Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öka förstorningsgraden ( avbildningsskalan )

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Vill förtydliga mej lite. Har Tamron SP90/2,8 Makro på vilket jag monterat en försättslins +10 och kommer upp till 2:1.
Jag är inte nöjd med denna förstorningsgrad, och vill komma upp till någonstans 4 eller 5, Hur gör jag då ?

Jag skulle tro att det enklaste och bästa ärligt talat är att kliva över till Canon och köpa ett MP-E65, Rajala har ett begagnat exemplar inne för 6990:- då får du 1x-5x förstoring.
 

pdahlen

Aktiv medlem

apersson850

Aktiv medlem
Det absolut billigaste är att man beskär lite mer, så gör jag själv och på det sättet får man då också lite längre skärpedjup.
Hur går det till? Skärpedjupet bestäms av bländaren och avbildningsskalan. Om du förstorar i efterhand minskar du också skärpedjupet, såvitt jag begriper.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hur går det till? Skärpedjupet bestäms av bländaren och avbildningsskalan. Om du förstorar i efterhand minskar du också skärpedjupet, såvitt jag begriper.
Säg att du har 1:1 på 25cm avstånd med ett makro då har du nästan inget skärpedjup alls. Om du istället backar och tar en bild i 1:4 på kanske 40cm avstånd så får du ett något större skärpedjup eftersom avbildningsytan är större. Men om du sedan beskär bilden efteråt till motsvarande 1:1 så ändrar du inte skärpedjupet den sitter ju fast i bilden
 

PMD

Aktiv medlem
Om man betraktar den beskurna bilden på samma avstånd som den obeskurna så är skärpedjupet detsamma i båda.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man förstorar en bild så förstorar man allt i den, inklusive oskärpan, dvs när man förstorar så blir den acceptabla storleken på oskärpecirkeln mindre relativt bildens storlek.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man förstorar en bild så förstorar man allt i den, inklusive oskärpan, dvs när man förstorar så blir den acceptabla storleken på oskärpecirkeln mindre relativt bildens storlek.
Fast oskärpecirkeln är inte samma som skärpedjupet DoF, jag tittade på 90 mm och fotoavstånd 25cm då är skärpedjupet 2mm, om man ökar till 50cm fotoavstånd så är skärpedjupet 10mm. Detta syns tydligt i verkligheten att det är betydligt enklare att sätta skärpan rätt på 50cm avstånd än 25cm och att man därefter beskär. Jag fotograferad allt flygande som bi från ett längre avstånd för att få lite mer marginal i skärpedjupet
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast oskärpecirkeln är inte samma som skärpedjupet DoF, jag tittade på 90 mm och fotoavstånd 25cm då är skärpedjupet 2mm, om man ökar till 50cm fotoavstånd så är skärpedjupet 10mm. Detta syns tydligt i verkligheten att det är betydligt enklare att sätta skärpan rätt på 50cm avstånd än 25cm och att man därefter beskär. Jag fotograferad allt flygande som bi från ett längre avstånd för att få lite mer marginal i skärpedjupet
Det finns egentligen inget skärpedjup, utan bara ett område med enligt fotografen tolerabel/tillräcklig skärpa, som har en varierande utsträckning i djupled runt skärpeplanet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns egentligen inget skärpedjup, utan bara ett område med enligt fotografen tolerabel/tillräcklig skärpa, som har en varierande utsträckning i djupled runt skärpeplanet.
Ja och det är det som vi normalt kallar för skärpedjup, det området som har acceptabel skärpa före och efter fokusplanet
 

Smw

Aktiv medlem
Hur går det till? Skärpedjupet bestäms av bländaren och avbildningsskalan. Om du förstorar i efterhand minskar du också skärpedjupet, såvitt jag begriper.
Hej !
Nä, tvärt om. Det blir som med en mindre sensor.
Givetvis måste bilden printas / interpoleras så att den blir lika
stor att betrakta. Då tar det "skärpedjupskarpa" området en
större del av bilden.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Har ett Tamron 90/2,8 senaste versionen, kan man öka förstorningsgraden genom att använda en reverseringsring och vända på objektivet ?
Och hur blir det i så fall med bländaren ?
............/ lasse
Hej !
Skaffa en mindre sensor, ex Nikon J1, anständigt prisvärda.
Det borde finnas adaptrar till denna fattningen och nikons vanliga
med AF.


Ex: https://www.hegethorns.se//Meny/Begagnat/Systemkameror/Nikon_1_J1_kamerahus_(Begagnad)?id=NH61009195&gclid=EAIaIQobChMIu9uxmP_-6AIViuiaCh3sJgr4EAYYASABEgJ-g_D_BwE


//MW
 

apersson850

Aktiv medlem
Hej !
Nä, tvärt om. Det blir som med en mindre sensor.
Givetvis måste bilden printas / interpoleras så att den blir lika
stor att betrakta. Då tar det "skärpedjupskarpa" området en
större del av bilden.
Ja, jag förutsätter att man med beskärning egentligen menar "beskär och gör sedan det som är kvar lika stort som den ursprungliga bilden".
Då förstorar man allt, inklusive oskärpecirklarna. Det blir samma resultat som att titta på bilden från ett annat betraktningsavstånd. Sätt upp en bild på 10*15 cm, där det är lite oskarpt i bakgrunden, på väggen. Backa tio meter och titta på bilden. Nu ser den skarp ut i sin helhet. Ta fram förstoringsglaset och gå in till bilden på noslängds avstånd. Nu ser även en del av det som ingår i det normala skärpedjupet oskarpt ut.

För att man alls ska kunna tala om ett skärpedjup har man varit tvungen att införa ett "normalt" betraktningsavstånd. Men det innebär att man också måste införa en normal förstoringsgrad av bilden. Det går inte att enbart förutsätta att man ska titta på bilden på 30 cm avstånd, om man godtyckligt kan skriva ut den som 10*15 cm eller 2*3 meter.

Så även om den förstorad bild förstorar det "skarpa" området, så gör den också det skarpa mindre skarpt i lika stor omfattning.
Jag begriper ännu inte hur en bild, tagen med 50 mm och så att säga förstorad två gånger, kan bli skarpare än en bild tagen med 100 mm, men förstorad bara en gång.

Skärpedjupet finns inte alls i den tagna bilden, utan i den betraktade bilden. Vi utnyttjar ju betraktarens ögons oförmåga att se skillnad på tillräckligt små cirklar och punkter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Japp, och det blir väldigt tydligt när man tittar på en bild på mobilen jämfört med på datorskärmen. På den lilla mobilen ser det mesta skarpt ut.
 

Erik X

Aktiv medlem
.. vill komma upp till någonstans 4 eller 5, Hur gör jag då ?
Visst kan man komma upp i förstoringsgrad genom att ösa på med mellanringar eller bälg men då kommer man snart till en punkt där objektivets upplösning sätter gränsen och man börjar får problem med kromatisk aberration.. Plus att motivet måste vara jättenära frontlinsen. Så det är inte säkert att man vinner någon upplösning i praktiken. Men det är bara att testa; rigga upp kamera och objektiv på ett bord med objektivet en bit framför kameran med lagom tjocka böcker under. Bakvänt borde gå att testa på samma sätt..
Själv använder jag 2x telekonverter till mitt Sigma 150mm makro (Canon), det ger 2:1 i avbildningsskala i stället för 1:1 och viktigaste av allt är att både stabilisering och bländare fungerar så att man kan fota på frihand ute i skogen :p Visst skulle det vara kul att ha 5:1 men blir man begränsad till studio och stativ så är det ändå inget för mig
 
Senast ändrad:
ANNONS