Annons

Smuts på sensorn, eller bak på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViewFinder

Medlem
Uppgraderade nyligen från D300 till Z6. Har nästan aldrig haft problem med dam/smuts tidigare. Inget som man inte kunna blåsa bort i alla fall!
Nu har jag ett par efterhängsna fläckar i mina bilder och jag undrar bara var de sitter?
Sensorn ser väldigt ren ut när jag tittar på den, baksidan på objektivet likaså.
På F4 syns det nästan inte alls, men F10 eller högre tal, så sitter de där. Spelar ingen roll hur mycket jag kör sensor rengöring, eller blåser.

Vågar man sig på att torka lins/sensor med nått man har hemma?
Putsduk för glasögon? rengörings spray för glasögon?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att börja torka runt på sensorn med lite vadsomhelst är ett recept som nog har störst sannolikhet att göra det värre iställer för bättre. Skaffa för ändamålet avsedda prylar.

Om du har bra syn på nära håll kan du förmodligen hitta eventuell smuts på sensorn om du har en fokusera ficklampa och lyser runt lite i olika vinklar, åtminstone om det inte är extremt litet. Sedan finns det ju för ändamålet avsedda belysta luppar.

En ren glasögonduk av mikrofibertyp som inte luddar kan du väl torka av en bakre lins som i övrigt är ren med. Det är i grunden samma typ av duk som säljs som linsputsdukar av flergångstyp. Sannolikhetsmässigt så är det nog inte problemet om du inte kan se någon smuts därstädes. Även om det är närmare planet som ljuset fokuseras i när det är en spegellös kamera så är det ändå en bra bit ifrån, jämfört med sensorn.
 

ViewFinder

Medlem
Tack för info.
Jag tänker att om smutsen sitter på sensorn, så borde fläckarna synas oavsett bländare?
Sitter de där emot på optikens baksida, påverkar bländaren hur de framträder.
Tänker jag fel?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för info.
Jag tänker att om smutsen sitter på sensorn, så borde fläckarna synas oavsett bländare?
Sitter de där emot på optikens baksida, påverkar bländaren hur de framträder.
Tänker jag fel?
Smuts på sensorn syns mer ju mer du bländar ned då det ljus som blir kvar blir mer samlat och faller rakare in mot sensorn. På större bländare kan ljuset i högre grad lysa "runt" skräpet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för info.
Jag tänker att om smutsen sitter på sensorn, så borde fläckarna synas oavsett bländare?
Sitter de där emot på optikens baksida, påverkar bländaren hur de framträder.
Tänker jag fel?
Smuts på sensorn syns ej med stor bländare.
Skaffa rätt utrustning för sensorrengöring om du inte vill förstöra.
 

Måns H

Aktiv medlem
Har kameran ingen funktion för att lokalisera smuts på sensorn? En sån visar ju om och var skräpet sitter.

Jag testade ett otal sätt att få rent på sensorn. Det hade kommit pollen som limmat sig fast. Inget sätt funkade. Till slut köpte jag Pentax proffsprodukt. Mycket bra. Används av Leica. Lite dyr i Sverige, men jag hittade ett lägre pris i London.

https://www.fotosidan.se/prylar/digitalkamera_tillbehor/ovriga-digitaltillbehor/pentax/pentax-image-sensor-cleaning-kit-o_24796#35505
 

Erik X

Aktiv medlem
Smuts (som syns i bild) på objektivets bakre element ser man med blotta ögat (lys igenom objektivet med en ficklampa så lyser dammkornen som små stjärnor), det som sitter på sensorn ser man knappt med lupp :-D

Använder själv SensorKlearLoupe för att inspektera sensorn men även den har egentligen för liten förstoring, man får hjälpa till genom att lysa med en ficklampa in genom arbetsgluggen på sidan för att få de minsta dammkornen att lysa upp..
Har man ingen SensorKlearLoupe så går det men vanlig lupp och ficklampa också.
Ett USB-mikroskop är inte heller så dumt men man måste ha en variant med "long focus distance" för att nå in till sensorn

Tänk på att bilden är uppochner på sensorn, t.ex. en prick i övre vänstra hörnet på bilden sitter i verkligheten i nedre högra på sensorn :-D
 

Erik X

Aktiv medlem
Går jag för långt kanske? :-D
Kollar efter damm på AF-sensorerna med ett Dino-Lite AM4113TL USB-mikroskop, tar man bort tandläkarspegeln så blir det inspektion av bildsensorn i stället. Men lupp fungerar nästan bättre.. Fick äntligen användning för min macro slider.. :-D
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som sensorrengöring gått över till någon form av avancerad titthålskirurgi.

Verkar vara onödigt komplicerat för något som är ganska enkelt. Vi som levde med digitala kamreror mellan 2000 och cirka 2010 fick lära oss att ta hand om problemet.
Sensorerna blev gärna statiska och dammskak fanns inte.

Var man på semester och tog 1 000 bilder per dag på någon plats där det var torrt och mycket damm fick man ofta göra ren sensorn varje kväll.

Numera med dammskak och sensorer som blir mindre statiskt laddade har det blivit otroligt mycket bättre.

Själv kör jag enligt KISS. Keep it simple stupid.
Det fungerade bra förr och det fungerar bra nu.

Jag struntar i ha någon blåsa. Det blir bara en grej till.

Så jag har en Visible Dust Arctic butterfly som jag köpte för många år sedan. Tror den kostade 700 kr för ett simpelt plasthandtag som innehåller batteri, en borste gjord i nylon och en motor som roterar den där borsten med hög hastighet.
Då blir nylonborsten statiska och lyfter bort dammet från sensorn.
Den fungerar men den borde kosta hundra kronor. Den är simplare är den ficklampa men jag är glad jag köpte den för den fungerar verkligen. Sparat mig många svabbar.
Det är en mer kraftfull metod än en blåsa. En blåsa kan lika gärna blåsa dit lika mycket damm som den blåser bort. Tar 2-3 minuter att göra ren kameran.

Sedan har jag alltid med mig Eclipse och svabbar för de sensorformat som är med på resan.
Detta är för mig den kraftigaste rengöringen och har för mig fungerat under snart 20 år.
Eclipse är i princip väldigt ren metanol. Som all alkohol kan det lösa upp fett som olja, lösa sig med vatten samt plocka upp damm och pollen. Köp inte från Apoteket. Det är inte rent nog och lämnar ränder. Been there and done that. Fungerar inte bra.

Så se till ni har en lösning som fungerar för er. Detta med damm är oftast inget problem längre. Fast ibland har man otur och det sitter en blaffa där på sensorn när man bländar ner lite. När man ser det bör man genast åtgärda det.
Det är inte kul att komma hem med flera tusen bilder där man hela tiden måste klona bort damm.

Man behöver verkligen inte ha med sig en hel rigg med prylar för att lösa det.
Keep it simple stupid. Följ det.
Har man smuts som sitter ganska löst så fungerar en statisk borste.
Är det vattendroppar eller pollen och annat kletigt får man ta till våtmetoden med Eclipse och svabbar.

Det finns också dessa stämplar som skall ta bort skräpet. Har inte provat dem eftersom jag är nöjd med min egen metod. Fast att de också skall lösa problemet med fuktfläckar tror jag inte riktigt på.
En fuktfläck är väldigt väl förankrad på den yta där den finns. Det är som att ha en liten magisk stämpel som tar bort smutsen när man fått olja på de nya jeansen.
Kom ihåg att det är lite som att tvätta fönster. Vi rör aldrig sensorn utan en glasskiva som sitter framför den.
Lär er att göra ren er senor för det finns väldigt lite hjälpa att få på många platser i världen.
Vi bör se det som en baskunskap som alla fotografer bör ha.
Det kan lika gärna dyka upp i svenska björnskogen som på safarin i Serengeti.




'
 

ViewFinder

Medlem
...Vi rör aldrig sensorn utan en glasskiva som sitter framför den...
Det svaret jag hade hoppats på.
Glas kan vara ganska mjukt. (Allt glas är inte "Gorilla glas 5"), men ändå så det tål att vidröra med en topz utan att repa, eller förstöra.
Skall kolla med ett gammalt objektiv (med FTZ adaptern) om det är sensorn, eller objektivet det sitter på. Även om jag är mera säker på att det sitter i sensorn.

Tack för alla tips. flera emottages tacksamt! :)
Var hittar jag Eclipse alkohol?
EDIT: Hittade, dyr rackarns vätska, men misstänker att den ändå är ganska dryg? ;)
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Glasskivan är för övrigt det optiska bandpassfiltret som gör yttre uv-filter onödigt.
Topz fungerar men lämnar dessvärre ganska rejält med ludd efter sig.
Angående alkohol, jag har själv köpt en liten sprayflaska från Hama avsedd just för optikrengöring för länge sen men den lämnar en hinna efter sig när den avdunstar. Så nu köpte jag Unimedic 99.7% isopropylalkohol hos apotea, den fungerar mycket bättre.. 49 kr för 100ml. Blåsbälg har jag svårt att klara mig utan men de billigaste är inte bra, de saknar insug med backventil i bakänden och "andas in" dammet i blåspipen igen när man släpper greppet
Så långt som möjligt så plockar jag bort damm torrt med en noga rengjord tunn akvarellpensel och lupp/lampa för att se var dammkornen sitter. Sen blåser jag bort dammet från penseln med blåsbälgen. Eller blåser bort dammkornen direkt från sensorn sen jag petad loss dem med penseln
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det svaret jag hade hoppats på.
Glas kan vara ganska mjukt. (Allt glas är inte "Gorilla glas 5"), men ändå så det tål att vidröra med en topz utan att repa, eller förstöra.
Skall kolla med ett gammalt objektiv (med FTZ adaptern) om det är sensorn, eller objektivet det sitter på. Även om jag är mera säker på att det sitter i sensorn.

Tack för alla tips. flera emottages tacksamt! :)
Var hittar jag Eclipse alkohol?
EDIT: Hittade, dyr rackarns vätska, men misstänker att den ändå är ganska dryg? ;)
Eclipse flaskan är på 10 ml om jag minns rätt. Du behöver en droppe per sida på svabben. Det är inte vätskan som är dyr utan svabbarna.

Numera kommer nog en flaska räcka i 10 år.
Jag har gjort rent digitala kameror i 20 år och ibland minst en gång i veckan. Fortfarande inte repat någon sensor.

Ett vanligt problem är tydligen att metallspån från bajonetten slits loss om man är lite slarvig när man byter objektiv. Det är klart att mettabspån kan repa.

Så använd alltid blås eller ändå hellre statiskborste först.
Gör man det är riskerna för repor minimala.

Använd aldrig tops eller dukar. Med bra svabbar drar man i en rikting först och sedan åt andra håller sedan. Sedan skall det vara rent.

Gå sedan ut och fota en blå himmel eller en gråmulen himmel på bländare 16 och kolla resultatet i datorn. LR har en speciell funktion för det.
Ser man inga stora fläckar på bländare 16 kan man nog säga det är OK.
Överdriv inte för renare än så var inte ens senorn när den kom från tillverkaren. Helt ren blir den aldrig.
 
ANNONS