Annons

Kompaktkamera typ 'Doro'?

Produkter
(logga in för att koppla)

cassidy

Aktiv medlem
Min kära mor har passerat 80-årsstrecket och efter mer än 55 år med foto som en del av sitt liv vill hon fortsätta - men det är inte helt lätt.

Hon gick från analog systemkamera till analog kompakt till digital kompakt. Hon har idag en (rätt enkel) Lumix DCS-SZ10. Tidigare Olympus och Nikon.

Den kameran är förvisso helt OK bildkvalitetsässigt, problemet numera är att ergonomin på dagens kompaktkameror lämnar en del att önska. Knappar och reglage är så små och sitter så tätt att man kan tro att målgruppen är 5-åringar. Spela in video-knappen sitter antingen direkt bredvid avtryckaren eller där man har tummen när man greppar kameran ... det blir många oavsiktliga inspelningar. :/

Finns det någon som har tips på en kamera i storlek ungefär som en normal kompakt, med hyggligt stora reglage och en layout som funkar för en vuxen människa?
 

Picaro

Medlem
Väcker liv i den här tråden eftersom jag har en liknande frågeställning om en enkel kamera till lilla mamma. Jag skulle dock vilja hitta en som är mer mer av en digital instamatic att fota barnbarn med. Nån som vet om nån sån?

Mobilkameror är enkla på nästan instamaticnivå men ändå för pillrigt för henne.
 

niniz

Aktiv medlem
Väcker liv i den här tråden eftersom jag har en liknande frågeställning om en enkel kamera till lilla mamma. Jag skulle dock vilja hitta en som är mer mer av en digital instamatic att fota barnbarn med. Nån som vet om nån sån?

Mobilkameror är enkla på nästan instamaticnivå men ändå för pillrigt för henne.
Den kanske?

 

Bluebike

Aktiv medlem
För den ursprungliga frågeställninen där fotokunskap finns men motoriken ställer till det Ricoh GR II, III eller IIIx. Fast objektiv motsvarande 28 mm, (40 mm IIIx) ingen enkel kamera funktioner finns i överskott och bildkvalitet motsvarar systemkamera (APS-C sensor) men bra reglage. Designad för att hanteras med höger hand. Pris dryga 10 000, beg GR II borde gå att hitt för runt 4000.

För den senare skulle en GoPro kunna vara vettig men de tre knapparna är alldeledes för lätt att våda utlösa bara genom att hantera kameran. Kanske finns något annat fabriakt som är bättre på den punkten.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur viktigt zoom är för henne, men en lite äldre smartphone av variant bättre med inbyggd optisk bildstabilisering kanske? Lämna endast kamera-appen mitt på hemskärmen (med HDR ON alltid på - så hon får bästa möjliga bilder i alla situationer) och sätt telefonen i flygplansläge och stäng av allt som kan dra batteri.
 
ANNONS