Även jag fotar huvudsakligen tele och tycker det är praktiskt med 1.6. Å andra sidan är jag väl medveten om uppenbara nackdelar som lite och sunkig sökare. Canon har i princip officiellt meddelat att framtiden kommer bli 1.6 (konsumentkategorin) och fullfram (proffs och övrig top-of-the-line) och att 1,3 därmed försvinner. Så, tror man på det är det bäst att börja planera sin objektivsamling redan nu.
Å andra sidan, när vi kommer dit kommer antagligen redan pixelantalet att ha gått upp ett snäpp till och för de flesta praktiska tillämpningar kommer man lätt att kunna beskära från ff till både 1.6 och 1,3 och ändå ha upplösning nog kvar.
Ett problem som man måste ta med i beräkningarna är att redan nu börjar de mest pixeltäta sensorerna hamna på en nivå där objektivens upplösning inte hänger med. Så, å ena sidan plockar man ju med en beskuren sensor ut den bästa biten av objektiven och slipper eventuell vinjettering och skärpefall mot kanterna, men å andra sidan måste ju sedan bilden på sensorna förstoras mer för att nå samma resulatat som ff. Så, någonstans kommer ett kvalitetsmässigt break even där optiska och elektroniska (sensorn) prestanda möts. Personligen tror jag det är betydlgit svårare att göra så värst stora framsteg på objektivsidan och därför tror jag också att större sensorer i framtiden kommer bli populärare om dagens "trend" med hysterisk jakt på skärpa och kvalitet och upplösning (och "pixel peeping") fortsätter.