv förutom Sonys egna. Det tycker jag pangar mest för pengarna :)
 

lonian

Aktiv medlem
Nr1. Budget?
Nr2. Crop sensor eller fullformat?
Nr3. Spegellös eller dslr?
Nr4. Vilka objektiv vill du ha?
Nr5. Kameramärke?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Alla kameror är bra. Gå till en välsorterad butik och känn på olika kameror. Minst lika viktigt är att du gillar grepp, hantering, sökare mm.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Och kände att canon kändes mer rejäl och blev lite bättre bilder samt lättare inställningar, medans nikon var lättfotograferad en aning krångligare meny.[...]
Vilka av dina utvärderade egenskaper är viktiga för dig.
Rejäl
Bättre bilder
Lättare inställningar
Lättfotograferad
Krångligare meny

Dessa egenskaper skiljer sig nog mer mellan modellerna inom ett märke än de skiljer sig mellan märkena.

Av just de två kamerorna du lånade, vilken vill du ha? Köp en sådan. Begagnad. Kom igång. Och ha roligt.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Låt känslan styra! Före min nikon d810 hade jag en nikon d7100 som jag var supernöjd med! Prova vad som känns bäst i handen. Kvalitén beror ju mer på din egen ljussättning etc =)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ta upp dem och hålla dem i händerna. Fingra på dem.
Titta i dem och känn efter.
Bläddra i menyerna.
Ta några bilder.

Känn efter mera.

Det finns en uppsjö av kameror och välja mellan från dåliga till gudomliga.
Samtidigt känns vissa bara fel när man använder dem.

Du ska trivas med kameran. Inte bara den bild de producerar utan även när du använder dem.
Det är du och kameran tillsammans som ska göra jobbet.

Välj en kompis du trivs med och känner att du kan tänka dig att leva med ett tag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Måste vara svårt att specificera krav om man varit i en "kameraskugga" på 20 år! En kamera kan man lära sig, tycker det är finlir på slutet om av vad man föredrar. Som "rookie" kan det vara bättre att få konkreta förslag, typ med begränsad budget vilket kamera/modell/årgång ger mest flexibilitet och kamerabild för pengarna.

Den undersökningen man gör i butik är oavsett ytlig, man kommer på bristerna och fördelarna efter hand. Det tar tid att lära känna sin kamera. Tycker ett bra tips är att välja en populär och vanlig kamera med många användare. Också lättare att avyttra vid behov plus tillgång till alla tillbehör/objektiv som finns på marknaden.

Jag skulle direkt välja bort "små märken" och satsa på de stora. Det ger en bättre valmöjligheter. Och slutligen satsa på fullformat före APS-C, med tanke på alla dedikerade objektiv som finns till FF. Ett sidospår kan vara Fuji som har APS-C men också anpassade objektiv till formatet?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Måste vara svårt att specificera krav om man varit i en "kameraskugga" på 20 år! En kamera kan man lära sig, tycker det är finlir på slutet om av vad man föredrar. Som "rookie" kan det vara bättre att få konkreta förslag, typ med begränsad budget vilket kamera/modell/årgång ger mest flexibilitet och kamerabild för pengarna.

Den undersökningen man gör i butik är oavsett ytlig, man kommer på bristerna och fördelarna efter hand. Det tar tid att lära känna sin kamera. Tycker ett bra tips är att välja en populär och vanlig kamera med många användare. Också lättare att avyttra vid behov plus tillgång till alla tillbehör/objektiv som finns på marknaden.

Jag skulle direkt välja bort "små märken" och satsa på de stora. Det ger en bättre valmöjligheter. Och slutligen satsa på fullformat före APS-C, med tanke på alla dedikerade objektiv som finns till FF. Ett sidospår kan vara Fuji som har APS-C men också anpassade objektiv till formatet?
Å andra sidan höjer större sensorer priset högst avsevärt ifall man behöver lång räckvidd för djur. Kanske skulle man till och med gå ned på m43 av den anledningen.
Nackdelen är förstås att mindre sensor ger mer brus i svagt ljus.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Å andra sidan höjer större sensorer priset högst avsevärt ifall man behöver lång räckvidd för djur. Kanske skulle man till och med gå ned på m43 av den anledningen.
Nackdelen är förstås att mindre sensor ger mer brus i svagt ljus.
Håller med, vill man fota sport, fågel mm så kanske man väljer en mer anpassad kamera, som tex en APS-C med bra fokus och speed. Jag tänkte mer allround, familjebilder på vänner, natur med blommor och annat :)

Kan man tänka sig en begagnad enthusiastkamera någon generation bort kan man få väldigt mycket kamerahus för pengarna, plus tillgång till dedikerade objektiv. TS efterlyste bra objektiv. Jag tycker mitt råd håller, en begagnad 6D eller Sony A7 I alternativt II. "Ett eller två objektiv" bör väl bli en systemkamera?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker mitt råd håller, en begagnad 6D eller Sony A7 I alternativt II. "Ett eller två objektiv" bör väl bli en systemkamera?
Det beror på vad TS har för behov, tex. med avseende på vikt och storlek. Sedan avgörs en stor del av den totala lösningen beroende på vilka objektiv man har tänkt sig. Sedan beror tex. även krav på bra följande AF en stor roll för kamerahusval (där är ju varken 6D eller A7I/II någon direkt höjdare som du rekommenderar), eller andra krav på tex. vinklingsbar skärm, etc.

Tycker som sagt att TS skall se lite vidare än bara dessa två alternativ, och gärna tala om lite mer vad denne tänkt att satsa på gällande objektiv. Blir mycket lättare att kunna ge bättre förslag då (tycker jag).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det beror på vad TS har för behov, tex. med avseende på vikt och storlek. Sedan avgörs en stor del av den totala lösningen beroende på vilka objektiv man har tänkt sig. Sedan beror tex. även krav på bra följande AF en stor roll för kamerahusval (där är ju varken 6D eller A7I/II någon direkt höjdare som du rekommenderar), eller andra krav på tex. vinklingsbar skärm, etc.

Tycker som sagt att TS skall se lite vidare än bara dessa två alternativ, och gärna tala om lite mer vad denne tänkt att satsa på gällande objektiv. Blir mycket lättare att kunna ge bättre förslag då (tycker jag).
Glömde bort vikbar skärm, hade för mig att det fanns på 6D. Vikbar kan vara ett plus.

Men om det "inte ska kosta skjortan" och TS vill fotografera "natur, djur, blommor, växter samt mat och ett häftigt norrsken". Det är ett stillsamt fotande som många kameror klarar. Vill man ha bättre utrustning kan man betala mer, det är upp till trådskaparen.
 

Miie

Medlem
Ta en titt på Fujis X-T3 eller den mindre och billigare X-T20. Det är svårt att komma närmare känslan av en analog spegelreflex från 1980-talet. Och normalzoomarna är utmärkta.

Annars kan man nog säga att i princip alla moderna kameror från Canon och Nikon är bra, och bättre ju mer de kostar.
Va en aningen lite för dyrt för min plånbok... Men tack för tipset
 

Miie

Medlem
Jag har bara ett råd: Om du gillar Canon...köp Canon!
Krångla inte till det, alla kameror är så pass bra idag att du kan låta känslan styra. Köp den som känns bra för dig.
Lägg mer vikt (och kanske mer pengar) på objektiven. De kommer du antagligen att behålla en längre tid.

Ett råd till: Titta inte bara på de allra senaste kamerorna - även de som kom ut för två, tre, fyra år sen är riktigt bra, och de kan du ofta hitta till ganska bra priser.

och om du kan tänka dig begagnat så hittar du massor...lycka till med köpet:)
Ska in och klämma och känna lite innan black friday och hoppas på att göra något bra fynd då.
Ja det är ju lite roligare med flera objektiv.
 

Miie

Medlem
Tack alla för goda råd...
Kommer åka och klämma och känna på lite kameror i veckan och sen hoppas på att göra ett bra klipp till black friday

Är väl bättre att köpa ett litet billigare kamerahus och lägga lite mer pengar på objektiven?

Ett makro är ett måste för mig till att börja med.
tycker det är superkul att fota med

Vågar man köpa begagnat?
Hur vet jag att det verkligen funkar?
 
ANNONS