Annons

Hjälp! Fel på ljudet! (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Klarry

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har stött på ett problem som jag inte lyckats lösa med hjälp av Google. Hoppas någon här har en lösning!

Produkt: Canon Eos 200d
För några dagar sedan skulle jag filma inomhus. När jag sedan tittade på filmerna i kameran var ljudet bara ett enda högt brus, som att någon stått och blåst på mikrofonen konstant under filmandet. Har ej extern mikrofon. På de filmer jag spelat in förra veckan fungerar ljudet utan problem men inte de senaste. Det enda jag gjort däremellan är att ladda över bilder/filmer till min telefon via Cameraconnect-appen. Känns som att jag provat varenda inställning, sänkt ljudupptagning osv, och dessutom har jag återställt kamerans alla inställningar och det blir ändå samma sak. Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan bero på?

Tack på förhand!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Låter knepigt.
Hur gammal är kameran, finns det någon garanti kvar?
Det enda som jag spontant kommer på är att plugga in en extern mikrofon för att kolla om det blir någon skillnad.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har du ljud på filerna när du tittar på dem i efterhand på dator?
som att någon stått och blåst på mikrofonen konstant under filmandet. Har ej extern mikrofon. På de filmer jag spelat in förra veckan fungerar ljudet utan problem men inte de senaste. Det enda jag gjort däremellan är att ladda över bilder/filmer till min telefon via Cameraconnect-appen.
Det står i manualen att man kan få bra med brus om man har i gång Wi-Fi och att Canon inte rekommenderar Wi-Fi påslaget vid videoinspelning.
 

Klarry

Avslutat medlemskap
Tack för svar!

Har provat att filma med wifi avstängt och det blir ingen skillnad. Nu provade jag att spela upp filmerna på datorn och det var samma ljud/brus där.
 

PeterWem

Aktiv medlem
När du går in i menyn över ljudinspelning och du har den inställt på Auto, rör sig någonting i menyn vid brusfiltret?
 

Klarry

Avslutat medlemskap
När du går in i menyn över ljudinspelning och du har den inställt på Auto, rör sig någonting i menyn vid brusfiltret?
Ja, både L och R rör sig upp och ner hela tiden, oavsett om det är helt tyst i rummet eller inte. De slår i det röda när jag knäpper med fingrarna precis vid mic. R är uppe och nosar på det röda nästan hela tiden oavsett om det är tyst i rummet eller inte.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, både L och R rör sig upp och ner hela tiden, oavsett om det är helt tyst i rummet eller inte. De slår i det röda när jag knäpper med fingrarna precis vid mic. R är uppe och nosar på det röda nästan hela tiden oavsett om det är tyst i rummet eller inte.
Bra, då funkar mikrofonerna. Experimentera med att sätta ljudinställningarna på manuellt läge och spela in.


R ska inte slå i taket när det är tyst runt kameran.
 

Klarry

Avslutat medlemskap
Bra, då funkar mikrofonerna. Experimentera med att sätta ljudinställningarna på manuellt läge och spela in.


R ska inte slå i taket när det är tyst runt kameran.
Jag har provat att ta av och på vindbrusfilter/dämpare. Testat att dra ner inspelningsnivå till i princip minimum. Då sjunker mätarna och när jag filmar så blir ljudet lägre. Men det är exakt samma brusande ljud, fast med lägre volym då.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Inget som sitter i 3,5mm-jacket? Annars slut på förslag. Har du inte senaste firmware, 1.0.1, kan du alltid uppdatera den. Inte för att jag tror det spelar någon roll men hoppet är ju det sista innan man lämnar in den.


Kanske nån annan har ett bättre förslag.
 

Smw

Aktiv medlem
Inget som sitter i 3,5mm-jacket? Annars slut på förslag. Har du inte senaste firmware, 1.0.1, kan du alltid uppdatera den. Inte för att jag tror det spelar någon roll men hoppet är ju det sista innan man lämnar in den.


Kanske nån annan har ett bättre förslag.
Hej !
Hur blir det med en extern mic ?, eller med ex en mobil
sladdkopplad till mic-ingången ?

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Dämpningen är väl inte aktiverad ? "ATT" i displayen.
Då skulle jag kunna tänka mej att det blir brusigt när
kameran försöker kompensera för detta.

//MW
 
ANNONS