Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra Exif-datum i RAW-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej,

Har upptäckt att kameran (Minolta 5D5) av någon anledning hade backat tiden ett år, när jag fotograferade under jul.
Finns det något program som man kan använda för att justera detta?
Har provat ett flertal "Exif-editorer", men de klarar inte Minilta´s MRW-filer.

/Thomas

Använder mig av UltraEdit för det när jag har haft fel datum eller tid i mina D5D-filer. Är tre ställen i filen som man ändrar på. Det är dock ett rent mauellt arbete men är det inte alltför många filer så går det bra.

Använder mig av UltraEdit för det när jag har haft fel datum eller tid i mina D5D-filer. Är tre ställen i filen som man ändrar på. Det är dock ett rent mauellt arbete men är det inte alltför många filer så går det bra.

Provade detta program. Ändrade från 2007 till 2008 på tre ställen, men exif säger fortfarande 2007.
Sökte även efter 2007 efter (ifall jag hade missat någonstans), men det fanns inte.

/Thomas

Provade detta program. Ändrade från 2007 till 2008 på tre ställen, men exif säger fortfarande 2007.
Sökte även efter 2007 efter (ifall jag hade missat någonstans), men det fanns inte.

/Thomas

Var tvungen att installera ultraedit eftersom jag inte hade det på datorn. Jag öppnade en RAW-fil, valde search->replace, kryssade i rutan "Find ASCII", ersatte 2006 med 2010 på tre ställen, sparade filen, öppnade den i ett bildbehandlingsprogram och kollade på EXIF där det stod 2010. Lite beroende på bildbehandlingsprogram kanske du måste refresha eller läsa in bilderna på nytt för att det skall slå igenom.

Ja det verkar fungera med Imatch.
Bridge och PS verkar dock "komma ihåg" det gamla datumet.
Någon idé hur jag får bort det?

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto