Annons

Arctic Butterfly - smetig plastyta

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har en ca 6 - 7 år gammal Arctic Butterfly som jag använder lite då och då. Jag har märkt att ytan på själva handtaget/motorn har börjat bli lite "kletig". Inte så mycket att det smetar av sig men det verkar som att ytan börjar lösa upp sig.

Tänkte bara höra om det finns fler som drabbats av detta och om det kanske rent av finns någon som har en idé om hur detta skulle kunna motverkas. Kanske går det att tvätta bort ytbeläggningen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en ca 6 - 7 år gammal Arctic Butterfly som jag använder lite då och då. Jag har märkt att ytan på själva handtaget/motorn har börjat bli lite "kletig". Inte så mycket att det smetar av sig men det verkar som att ytan börjar lösa upp sig.

Tänkte bara höra om det finns fler som drabbats av detta och om det kanske rent av finns någon som har en idé om hur detta skulle kunna motverkas. Kanske går det att tvätta bort ytbeläggningen?
Japp min är likadan. För min del gäller det också lådan borsten ligger i.
Plaster innehåller ofta en hel del ämnen som långsamt avges ur plasten. Som flamskyddsmedel och mjukgörare. MIn gissning är att skumgummiformen borsten ligger i avger något som borstens motorhölje inte gillar.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ja, det stämmer att etuiet har drabbats av samma upplösningstillstånd. Jag är dock tveksam till att det skulle vara skumplastens fel eftersom även utsidan drabbats.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, det stämmer att etuiet har drabbats av samma upplösningstillstånd. Jag är dock tveksam till att det skulle vara skumplastens fel eftersom även utsidan drabbats.
Nej det måste inte var skumplasten. Det finns ju ytterligare ett fodral utanpå det hårda etuiet.
Kemiska substanser har en otrolig förmåga att blanda sig med övrig luft i närheten. Så vad som är på insida eller utsidan och ger effekten spelar inte så stor roll.
Eftersom effekten är värst på det hårda fodralet kan det mycket väl vara det mjuka ytterfodralet.
Någon plast i den här överförpackade produkten har helt säkert varit boven i dramat.
 

hansl54

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem med pennan till min Bamboo ritplatta. Fick ett tips om att tvätta av den med Isopropanol och den blev som ny, blank och fin utan kladd.
Kan ju inte garantera att det det är exakt samma med din borste men det kan vara värt att testa.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag har nu testat på utsidan av etuiet. Först kändes den klibbigare men efter en stund torkade det upp och nu känns ytan något mindre smetig. Jag skall dock testa med kemiskt ren bensin först innan jag går på med isopropanol på större yta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej det måste inte var skumplasten. Det finns ju ytterligare ett fodral utanpå det hårda etuiet.
Kemiska substanser har en otrolig förmåga att blanda sig med övrig luft i närheten. Så vad som är på insida eller utsidan och ger effekten spelar inte så stor roll.
Eftersom effekten är värst på det hårda fodralet kan det mycket väl vara det mjuka ytterfodralet.
Någon plast i den här överförpackade produkten har helt säkert varit boven i dramat.
Vad är det för beläggning på det som blir klibbigt då? Numera är det mindre vanligt, men en period var det inte alls ovanligt med lite mjukare beläggningar som av sig själva blev klibbiga. Rent kamerarelaterat så är filmluckan på Nikon F90(X) ganska ökänd för detta. Man kunde nog få en ersättningslucka från NIkon. En del tröttnar och skrubbar bort beläggningen helt med något lämpligt lösningsmedel så att det bara blir en hård plastlucka. Själv hade jag t ex en trådlös telefon (alltså en sådan man kopplar in i telejacket) som blev klibbig på ytan.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är nog så att de flesta som drabbats av problemet inser att en framkomlig väg är att på något sätt ta bort beläggningen. Frågan är bara hur. Ett lämpligt lösningsmedel är antagligen bäst men vilket? Det skall ju ta bort beläggningen men inte skada underlaget.

Jag har nu testat isopropanol och kemiskt ren bensin. Problemet med den klibbiga ytan kvarstår men möjligen en aning mindre klibbigt. Bättre men inte bra alltså.
 
ANNONS