Annons

Hur bra är egentligen Nikons DR mot fuji GFX?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag tycker att man ser mer och mer bilder som visar på lite svajigt DR på flertalet bilder från tex Nikon Z7. Här är två bilder en från Fuji gfx o Nikon D850 där man tydligt ser skillnad på det partiet jag ringat in på Nikons bild med svart.

Tycker fuji gfx ser klart snällare ut i övergångar på ljusare partier mjukare o finare än tex min Nikon D850 som klipper klart hårdare dessa partier.
Övre bilden jag laddar upp är Nikon D850 undre fuji gfx.
Bilderna är tagna från sidan som testat dom jag skickar med länken dit.
https://camerajabber.com/nikon-d850-vs-fujifilm-gfx-50s-image-quality-comparison/4/
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Går man till Flickr så ser man att Nikon-bilden inte är tagen på ISO 64 utan på ISO 100, så där har inte den maximala kapaciteten utnyttjats. Det är ju lite ISO 64 som är den lilla extra poängen med sensorerna i D810 och D850. Här schabblas den bort, vilket ihop med att motivet ändrar sig hela tiden förtar en del av jämförelsevärdet. Båda kamerorna är trots allt bland det bästa man kan uppbåda inom (nåja) ekonomiskt rimliga gränser, så då vill det nog till att man verkligen är noga med förutsättningarna.

Att Z7 på grund av artefakter från de fasdetekterande pixlarna verkar vara lite sämre än D850 om man pressar ut absolut maximalt genom att lyfta skuggorna verkar dock stå klart. Det kan också vara ett av skälen till att Nikon fortsatte envisas med kontrastdetekterande AF i Lv-läget på D850.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Möjligheten att gå ner ISO 64 tar ut skillnaden i sensorstorlek. DxO har mätt upp D850 och Hasselblad X1D (som har samma sensor som Fujifilm GFX 50S/R) och får fram att det dynamiska omfånget är närmast identiskt.

Att jämföra dynamiskt omfång utifrån högdagrarna är fel för mig. jag har lärt mig att det är i skuggorna man ser skillnaden och att man då ska exponera så att båda kamerorna klipper lika till helvitt (utfrätt). Skillnaden i i hur högdagrarna ser ut kan bland annat bero på olika tonkurvor.
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Personligen ser jag inte tillräckligt med fördelar att lägga pengar på GFX bland dessa testbilder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
skiljer ca 5000 kr mellan husen gfx50s/D850
Mångsidigheten är inte direkt densamma, men om man bortser från det så var det ju också den lilla detaljen att ett kamerahus är rätt värdelöst utan objektiv. Det "billigaste" objektivet till GFX kostar i storleksordningen 15 papp. Då får man en normal som säkert är bra, men är ljussvagare än vad som ens finns till Nikon F (med hänsyn tagen till sensorstorleken). Du vill nog rationalisera att köpa en GFX för dig själv tycker jag det verkar som, men det är bara dig själv du behöver övertyga. ;)

Kul att Fuji släpper en sådan kan jag tycka, men jag har svårt att se att jag skulle köpa en sådan framför en D850. Visst, fick jag gå lös fullständigt och plocka på mig prylar fritt så kanske det hade varit kul, men det är en helt annan femma... Då kan man ju ta en sådan också.
 

alfin

Aktiv medlem
Mångsidigheten är inte direkt densamma, men om man bortser från det så var det ju också den lilla detaljen att ett kamerahus är rätt värdelöst utan objektiv. Det "billigaste" objektivet till GFX kostar i storleksordningen 15 papp. Då får man en normal som säkert är bra, men är ljussvagare än vad som ens finns till Nikon F (med hänsyn tagen till sensorstorleken).
Fujifilm GFX50R: 45995 kr. Tillsammans med GF 63/2,8: 52490 kr. Skillnad: 6495 kr. Separat tom 2019-01-31: 10990 kr för 63/2.8.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ser du några inbyten i det jag skrev ovan?
Såg du något om rabatter av olika sorter i mitt inlägg? Nej, men du valde ändå att börja dra in sådana för att framställa det ena alternativet i bättre dager. Då är det förstås rimligt att påpeka att sådana förekommer även för det andra systemet. Vad gäller rabatter på objektiv så kör Nikon också cashback för närvarande.
 

lonian

Aktiv medlem
GFX finns på E-infinity för ca 7000kr billigare, men ändå ingen kamera jag hade köpt då jag inte har behovet. Jag går hellre lättare.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Fujifilm GFX50R: 45995 kr. Tillsammans med GF 63/2,8: 52490 kr. Skillnad: 6495 kr. Separat tom 2019-01-31: 10990 kr för 63/2.8.
Det är bara att konstatera att Nikon tar bra betalt för sin kamera för det är sensorn som kostar mest o med tanke på att den är betydligt mindre. Se bara på prisskillnaden som Nikon själva har mellan ff o aps-c ,som (nästan) är samma skillnad på sensoryta som mellan ff o fuji.
 

snap01

Aktiv medlem
Möjligheten att gå ner ISO 64 tar ut skillnaden i sensorstorlek. DxO har mätt upp D850 och Hasselblad X1D (som har samma sensor som Fujifilm GFX 50S/R) och får fram att det dynamiska omfånget är närmast identiskt.

Att jämföra dynamiskt omfång utifrån högdagrarna är fel för mig. jag har lärt mig att det är i skuggorna man ser skillnaden och att man då ska exponera så att båda kamerorna klipper lika till helvitt (utfrätt). Skillnaden i i hur högdagrarna ser ut kan bland annat bero på olika tonkurvor.
ok men det är tydligt att fuji hanterar högdagarna betydligt bättre än Nikon på ovanstående bild. Med din tolkning så kan man säga att du påstår att Nikons ff är lika bra som mellanformat på bildkvalitet?

Skillnaden på hur högdagarna ser ut kan bero på olika tonkurvor Som du skrev. Finns det ingen information kvar eller mindre så blir det antingen utfrätt eller mindre detaljer i högdager partier du kan aldrig backa någon information som inte finns. Det är som din bild du tagit på chapman med slussen i bakgrunden sällan sett någon bild med så mycket utfrätt med dagens moderna kameror.
 

snap01

Aktiv medlem
Går man till Flickr så ser man att Nikon-bilden inte är tagen på ISO 64 utan på ISO 100, så där har inte den maximala kapaciteten utnyttjats. Det är ju lite ISO 64 som är den lilla extra poängen med sensorerna i D810 och D850. Här schabblas den bort, vilket ihop med att motivet ändrar sig hela tiden förtar en del av jämförelsevärdet. Båda kamerorna är trots allt bland det bästa man kan uppbåda inom (nåja) ekonomiskt rimliga gränser, så då vill det nog till att man verkligen är noga med förutsättningarna.

Att Z7 på grund av artefakter från de fasdetekterande pixlarna verkar vara lite sämre än D850 om man pressar ut absolut maximalt genom att lyfta skuggorna verkar dock stå klart. Det kan också vara ett av skälen till att Nikon fortsatte envisas med kontrastdetekterande AF i Lv-läget på D850.
Mig veterligen har iso 64 haft andra brister o inte varit det bästa för maximal bildkvalitet.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker att man ser mer och mer bilder som visar på lite svajigt DR på flertalet bilder från tex Nikon Z7. Här är två bilder en från Fuji gfx o Nikon D850 där man tydligt ser skillnad på det partiet jag ringat in på Nikons bild med svart.

Tycker fuji gfx ser klart snällare ut i övergångar på ljusare partier mjukare o finare än tex min Nikon D850 som klipper klart hårdare dessa partier.
Övre bilden jag laddar upp är Nikon D850 undre fuji gfx.
Bilderna är tagna från sidan som testat dom jag skickar med länken dit.
https://camerajabber.com/nikon-d850-vs-fujifilm-gfx-50s-image-quality-comparison/4/
Bilderna är inte lika redigerade, väldigt svårt att jämföra när färg och kontrast är högre i ena bilden.

Generellt tycker jag det är fel att jämföra bilder sida vid sida. Det är som jag brukar säga som att jämföra hastigheten på två bilar där de tvingas köra lika snabbt.

Gasa på med redigering, kurvor, färger, lyft skuggor eller hela bilden och se vilken bild du kan redigera mest.

Nog vill du ha den kamera du kan felexponera mest? För visst redigerar du bilder?
 
ANNONS