Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamouflera vita gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
finns det nåt kamouflage-aktigt som man kan klistra på objektivet så att inte den vita färgen skrämmer iväg djuren?

Funderar på om de blir rädda när autofokusen jobbar eller av bara blotta anblicken av objektivet. Blir de skrämda även vintertid med snö?

Antar att USM-motorer avger högfrekvent ljud som kan uppfattas av djurlivet.

Det är inte färgen, utan att objektivet uppfattas som ett öga, ett väldigt stort sådant..

Så har jag förstått det..

Jag tog en gammal sockasom fått hål på hälen.
Klippte av och använde den övre delen.
Självklart så tvättade jag den innan :)

MVH
Magnus

Bilagor

• 300camo.jpg
    300camo.jpg
    46 KB · Visningar: 1,239
Yes, det där väcktes visst ett gammalt minne till liv;)
Jag använde en gång armen på försvarets gröna, (tunna mjuka) fältskjorta på den EF300 2,8 jag då hade. Det fungerade finfint!

Jag värderade nyligt att investera i ett customgjort neoprenecover till mitt nuvarande tele men avstod,, kostar ju runt 1200,-

(En fråga till dig Magnus Nyman, är det Arcas B1G kula som är på bilden?)

/Niclas,

Det kan nog mycket väl stämma, att vita gluggar skrämmer djur. Jag jobbade under -98 i Zimbabwe och var ute på åtskilliga safaris under denna period. Vid en av mina första safaris sa guiden att vi skulle undvika kläder, kepsar mm. som var ljusare än sandfärgat, eftersom djuren upptäckte oss mycket tidigare och blev skrämda.

/Micke

Magnus Nyman skrev:
Det stämmer Niclas.

MVH
Magnus

Tack för offtopicsvaret!

Har nämligen inte sett just Den tidigare i direkt jämförelse med ngn annan pryl, jag har nämligen själv en investering på gång däribland just den kulan.

**

Tunn (ca2-3mm) Neoprene i flak finns att köpa,, det är det jag har tänkt på själv. Ännu har det inte blivit av men jag tror att det är den bästa lösningen.
/Niclas,

Maron skrev:
Köp Nikon i stället ;-)

Nikons stoOra telen ser allt för råa ut, tycker jag. Jag är inte så rå själv, så det är ju kört.

Kanske finns ett MattSvart,custom NikonKit att köpa till sitt Canon;)

När det gäller fåglar så upplever jag inte den vita färgen som ett problem,, fotar inte så mycket däggdjur.

Strömstaren vid vinterbäcken kanske "föredrar" det ljusa Canontelet,,,

/Niclas,

Vit varningsfärg.

Många djur ser inte färg.
Men vit är ofta tydlig kontrast mot naturen.
När tex. ett rådjur upptäcker en fara så spärrar det upp sin akterspegel (vita fläcken där bak)

Då du kommer gående genom skogen med ditt vita objektiv så syns du lättare och många djur ser det som en varningssignal.

MVH
Magnus

Bilagor

• camo.jpg
    camo.jpg
    44.7 KB · Visningar: 898
Niclasfoto skrev:
Tack för offtopicsvaret!

Har nämligen inte sett just Den tidigare i direkt jämförelse med ngn annan pryl, jag har nämligen själv en investering på gång däribland just den kulan.

Kulan är bra. Plåtar du mycket fågel så är nog en vagga från Wimberly, Kirk eller någon annan ännu bättre då det är lättare att panorera.

MVH
Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto