Annons

Nikon D760 rumors

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Det går rykten om att Nikon kommer med en D760 under 2019.

"The new Nikon D760 will become the new entry-level full-frame DSLR camera."

https://nikonrumors.com/2018/12/04/nikon-d760-rumored-for-2019.aspx/


Vad skall vi tro om denna kamera?
Personligen hade jag velat ha en 36mp sensor i den mindre dslr kameran så man inte tvingas gå mirrorless för en sådan sak.
En skärm som kan vändas framåt vore ju heller inte helt fel.

Jared Polin tycker att Nikon borde gå all in på mirrorless, har han fel?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det går rykten om att Nikon kommer med en D760 under 2019.

"The new Nikon D760 will become the new entry-level full-frame DSLR camera."

https://nikonrumors.com/2018/12/04/nikon-d760-rumored-for-2019.aspx/


Vad skall vi tro om denna kamera?
Personligen hade jag velat ha en 36mp sensor i den mindre dslr kameran så man inte tvingas gå mirrorless för en sådan sak.
En skärm som kan vändas framåt vore ju heller inte helt fel.

Jared Polin tycker att Nikon borde gå all in på mirrorless, har han fel?
Min gissning:

36Mpix (eventuellt 24, men min gissning bygger på att en D860 kommer få 70-80MPix)
Expeed 6
4k UHD (med on-sensor fokus för video och live-view)
153 focus points (same sensor as D5 and D500)
10 fps
tilt/touch skärm
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tror att Nikon forsätter sin strategi att minska antalet modeller. D760 ryktas ersätta D610 och D750 och blir den nya instegsmodellen.

Därför blir den en kamera som kommer att bli billigare och lägre specificerad jämfört med när D750 introducerades. Ungefär som D7500.

Så se fram mot en mycket bra kamera, men samma YouTube-besvikelse som D7500...
 

rronnbac

Aktiv medlem
Hur bra D750 var förstår man av att den fortfarande är så konkurrenskraftig. För Nikon har det nog inte bara varit en välsignelse, för det har rimligen kannibaliserat på försäljningen ad D810 och frågan är om de vill göra samma sak när det gäller Z6 och Z7?

De måste också få en modell som är lönsam, vilket borde innebära att återanvända sådan teknik som redan finns, spara där de kan etc.

Så, min gissning (som säkert är fel, men ändå :) är i princip samma kamera som D750 men med sensor, pekskärm och lite annat från Z6, men jag gissar utan stabilisering, samt en kortplats, som D7500. Ungefär samma typ av kamera som Canon 6D mk ii, fast med en bra sensor :)

Självklart skulle såna förändringar och blygsamma uppdateringar leda till missnöje på youtube, men faktum är ju att de som vill ha en proffs-dslr redan har Nikon D850
 

the-mobe

Aktiv medlem
Hoppas att dom behåller 2 kortplatser och då vill jag ha 2 av samma inte 1 XQD och 1 SD. För mig egen del behöver dom inte lägga en krona på att addera något som har med filmning att göra.

Detta ser jag gärna på en D760

- Utan lågpassfilter
- lite högre upplösning på sensorn (36Mp?)
- Upplysta knappar
- Pekskärm
- Gärna runt 9 bilder/s
- Inbyggda blixten kan dom plocka bort
- Högre och bättre ISO prestanda
 

martinot

Aktiv medlem
Hur bra D750 var förstår man av att den fortfarande är så konkurrenskraftig.

Så, min gissning (som säkert är fel, men ändå :) är i princip samma kamera som D750 men med sensor, pekskärm och lite annat från Z6, men jag gissar utan stabilisering, samt en kortplats, som D7500. Ungefär samma typ av kamera som Canon 6D mk ii, fast med en bra sensor :)
En hyfsad gissning, men tror faktiskt att de fortsätter med dubbla kortplatser. Något som Nikon alltid haft på precis alla (DSLR/fullformatare) kamerahus (inklusive de jättebilliga instegsmodellerna D600 och D610).

De som idag väljer DSLR över spegellöst vet nog vad de håller på med (speciell orsak till att skippa spegellöst), och har nog krav på detta. Eller så är de lite mer konservativa (men då är de nog också konservativa med hanteringen av sina bilder).
 

ztenlund

Aktiv medlem
En hyfsad gissning, men tror faktiskt att de fortsätter med dubbla kortplatser. Något som Nikon alltid haft på precis alla (DSLR/fullformatare) kamerahus (inklusive de jättebilliga instegsmodellerna D600 och D610).

De som idag väljer DSLR över spegellöst vet nog vad de håller på med (speciell orsak till att skippa spegellöst), och har nog krav på detta. Eller så är de lite mer konservativa (men då är de nog också konservativa med hanteringen av sina bilder).
D700 har bara en CF-plats.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hoppas att dom behåller 2 kortplatser och då vill jag ha 2 av samma inte 1 XQD och 1 SD. För mig egen del behöver dom inte lägga en krona på att addera något som har med filmning att göra.

Detta ser jag gärna på en D760

- Utan lågpassfilter
- lite högre upplösning på sensorn (36Mp?)
- Upplysta knappar
- Pekskärm
- Gärna runt 9 bilder/s
- Inbyggda blixten kan dom plocka bort
- Högre och bättre ISO prestanda
Jag tror du har i stort sett rätt, men några upplysta knappar blir det nog inte...
 

afe

Aktiv medlem
SD har kanske blivit snabbare men det känns inget vidare att sätta ett långsammare SD-kort bredvid ett 460MB/s kort.

Sony har väl också andraplatsen "långsam".
De Lexarkort jag använder i min kamera går upp till 300 MB/s, vilket förvisso är 35% slöare men att kalla det långsamt är en överdrift.
 

iSolen.se

Guest
De Lexarkort jag använder i min kamera går upp till 300 MB/s, vilket förvisso är 35% slöare men att kalla det långsamt är en överdrift.
Slöare skrev jag, inte långsamt, det var ju en jämförelse med ett snabbt kort.

Nu var jag delvis ironisk ("smutsa ned") men det betyder ändå att man slöar ner kameran om man kör två kort samtidigt för att ta bröllops- och sportfotografexemplet.

Av nyfikenhet, vad får du i skrivhastighet? 300 borde vara läs, det är snabbare än man får med XQD på tex Z7 som jag såg uppmätt 250MB/s (uppmätt i kamera).
 

lonian

Aktiv medlem
Hoppas verkligen att det blir en uppgradering från D750 och inte nedgradering.
Då tänker jag på kamerakroppen. Färre knappar känns inte bra.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hoppas verkligen att det blir en uppgradering från D750 och inte nedgradering.
Då tänker jag på kamerakroppen. Färre knappar känns inte bra.
Jag tror det blir en relativ nedgradering. Anledningen är att de troligen vill lägga sig en bit under Z6 i pris.

Färre knappar behöver inte vara en dålig sak om du kan ändra lika snabbt via pekskärmen.

Jag har en Z7 och jag kan ändra allt jag behöver med högerhanden utan att ta ner kameran från ögat, dvs. bländare, slutartid, ISO, vitbalans och fokus. Det finns också en knapp för att växla mellan stillbild och video.

De andra inställningarna kommer man åt via skärmen efter att ha tryckt på i.
 
ANNONS