Gammal 2004-05-07, 18:14
tonykollberg

Fråga Uppladdningsbara CR123A
Någon som vet ifall det finns uppladdningsbara CR123A batterier samt batteriladdare?

Har en Fuji S2 Pro och det vore bra om det fanns uppladdningsbara CR123A till den interna blixten...

Någon som vet?
Gammal 2004-05-07, 20:27
divander

Det finns både laddare och batterier på http://www.2cr5.co.uk/start_shop.html
Gammal 2019-04-13, 09:53
xaviert

Jag hittade den här gamla tråden men tänkte att det fortfarande är aktuellt. Det verkar som det har blivit lite billigare med batterier nu.

Dock så undrar jag över andras erfarenheter kring uppladdningsbara CR123A?

Vad har ni testat för märken och hur dom funkat?
Gammal 2019-04-13, 11:04
bildsten

xaviert skrev: Jag hittade den här gamla tråden men tänkte att det fortfarande är aktuellt. Det verkar som det har blivit lite billigare med batterier nu.

Jag använde upladdningsbara litiumbatterier till min Pentax för över 10 år sedan och det funkade, men fokusmotorn fick turbo, och jag undersökte det lite närmare och såg att Pentax avrådde från att använda sådana. Just användningen i Pentaxkameror, som även gick att strömförsörja med AA-batterier, diskuterades här på FS då.
Anledningen är att de uppladdningsbara ger ca 20% högre cellspänning än vanliga och det i kombination med ett troligen lägre inre motstånd gör att de kan leverera rejält mycket högre ström momentant.
Att använda dem i t.e.x. en blixt avråder jag starkt från, risken för att kondensatorn eller någon annan komponent exploderar är rätt stor. Det smäller bra och ryker ohälsosamt mycket.
Gammal 2019-04-13, 11:23
jonasfj

xaviert skrev: Jag hittade den här gamla tråden men tänkte att det fortfarande är aktuellt. Det verkar som det har blivit lite billigare med batterier nu.

För några år sedan kom det något som heter Google. Du kan skriva in t.ex. "CR123A laddbara batterier" och vips så kommer svaret. Fråga dina grannar om du får låna deras Googlemaskin om du inte har en egen.

https://www.pricerunner.se/cl/528/Ba...43071=60206572
Gammal 2019-04-13, 11:24
iSolen.se

bildsten skrev: Jag använde upladdningsbara litiumbatterier till min Pentax för över 10 år sedan och det funkade, men fokusmotorn fick turbo, och jag undersökte det lite närmare och såg att Pentax avrådde från att använda sådana. Just användningen i Pentaxkameror, som även gick att strömförsörja med AA-batterier, diskuterades här på FS då.
Anledningen är att de uppladdningsbara ger ca 20% högre cellspänning än vanliga och det i kombination med ett troligen lägre inre motstånd gör att de kan leverera rejält mycket högre ström momentant.
Att använda dem i t.e.x. en blixt avråder jag starkt från, risken för att kondensatorn eller någon annan komponent exploderar är rätt stor. Det smäller bra och ryker ohälsosamt mycket.
I vanliga laddningsbara brukar spänningen bli lägre, inte högre men det lägre motståndet är en faktor som vissa enheter inte blivit anpassade för. En kompis blixtar exploderade bokstavligen med vanliga laddbara AA (1,2V istället för 1,5V) eftersom de laddade för snabbt och överhettade.
Gammal 2019-04-13, 11:25
iSolen.se

jonasfj skrev: För några år sedan kom det något som heter Google. Du kan skriva in t.ex. "CR123A laddbara batterier" och vips så kommer svaret. Fråga dina grannar om du får låna deras Googlemaskin om du inte har en egen.

https://www.pricerunner.se/cl/528/Ba...43071=60206572
Den googlingen svarar inte på

"Dock så undrar jag över andras erfarenheter kring uppladdningsbara CR123A?

Vad har ni testat för märken och hur dom funkat?"
Gammal 2019-04-13, 13:17
jag&bilden

Det man brukade göra var att ersätta en primär litium cell på 3V med en laddbar litiumjon cell med nominell spänning på 3,6-3,7 V vilket ofta betyder att när de är fulladdade har en spänning på 4,1-4,2V vilket kan vara lite väl högt för något som är konstruerat för 3V.

Nu skriver vissa att de laddbara litiumjonceller de säljer har 3V men jag vet inte om de då innehåller kretsar för spänningsreglering eller om de bara skriver 3V fast än de är vanliga 3,7V litiumjonceller.

iSolen.se skrev: I vanliga laddningsbara brukar spänningen bli lägre, inte högre men det lägre motståndet är en faktor som vissa enheter inte blivit anpassade för. En kompis blixtar exploderade bokstavligen med vanliga laddbara AA (1,2V istället för 1,5V) eftersom de laddade för snabbt och överhettade.
Gammal 2019-04-13, 14:40
larsol

jag&bilden skrev: Det man brukade göra var att ersätta en primär litium cell på 3V med en laddbar litiumjon cell med nominell spänning på 3,6-3,7 V vilket ofta betyder att när de är fulladdade har en spänning på 4,1-4,2V vilket kan vara lite väl högt för något som är konstruerat för 3V.

Nu skriver vissa att de laddbara litiumjonceller de säljer har 3V men jag vet inte om de då innehåller kretsar för spänningsreglering eller om de bara skriver 3V fast än de är vanliga 3,7V litiumjonceller.
Finns här https://www.batteriexperten.com/sv/a...ningsbart.html
Gammal 2019-04-13, 15:21
iSolen.se

jag&bilden skrev: Det man brukade göra var att ersätta en primär litium cell på 3V med en laddbar litiumjon cell med nominell spänning på 3,6-3,7 V vilket ofta betyder att när de är fulladdade har en spänning på 4,1-4,2V vilket kan vara lite väl högt för något som är konstruerat för 3V.

Högre spänning och högre ström...recept för katastrof :-)
Gammal 2019-04-13, 15:58
jag&bilden

iSolen.se skrev: Högre spänning och högre ström...recept för katastrof :-)
Inte riktigt.

- Spänning är något som finns. För hög spänning kan skada komponenter, det är helt klart.
- Ström är något som beror på uttaget. Komponenten/produkten tar den ström den behöver. Antingen kan celler leverera det eller så får produkten nöja sig med vad som finns att ta ut.
- Kapacitet är energi som finns att tillgå. Låg strömförbrukning utnyttjar cellens tillgängliga kapacitet bättre i och med lägre förluster. Hög strömförbrukning skapas större förluster i form av värmeutveckling i cellen.
Gammal 2019-04-13, 15:59
jag&bilden

larsol skrev: Finns här https://www.batteriexperten.com/sv/a...ningsbart.html
Tack.
Ser ut att vara vanliga litiumjonceller med 3,6 V nominellt och strax över 4 volt fulladdade.
Gammal 2019-04-13, 18:13
iSolen.se

jag&bilden skrev: Inte riktigt.

- Spänning är något som finns. För hög spänning kan skada komponenter, det är helt klart.
- Ström är något som beror på uttaget. Komponenten/produkten tar den ström den behöver. Antingen kan celler leverera det eller så får produkten nöja sig med vad som finns att ta ut.
- Kapacitet är energi som finns att tillgå. Låg strömförbrukning utnyttjar cellens tillgängliga kapacitet bättre i och med lägre förluster. Hög strömförbrukning skapas större förluster i form av värmeutveckling i cellen.
Om inre resistensen i batteriet sänks ökar möjliga strömuttaget. Om prylen inte har någon strömreglering ökar strömmen och därmed effekten.

Samma med spänningen.

P=UI.
Gammal 2019-04-13, 18:13
Ventures

iSolen.se skrev: I vanliga laddningsbara brukar spänningen bli lägre, inte högre men det lägre motståndet är en faktor som vissa enheter inte blivit anpassade för. En kompis blixtar exploderade bokstavligen med vanliga laddbara AA (1,2V istället för 1,5V) eftersom de laddade för snabbt och överhettade.
Vad var det för blixtar?
Det är väl standard att köra blixtarna med NiMH -batterier, dvs med 1,2 volt.
Gammal 2019-04-13, 19:41
Tomasz

Glimt
iSolen.se skrev: Om inre resistensen i batteriet sänks ökar möjliga strömuttaget. Om prylen inte har någon strömreglering ökar strömmen och därmed effekten....
Men kom ihåg: Alla kretsar har en säkring, fast det är inte alltid man vet på förhand var den sitter :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.

Miops Smart Trigger