Annons

Är kläder avdragsgilla som fotograf med firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
När jag såg nyheten om candian goosejacka blev jag fundersam hur det är med kläder för en fotograf med eget firma. Är det avdragsgilla?
Finns såklart olika typer och omständigheter, några saker som jag varit med och eller känner till.

1. Du jobbar i någon särskilt miljö som kräver det, du fotar djur som kräver kamoflage, du fotar på vintern som kräver rejäla vinterkläder. Jag kan tänka mig att yrket sliter rätt hårt på kläderna och inte många använder sådan saker som kammokläder eller -40 jacka eller vad det nu kan vara, särskilt om man bor i södra Sverige. Går det att dra av candian goosejacka, stövlar, kamokläder osv?

2. Du jobbar där du måste klä upp dig, bröllop, nobelmiddag eller andra event. Jag jobbade på ett event återkommande för många år sedan och då var vi tvungna att ha mörk kavaj och mörka byxor. Jag vet inte hur många kavajer och byxor jag hade sönder särskilt när man kröp på vissa ställen. Kan man dra av för kostym, frack eller vad man nu måste ha? kan tänka mig att detta är svårare då en kavaj är något man kan uttnytja privat lättare.

3. Då jobbar på industrier, höjder som kräver vissa saker. Oftast står stället för saker men det händer ibland att de förväntar sig att man har egna utrustning. Det kan vara Stålhätta, skyddsglasögon, ESD-kläder, handskar, hörselkåpor, hjälm, selar etc. Klart man kan använda denna utrustning privat men inte så tråligt, detta kan jag tänka mig är lättare.

4. Du är en allmän fotograf och åker runt och tar bilder som inte kräver några särskilda kläder. Detta tror jag är solklart nej.


Är det någon som vet hur det ligger till?
 

PMD

Aktiv medlem
För en förstaapproximation av svaret bör du kanske skicka frågan till Skatteverket. De brukar svara ganska rappt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
För en förstaapproximation av svaret bör du kanske skicka frågan till Skatteverket. De brukar svara ganska rappt.
Jo, jag vet de brukar vara väldigt hjälpsamma. Tänkte bara om någon hade erfarenhet hur det ligger till. Kanske får maila de, om inte skattmasen övervakar detta forum :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De får väl utöka sortimentet av fotovästar på Scandinavian.
Fotovästen är ju en sorts fotoväska.

Fotoväst för eleganta middagar - fungerar som den vanliga men med långa ärmar. Finns i ljust eller mörkt ylle. Passande byxor medföljer.

Fotoväst för kalla dagar - dunfylld. Med långa ärmar och kapuschong.

Fotoväst för gatufoto - snitsig modell som gör att du smälter in i stadsbilden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Precis! Idén med fotovästar ovan är inte tagen ur luften:
Även kläder som är särskilt avpassade för arbetet och som inte lämpligen kan användas privat bör undantas från beskattning. Så kan vara fallet på grund av klädernas utformning, t.ex. snitt och färgsättning eller på grund av att de är särskilt utpräglade för det slags yrkesutövning det är fråga om.
 

Cambo

Aktiv medlem
Precis! Idén med fotovästar ovan är inte tagen ur luften:
Även kläder som är särskilt avpassade för arbetet och som inte lämpligen kan användas privat bör undantas från beskattning. Så kan vara fallet på grund av klädernas utformning, t.ex. snitt och färgsättning eller på grund av att de är särskilt utpräglade för det slags yrkesutövning det är fråga om.
Tänker på de stackars dansbanden under 70 och 80-talen. Deras utstyrsel var tvungen att se ut som den gjorde för att inte kunna användas privat. Har svårt att tro att det inte efterlevdes.
 
Rekvisita

Ni gör det alldeles för komplicerat.

Självklart drar ni av kläderna som rekvisita som ni har för plåtningar. Helt omöjligt för skatteverket att ifrågasätta
 
Visst, skattefritt för företaget att köpa (avdragsgill utgift). Men skattepliktigt (förmånsvärde) för företagare/anställd att använda.
Tror du att skatteverket kommer hem till dig och kollar så att jeansen du har på dig är dom du hade till fotograferingen?

Nej det kommer dom inte. Så dra av hur mycket ni vill :)
 

snap01

Aktiv medlem
Ni gör det alldeles för komplicerat.

Självklart drar ni av kläderna som rekvisita som ni har för plåtningar. Helt omöjligt för skatteverket att ifrågasätta
Arbetskläder ska vara så iögonfallande med loggor etc så dom typ inte kan användas privat för att vara godkända.
Du har aldrig haft en revision på dig?
Om du påstår att du haft ett gäng kläder till rekvisita så kommer dom begära in dom fakturor på dom jobben du påstår att du gjort.

Om du inte kan bevisa det så kommer dom räkna det som privat köp o du åker på
Skattetillägg o massa annat.
Arbetskläder o skor är hårt reglerade från Skatteverket.

Så 8000kr kan bli det dubbla när dom är klara med dig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror du att skatteverket kommer hem till dig och kollar så att jeansen du har på dig är dom du hade till fotograferingen?

Nej det kommer dom inte. Så dra av hur mycket ni vill :)
Om man har ett samvete som inte störs av att man begår brott finns det förmodligen åtskilligt mer lönsamma alternativ än att försöka köpa skattefria tröjor.
 
ANNONS