Annons

Kamera + objektiv runt 12k

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridathelin

Ny medlem
Hej!
Nu har jag sparat ihop och ska äntligen köpa en systemkamera! Men behöver hjälp i denna kameradjungel.. Jag vill fota fina vardagsbilder på mina barn båda inom och utomhus. Och ta fina närbilder!
Min budget är runt 10-13k för kamera + objektiv.
Vad rekommenderar ni?
Så tacksam för hjälp!!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 vad har dina vänner/släkt för kameramärke.
Det är ALLTID billigare att låna ett objektiv än att köpa.
Det är alltid enklare att tala samma språk vid hjälp via telefon för att leta upp ngt specifikt i menyerna.

2 Är man inte helt övertygad om att foto är MIN grej så är det bättre att inte köpa dyrt.
+ man vågar använda kameran. Världen går inte under om den ramlar i vattnet vid en båtfärd.

3 Är man helt övertygad om att foto är MIN grej så skall man titta på vilka objektiv som är intressanta för mig inom 5 år.

4 Vill du filma oxå?

5 Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Alla kameror är bra, det finns inget dåligt på marknaden.
 

Fridathelin

Ny medlem
1 vad har dina vänner/släkt för kameramärke.
Det är ALLTID billigare att låna ett objektiv än att köpa.
Det är alltid enklare att tala samma språk vid hjälp via telefon för att leta upp ngt specifikt i menyerna.

2 Är man inte helt övertygad om att foto är MIN grej så är det bättre att inte köpa dyrt.
+ man vågar använda kameran. Världen går inte under om den ramlar i vattnet vid en båtfärd.

3 Är man helt övertygad om att foto är MIN grej så skall man titta på vilka objektiv som är intressanta för mig inom 5 år.

4 Vill du filma oxå?

5 Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Alla kameror är bra, det finns inget dåligt på marknaden.

Min mamma har en Canon 5d som jag lånat och fotat med ibland.
Jag har haft en Canon 350d (med objektivet som följde med) för ca 13 år sen. Tycker mycket om att fotografera, men har bara haft en digitalkamera och iPhone som jag fotat med den senaste tiden.
Vill ha en kamera som jag kan utvecklas med, att filma med den är inget måste.
Köper helst nytt, men begagnat funkar väl också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Då hade jag utan tvekan fortsatt med Canon. Tryggt val.

Nu har du använt både FF och själv ägt APS-C formatskamera.
Vilken tyckte du bäst om och varför?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Några saker man bör ta ställning till vid köp av systemkamera:

1. DSLR eller spegellös
2. FF eller APS-C
3. Objektivbehov
4. Nytt eller beggat

Kan vara svåra val för nybörjaren men det finns en hel del info på youtube.

Systemkamerans styrka ligger i att kunna byta objektiv. Nöjer man sig med kitzoomen kan en kompakt vara ett bättre val då de är mindre och lättare och därmed alltid följer med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hon ville ha tips på kamera + objektiv. Detta är mina tips. Förstår inte vad du vill? Hon blir säkert nöjd med en Canon också... Men det skadar väl knappast att ha alternativ att välja mellan.
Det existerar säkert mer än 100 kameramodeller.
Så varför är just denna bra för henne?

För om du inte är säker på det så glömde du bort att rekommendera 99 andra som tydligen är lika bra för henne.

Min poäng är att med de få svar vi har, hur vet du att just den passar henne?
 

lonian

Aktiv medlem
Finns det någon fotobutik i närheten så kan det vara bra om du klämmer och känner på olika kameror och ser vilken som passar bra i handen.
Viktigast är ändå objektiven. Kittobjektivet duger nog bra i början men vill du ha något mer ljusstarkt så skulle jag förelså ett fast 50mm f1.8 eller 35 f1.8 beroende på vilken storlek på sensorn du väljer.
 

axed81

Aktiv medlem
Det existerar säkert mer än 100 kameramodeller.
Så varför är just denna bra för henne?

För om du inte är säker på det så glömde du bort att rekommendera 99 andra som tydligen är lika bra för henne.

Min poäng är att med de få svar vi har, hur vet du att just den passar henne?
Som jag skrev. För att kitobjektivet är bäst av sitt slag. Svårt att hitta något bättre för det priset (går dessutom säkert att hitta begagnad till ännu bättre pris). Att kamerorna har en retrodesign, gör det roligare att fota, med bra reglage för de viktigaste intställningarna, utan att behöva använda menyer... Och att ett par miljoner andra användare (inkl. mig själv) tycker att Fujis färger (filmsimuleringar) rakt ur kameran är överlägsna andra märken. Kan kanske vara bra om man vill fota jpeg och inte är så intresserad utav raw/efterbehandling.

Exempelbilder kitobjektivet:
https://www.flickr.com/groups/2700035@N24/pool/

Fujis andra objektiv är även suveräna. T ex:

35mm f2:
https://www.flickr.com/groups/fuji35mmf2/pool/

90mm f2:
https://www.flickr.com/groups/fujinon_xf90mm/pool/

Trådskaparen får såklart bilda sig en egen uppfattning. Jag tipsar bara...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Njae
Du skriver en modell utifrån vad DU tycker utan att veta vad Frida egentligen letar efter. O vad som är bra för henne.

Det är alldeles för sällan som FS frågar, väntar på svaren, frågar mer frågor o SEN rekommenderar.

Fuji kan va helt rätt, eller fel.
Men troligtvis inte rätt om hennes mamma sitter på en uppsättning av objektiv som kan lånas.

(Jag har provat en med elektronisk sökare för några år sedan(vet inte vilken modell, kanske var det en Sony RX/Fuji whatever, lyfte den till ögat o tittade i sökaren o sen lade jag ner den för att ALDRIG mer ta i DEN kameramodellen.
Men den upplevelsen säger inget om vad ANDRA gillar.
O dessutom MÅSTE de ha blivit bättre med åren än vad den var...)
 

axed81

Aktiv medlem
Njae
Du skriver en modell utifrån vad DU tycker utan att veta vad Frida egentligen letar efter. O vad som är bra för henne.

Det är alldeles för sällan som FS frågar, väntar på svaren, frågar mer frågor o SEN rekommenderar.

Fuji kan va helt rätt, eller fel.
Men troligtvis inte rätt om hennes mamma sitter på en uppsättning av objektiv som kan lånas.

(Jag har provat en med elektronisk sökare för några år sedan(vet inte vilken modell, kanske var det en Sony RX/Fuji whatever, lyfte den till ögat o tittade i sökaren o sen lade jag ner den för att ALDRIG mer ta i DEN kameramodellen.
Men den upplevelsen säger inget om vad ANDRA gillar.
O dessutom MÅSTE de ha blivit bättre med åren än vad den var...)
Troligen kommer det att sluta med att hennes mamma säljer sin Canon för att även hon gå över till Fuji 😉

Det är bra att ni hjälper till 👍
 
ANNONS