Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en blixtutrustningsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är hobbyfotograf med ett par års erfarenhet. Fotar digitalt med Canon 400D. Har lite erfarenhet av ljussättning för video.

Ska nu göra porträttfoto för en bok jag skriver som grundar sig i intervjuer runt om i landet. Jag har tänkt mig några ansiktisbilder till max halvkropp och ett par miljöporträtt med personen i ett sammanhang. Fotografering kommer utföras hemma hos personerna.

Fotar med 50mm 2.8 och 20mm 2.8 (plus 1.6 i cropfaktor)

Nu går jag i kval hur jag ska göra med blixtar. Har en speedlite 550EX och reflexskärm, men vill ju ha snäppet mer avancerade och flexibare porträtt och tror jag kanske skulle införskaffa studioblixtar? Eller behövs det tycker ni?

Vad är okej när man pratar studioblixtar för ovanstående fotografering? Hur många watt borde jag satsa på? Några andra tips? (softbox, paraply m.m)Har kollat på lite olika studioset, bland andra
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-160ws-439.html
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20800

Har ju hört och förstått att elinchrome är mkt bättre blixtar, men hur starka blixtar tror ni jag behöver?
Har inte överdrivet stor budget.

Tacksam för svar!
//Michael

Med en blygsam budget så räcker det mer än väl med Kaffebrus blixtarna och din kamera blixt. Det är t.o.m så att du kan ta fina porträttbilder med enbart din kamerablixt slagen i ett paraply och en reflexskiva på andra sidan. Se bara till att ha en ren bakgrund.

Personligen tycker jag att tre blixtar är perfekt för att rigga upp ett bra ljus. Huvudljus, effektljus och bakgrund.

Styrkan på blixtarna räcker med de allra minsta men som vanligt så får du det du betalar för. Kaffebrus är lite rangliga och känns lite "billiga". Elinchrome har en helt annan känsla men gör precis samma jobb.

Ja, billigast blir tex med Kaffebrus Liteset ( 1995 ). Vill man vara mer portabel kan man skaffa billiga manuella kamera-blixtar och trigga med billig radiosändare. Och ha lite transparenta paraplyer att diffusera med.

Visst är det trevligt med studioblixtar, men bevisligen kan du komma långt med den blixt du har. Kolla in The Strobist. Gå till länken nedan och klicka sedan på "Lighting 101 Archive" till höger. Läs artiklarna i ordning, och kanske upptäcker du att din blixt och din reflexskärm räcker för dina behov om du kompletterar med ett billigt stativ och ett paraply.

http://strobist.blogspot.com/

Tack för alla bra svar!
Verkar väldigt intressant med strobist, men tror jag kör på vanliga studioblixtar, dels pga ekonomin, vill ju kunna ha tre ljuskällor ibland, sen kan det vara problem med synk verkar det som med min nuvarande blixt. Men räcker det tror ni med 160Ws? Kan man omvandla detta till ledtal på något sätt och hur nära behöver man vara med 160ws? Beror givetvis på vilken styrka man behöver, men säg att det är på kvällen hemma hos någon i en liten stuga?

Ett bra sätt att synka din nuvarande Canon blixt är med en "Skyport". Kaffebrus har en radiosändare men jag blev aldrig nöjd med min. Fungerade inte helt klockrent.

160ws kommer att räcka mer än väl såvida du inte skall lysa upp ett stort rum. Du har tidigare pratat om halvkropp/porträtt och jag antar att du inte helt vill bränna ut modellen.

Riktigt starka blixtar behövs om du skall köra utomhus och konkurera med solljus.

Blixtarna kommera du att sätta "ganska nära" modellen. En blixt kommer säkerligen ha en softbox och den står ca 1 meter från modellen. Paraplyblixtarna står allt mellan 1 - 2 meter ifrån. Givetvis kan man köra enbart med paraplyer. Finns transparanta/vita/silver och guld. Ytan kommer att ge lite olika hårda skuggor och guld kommer naturligtvis ge ett stänk av guldfärgad ljus för att framhäva solbrännan.

Jag är väldigt nöjd med silver och transparanta. Glöm inte att en reflexskärm och 1 blixt ger ett väldigt behagligt "stugljus". Tanken borde vara att blixtljuset inte skall vara allt för uppenbart - eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto