Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ömtåliga är pigmentbläck-utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Ni som har erfarenhet, hur ömtåliga är egentligen pigmentbläck-utskrifter för beröring?

Jag har själv bara erfarenhet av utskrifter med "vanligt" bläck, men står inför köpet av en pigmentbläckskrivare.

Skälet till att jag frågar är att Epson i manualen till SC-P600 säger att bläcket kan lossna om man tar på den utskrivna ytan. Och i ett forum rekommenderade någon bomullshandskar när man hanterar bilderna.

Jag har förstått att pigmentbläck i större grad än vanligt bläck stannar på ytan av papperet, men det borde väl ändå ha bitit sig fast i papperet så pass att man kan hantera bilderna någorlunda "normalt" - eller?
 

ebarile

Aktiv medlem
Per Arne!
Jag har inte någon erfarenhet av skrivaren du nämner, men väl av flera större Epson-skrivare med pigmenterat bläck. Vid det här laget har jag skrivit ut flera tusen bilder och jag kan inte säga annat än att bilderna är mycket tåliga. Den varning du har läst i handboken finns där för att varna för att bläcket, eller utskriften, kan påverkas om man "gnuggar bilderna". Eller kanske tar i dem för hårt, böjer eller viker dem. Men alla bilder oavsett bläck eller utskriftsmetod mår dåligt om man är alltför "våldsam". Kan nämna att jag har en bild utskriven på blankt papper ovanför min diskbänk. Det stänker ofta vatten på den, jag torkar av, och bilden är fortfarande ok efter tre år. Men notera, jag rekommenderar inte att man ska stänka vatten på utskrifterna! Beträffande bomullshandskar så skyddar de mot flottiga fingeravtryck på blanka utskrifter. Kan inte se att du ska få några problem med dina framtida utskrifter om du använder pigmenterat bläck och rätt papper (viktigt) av bra kvalitet.
 

pajen

Aktiv medlem
Tack Enrico!

Det låter betryggande, och ungefär vad jag själv trodde.

Man kan nog misstänka att Epson velat gardera sig rejält, när de i manualen - ordagrant - skriver:
"Do not touch the printed surface; otherwise, the ink may peel off."
och i svenska manualen
"Ta inte på den utskrivna ytan, annars kan bläcket flaga."
 

elgenper

Aktiv medlem
Två grejor bör man tänka på:

1) Borsta av papperets yta med en mjuk borste e d alldeles innan det ska in i skrivaren. Ligger något löst fragment eller damm kvar, hamnar bläcket där och när det sedan faller av så blir det en vit prick. Misstänker att de flesta historier om avflagnat bläck handlar om just detta. Matta papper är känsligast.

2) Låt utskriften torka minst en timme innan du rör ytan eller lägger ihop bilderna, gärna över natten. Lösningsmedlet i bläcket behöver lite tid att avdunsta helt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ni som har erfarenhet, hur ömtåliga är egentligen pigmentbläck-utskrifter för beröring?

Jag har själv bara erfarenhet av utskrifter med "vanligt" bläck, men står inför köpet av en pigmentbläckskrivare.

Skälet till att jag frågar är att Epson i manualen till SC-P600 säger att bläcket kan lossna om man tar på den utskrivna ytan. Och i ett forum rekommenderade någon bomullshandskar när man hanterar bilderna.

Jag har förstått att pigmentbläck i större grad än vanligt bläck stannar på ytan av papperet, men det borde väl ändå ha bitit sig fast i papperet så pass att man kan hantera bilderna någorlunda "normalt" - eller?
Jag tror faktiskt inte att man ska vara särskilt ängslig.

Epsons SC-P600 kom ju vid årsskiftet och jag har haft den precis från när den började säljas. Det blir lite drygt 5 år. Jag har inte märkt ens tillstymmelse till de problem man här talar om.

Visst ska man hantera helt nyprintade bilder med försiktighet men bilder som torkat säg 10 minuter har jag aldrig ens funderat på de problem du lyfter. Man kan självfallet noja över det mesta men jag tycker inte man behöver det i detta fall.

De papper jag använt och kan uttala mig om är Epsons olika papper (Ultra och semi gloss) och Scandinavians Satin 300 gram.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Av någon anledning som jag glömt, gnuggade jag ytan på ett Hahnemühle Baryta med en trasa, och nog lossnade en hel del bläck. Ytan var ömtåligare än jag trodde, men det är ju inte så ofta man beter sig så. Har dock köpt Hahnemühles skyddsspray, och ska utvärdera. Skrivaren är Canon Pro-1000.
 
ANNONS