Gammal 2018-11-28, 11:43
PutteMacGuff

Displayskydd (hårt) till Nikon D3300?
Försöker hitta var man kan köpa ordentligt displayskydd alltså ett hårt i plast som man klämmer fast på kamerans baksida.

Jag söker inte efter en tunn film likt den folk har på sina mobiler.
Alla butiker verkar bara ha film-modellen och den är säkert bra mot små repor men den lär inte klara speciellt mycket mer.
Gammal 2018-11-28, 12:44
nivas

Anledningen till att det svårt att hitta ett sånt skydd är att det troligen inte efterfrågas av kunderna, vilket i sin tur beror på att behovet är litet.

Av alla kameror som jag har haft så har ett hus som jag köpte begagnat haft ett tunt displayskydd, och alla har klarat sig bra. Repor, hack, slag, jack mm får man för det mesta på undersidan av kameran, och möjligtvis några repor på toppdisplayen (om man har en sån). Mest kritiskt att skydda är objektivets frontlins ( fixas med motljusskydd eller neutralt filter).
Gammal 2018-11-28, 13:30
Leica-M-gubben

PutteMacGuff skrev: Försöker hitta var man kan köpa ordentligt displayskydd alltså ett hårt i plast som man klämmer fast på kamerans baksida.

Alla butiker verkar bara ha film-modellen och den är säkert bra mot små repor men den lär inte klara speciellt mycket mer.
Har du kollat ebay?
Gammal 2018-11-28, 15:03
Mirc

Glad
Vet inte om denna kan duga?
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F181536704365
Gammal 2018-11-28, 15:22
PutteMacGuff

nivas skrev: Anledningen till att det svårt att hitta ett sånt skydd är att det troligen inte efterfrågas av kunderna, vilket i sin tur beror på att behovet är litet.
Synd att folk inte vill vara mer försiktiga än dom är ;)
Jag älskar funktionen av ett skydd man knäpper på som får vara med när man jobbar ute men som man enkelt kan ta av om man vill närstudera kameradisplayen i tryggare miljö.
Gammal 2018-11-28, 15:23
PutteMacGuff

Leica-M-gubben skrev: Har du kollat ebay?
Nej jag har bara tittat på svenska butiker.
Gammal 2018-11-28, 15:24
PutteMacGuff

Mirc skrev: Vet inte om denna kan duga?
Ser ut som något man måste limma fast, och inte som ett skydd tyvärr.
Gammal 2018-11-28, 15:29
fieldcells

Tänkte tipsa om Nikons reservdelskontakt eller egna onlinebutik då de säljer just LCD-skydd men verkar som att 3300-modellen saknar stöd för det. Det kommer alltså krävas något från tredje part som klistras på.

Not applicable. No monitor cover needed due to the position of the LCD monitor.
https://www.nikonimgsupport.com/ni/N...d=1&lang=en_US
Gammal 2018-11-28, 15:30
ztenlund

Det låter som att du menar den sorts hårda plastskydd som Nikon skickat med en hel del kameramodeller, men som de numera inte har. Vissa som D810 säljs förvisso fortfarande, men nyare modeller har dem normalt inte. För de med pekskärm är det ju inte ens ett teoretiskt alternativ.

Om kameran inte har haft ett sådant från början saknar den rimligen det spår som skyddet snäpper fast i. Hur ska du då kunna sätta fast ett?
Gammal 2018-11-28, 15:38
Mirc

PutteMacGuff skrev: Ser ut som något man måste limma fast, och inte som ett skydd tyvärr.
Tror det är självhäftande, jag har ett till min olympus och tycker det fungerar ok
Gammal 2018-11-28, 17:14
kiai

PutteMacGuff skrev: Försöker hitta var man kan köpa ordentligt displayskydd alltså ett hårt i plast som man klämmer fast på kamerans baksida.

Köpte ett skydd av tunt glas, självhäftande utan klister från Scand.photo direkt när kameran var ny. Märket var M.A.S.
Skyddet sitter alltså alltid monterat på kameran.
Är väldigt lätt att få fula repor av jackans knappar/dragkedja på bakskärmen när kameran hänger på bröstet.
Skyddet syns inte om man är noga vid monteringen.
Min variant har ingen sarg runt så skärmen ser bara ytters lite tjockare ut.
På amazon.com (Deepdeal) finns denna variant: "LARMOR for Nikon D3200 D3300 LCD Screen Protector, from Tempered Glass Foil, Self-Adhesive, GGS 4th Generation".
Där slipper man Kina-problemen eftersom man betalar för frakt&införsel vid köpet.

På eBay har jag hittat ett liknande skydd till Panasonic Gx7:an som köps från butiken "mikvon-shop" Tyskland.
Mvh.
Gammal 2018-11-28, 22:53
PMD

Mirc skrev: Vet inte om denna kan duga?
Det där tycks vara en reservdel för att ersätta ett trasigt displayglas (som sitter på kameran från början).
Gammal 2018-11-28, 22:54
PMD

kiai skrev: På amazon.com (Deepdeal) finns denna variant: "LARMOR for Nikon D3200 D3300 LCD Screen Protector, from Tempered Glass Foil, Self-Adhesive, GGS 4th Generation".
Där slipper man Kina-problemen eftersom man betalar för frakt&införsel vid köpet.
Om man köper det skyddet från amazon.co.uk så slipper man tull-strul helt eftersom Storbritannien fortfarande är med i EU.

Leveranstiden kan nog vara lite kortare också.
Gammal 2018-11-29, 06:27
fotobollfoto

PMD skrev: Om man köper det skyddet från amazon.co.uk så slipper man tull-strul helt eftersom Storbritannien fortfarande är med i EU.

Leveranstiden kan nog vara lite kortare också.
”No sellers are currently delivering this item to Sweden”
Gammal 2018-11-29, 09:11
PutteMacGuff

Tack för tipset.
Hur hårt satt det när man väl satt det på plats?
Poängen med ett skydd är ju att om repa uppstår så ska skyddet bli förstört och inte skärmen.
Om skyddet blir repigt så vill jag kunna byta det mot ett nytt skydd :P
BTW
Hur kan något vara självhäftande utan att innehålla någon form av klister?
Är skyddet typ magnetiskt? ;)

kiai skrev: Köpte ett skydd av tunt glas, självhäftande utan klister från Scand.photo direkt när kameran var ny. Märket var M.A.S.
Skyddet sitter alltså alltid monterat på kameran.
Är väldigt lätt att få fula repor av jackans knappar/dragkedja på bakskärmen när kameran hänger på bröstet.
Skyddet syns inte om man är noga vid monteringen.
Min variant har ingen sarg runt så skärmen ser bara ytters lite tjockare ut.
På amazon.com (Deepdeal) finns denna variant: "LARMOR for Nikon D3200 D3300 LCD Screen Protector, from Tempered Glass Foil, Self-Adhesive, GGS 4th Generation".

På eBay har jag hittat ett liknande skydd till Panasonic Gx7:an som köps från butiken "mikvon-shop" Tyskland.
Mvh.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.