Annons

'Grisen i säcken' Skillnad i färg på oframkallad negativ/film, färg eller s/v ?

Produkter
(logga in för att koppla)

NalleFix

Ny medlem
Går det att enkelt se skillnad på oprocessad färg- respektive s/v-film
genom att titta på färgen på filmen?
Köpte två bulk-filmsladdare på loppis och det var en hel del film kvar i dem, men ingen indikering på vad för slags film som är i.

Tänkte om typ s/v-film _alltid_ var grå-tonad eller färgfilm _alltid_ var brun/lila ?

Alla vettiga tips, information och idéer mottages tacksamt!


*(har ingen kemi i ordning så kan inte testframkalla utan att blanda till en ny laddning, vilket känns lite onödigt när jag inte har mer exponerad film att framkalla.)
 

Ventures

Aktiv medlem
Går det att enkelt se skillnad på oprocessad färg- respektive s/v-film
genom att titta på färgen på filmen?
Köpte två bulk-filmsladdare på loppis och det var en hel del film kvar i dem, men ingen indikering på vad för slags film som är i.

Tänkte om typ s/v-film _alltid_ var grå-tonad eller färgfilm _alltid_ var brun/lila ?

Alla vettiga tips, information och idéer mottages tacksamt!


*(har ingen kemi i ordning så kan inte testframkalla utan att blanda till en ny laddning, vilket känns lite onödigt när jag inte har mer exponerad film att framkalla.)
Jag skulle också gissa på dina antaganden om färgen men har bara erfarenheter av kodakfilm på 80-talet.
Däremot får du nog räkna med att någon nyfiken kan ha öppnat laddaren i dagsljus om den legat på loppis. Jag lämnade min rowiladdare, dock utan film, tillsammans med en kasse kassetter på loppis för några år sedan, vilket jag lite ångrar nu då jag tänkte fota lite Sv/v.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använd den till att testladda kassetter kamera o framkallningsspiraler för att lära sig.
Annars: Släng den gamla filmen.
 

NalleFix

Ny medlem
Vilket mörker.. ;-)

Tack för svar.

Grävde lite i gömmorna och hittade en _gammal_ laddning blandad Kodak D-76, tog ut en remsa film var direkt ut bulk-laddarna och gjorde en framkallning på vinst och förlust.

Kan säga att det såg mörkt ut.
När jag plockade filmerna ur dosan så var de _helt_ svarta, inte en tillstymmelse till någon indikering av modell eller nuffror kring perforeringen.
Så troligen har någon, som ni påpekade, öppnat dem i dagsljus.
Om nu inte gammal kemi kan ge dylika resultat?
Men har för mig att negativen borde bli helt transparent och inte svart i så fall?
(framk:D-76 konc@10min, stop:3%ättika,fix:Ilford fix @1+4)

Nåväl, annars har jag ju något att öva med i alla fall.
 
ANNONS