Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponerings kompensation på a7II är konstig! Trasig knapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Köpte mig en a7II idag och förstår inte exponerings kompensationen. Vrider jag ratten ett hack åt + blir det direkt +3 och vrider jag åt - blir det direkt - 3! I mjukvaran kan jag ställa in den som den ska men med ratten går det inte. Är knappen trasig?

Mvh Filip
 

afe

Aktiv medlem
Kan nog finnas en inställning i menyträsket där du kan välja hur mycket ratten skall justera. Testa att återställa kameran till fabriksinställningar så du har något att utgå från :)
 

MHalle

Avslutat medlemskap
Så ska det givetvis inte vara. Med utgångspunkt från 0 ska ett hack medsols leverera -0,3 och ett hack motsols +0,3. Det är ingenting som går att justera i någon meny. Testa återställa kameran.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Så ska det givetvis inte vara. Med utgångspunkt från 0 ska ett hack medsols leverera -0,3 och ett hack motsols +0,3. Det är ingenting som går att justera i någon meny. Testa återställa kameran.
Det finns en menyinställning (Exposure2 10/14) i A7III där man kan välja +-0.3 eller +- 0.5 för varje snäpp. Har för mig detsamma finns i A7, vet ej men borde även finnas i A7II.

Är man obekant med A7's menyträsk finns tonvis med youtubegurus som i detalj tröskar igenom det mesta. Ladda upp med pilsner och rejält med popcorn.
 
ANNONS