Annons

Är det här bakfokus eller normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Hade fett bakfokus med mitt nya 85/1.8. På bländare 1.8 var knappt fokuspunkten i fokus. Fick tillbaka objektivet idag från Canon Service. Tycker fortfarande att det är lite bakfokus. Eller är det så att standard är att fokus ska ligga lite bakom av någon anledning? Eller är det så att mitt bakfokus ligger inom normala toleranser?

Plåtat i 45 graders vinkel mot "linjalen". Blir likadant på alla bilder, omfokuserat ett antal gånger så vi kan utesluta slumpen.

Någon klok som vet?

Inga "roliga" kommentarer om att "ut och fotografera istället för att plåta linjaler". Jag lovar - jag plåtar massor av icke-linjaler, men jag vill att just porträtt-85:an ska funka så bra som möjligt på full glugg.

Bilagor

• bakfokus 85.jpg
    bakfokus 85.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,209
Fotografera mot ngt plant istället för 45 graders lutning. Ha sedan en linjal bredvid som berättar om fokus är på rätt ställe. Jag hade hoppats på att den metoden var uträknad för längesen.

Testet ovan är i mitt tycke helt förkastligt.

För det första så har du inte fotat bilden helt rak, det gör att fokus inte blir helt rätt, är du absolut säker på att du haft kameran i exakt 45 graders vinkel ?

Annars är det omöjligt att se om det är något fel, några grader fel åt något håll och det blir galet, det blev det för mig iallafall när jag höll på med dom där tokigheterna.

Sen är skärpedjupet längre bakom fokus än framför så det förklarar väl din fråga angående det.

Prova att fota en plan yta istället (tegelvägg eller dyligt) du ser enligt mig enklare om något är galet då.

kent.

Jag tycker att det ser rätt normalt ut. Skärpedjupet ska ligga 1/3 framför objektet och 2/3 bakom, vilket det ser ut att göra på din bild.

OT: Hur lång tid tog det att få ditt lagat? Jag pratade med dom i förra veckan eftersom jag upplever backfokus på 1-2cm på en meters avstånd med mitt 50/1.4, och det skulle det ta ungefär 3 veckor att få det fixat sa dom.
Vill helst inte vara utan det nu så jag lämnar nog in det framåt hösten.

Tillsvidare blir det till att köra liten bländare eller manuell fokus :(

Ajaj, nu skrämmer du mig :p
Väntar på mitt nya 85 1.8 som jag förmodligen kommer få imorron. Hoppas verkligen inte de e nåt fel på mitt iaf.
Hur lång tid var ditt objektiv inne på justering?

Haha - bli inte skrämd. Det är ett kanonobjektiv! Tack för tipsen om att mitt bakfokus som nog inte är ett bakfokus då.

(Men innan justeringen var det mer än så här.)

Visste faktiskt inte att fokus ska ligga 1/3 framför och 2/3 bakom. Vad är fysiken bakom det?

Får kanske prova på något plant för säkerhets skull men det är säkert perfekt. Givetvis kan Canon service sina saker.

Senast ändrad:
andreasc89 skrev:

OT: Hur lång tid tog det att få ditt lagat? Jag pratade med dom i förra veckan eftersom jag upplever backfokus på 1-2cm på en meters avstånd med mitt 50/1.4, och det skulle det ta ungefär 3 veckor att få det fixat sa dom.
:(

Canon Göteborg trodde sex veckor men jag fick grejerna redan efter en dryg vecka. Kanon Canon!

Slowfinger skrev:

Visste faktiskt inte att fokus ska ligga 1/3 framför och 2/3 bakom. Vad är fysiken bakom det?

Förklara det fysikaliska får någon annan göra, men om jag minns rätt gäller den regeln inte på korta avstånd. Var gränsen går är väl inte helt klart, men på korta avstånd fördelar det sig 50/50. Undrar om inte Olle Bjernulf nämner det i en artikel här på FS fotoskola. Springer för att kolla...

*pust...tillbaka igen...pust...*

jo, han nämner det här http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

/Arne

Slowfinger skrev:
Det ska det inte heller... bara ibland.

Ibland är det lika mycket framför som bakom, ibland är det oändligt mycket mer bakom än framför (när du fokuserar på hyperfokalavståndet). Någonstans mellan dessa två extremlägen kommer du ha 1/3 framför och 2/3 bakom. Varför folk envisas med att ha det som tumregel vet jag inte riktigt. Vissa hävdar att det inträffar vid "vanliga fotograferingsavstånd". Jag är inte säker på om jag riktigt delar den åsikten. Låter det vara upp till var och en att avgöra.

Se gärna http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=239966#post239966 där jag har ritat en graf och formlerna för skärpedjup förekommer.

Arne S skrev:
Förklara det fysikaliska får någon annan göra, men om jag minns rätt gäller den regeln inte på korta avstånd. Var gränsen går är väl inte helt klart, men på korta avstånd fördelar det sig 50/50. Undrar om inte Olle Bjernulf nämner det i en artikel här på FS fotoskola. Springer för att kolla...
Utan att ha satt mig in i ämnet så verkar det helt korrekt att den klockformiga funktion som skärpedjupet utgör är brantare hitom fokus än bortom, eftersom skärpedjupet minskar med minskat avstånd. Det borde se ut nåt sånt här:

Bilagor

• fokus.gif
    fokus.gif
    2.7 KB · Visningar: 1,046
Det är väl alltid lite lurigt att ställa fokus exakt på en sådan här lutande bild. Om man använder fokuspunkterna i sökaren så vet man inte riktigt vart fokus hamnar. Manuell fokus kan också vara osäker.

Det enklaste och bästa att göra först och främst är nog att sätta upp en tidningssida vinkelrät mot kameran på väggen att testa emot. Förmodligen blir texten skarp och i så fall kan man ju lita på att skärpeplanet ligger rätt.

Många kloka människor som vanligt här på Fotosidan. Tack för alla tips och råd.

Klistrade upp en tidningssida och fokus såg fint ut. I alla fall tillräckligt bra för mig vilket känns skönt. (kantskärpan tappar en aning på bländare 1.8 med min 30D men det är ju helt naturligt)

Skärpning 3 i kameran och ingen efterskärpning:

Bilagor

• fokustest 85.jpg
    fokustest 85.jpg
    60.7 KB · Visningar: 949
Skärpa och skärpedjup handlar väldigt mycket om hur man upplever kontrast och detaljer i bilden.

Jag tycker trots allt att "tredjedelsregeln" är bra att ha i bakhuvudet. I alla fall vid porträtt och ofta i landskap och natur.

Oskärpa närmre kameran upplevs som störande. Det beror förmodligen på att föremål närmre kameran avbildas större. T.ex vid porträtt framifrån så föredrar jag att lägga skärpan mot näsan i stället för mot öronen.

Ibland lägger jag skärpan närma kameran i förgrunden i landskap. Egentligen betydligt närmre än vad den borde vara för att täcka ut skärpedjupet mot bakgrunden. Väldigt ofta tycker jag bäst om de bilder som lyfter fram förgrunden även om bakgrunden "softar" lite. Högst subjektivt naturligtvis. Men det mesta här i livet är ju subjektivt.

Mvh J O

Säger inte Canon att fokus ska ligga inom området av skärpedjupet, eller något sådant. Ligger Den punkt där man fokuserat fortfarande inom skärpedjupet är det, per definition, inget fel.
Sedan är det väl åxå så att vissa hur ger större precision med objektiv med bländare 2.8 eller större. Då ska fokus hamna inom 1/3 av skärpedjupet.
Jag vill minnas att jag läst detta i en artikel nånstans på nätet, men jag kan naturligtvis inte hitta den nu.

I fall ett är det ju inte något fel på fokuseringen i den postade bilden. I fall två vore det väl på gränsen...

Allt är ju relativt. Visst är det skärpa på "nollinjen" i bild 1, men skarpast är det bakom nollinjen.

Vad gäller bild 2 - att plåta en plan text: nackdelen med den metoden är ju att man inte vet om det är ännu bättre skärpa en centimeter bakom tidningssidan. Lite frustrerande ;-)

Slowfinger skrev:
Allt är ju relativt. Visst är det skärpa på "nollinjen" i bild 1, men skarpast är det bakom nollinjen.

Vad gäller bild 2 - att plåta en plan text: nackdelen med den metoden är ju att man inte vet om det är ännu bättre skärpa en centimeter bakom tidningssidan. Lite frustrerande ;-)

lägg en lutande linjal bredvid så ser du var skärpan ligger på linjalen.

ex: http://globalbanana.com/tamron1750/focustest_28mm.jpg

Jag tycker att det ser godkänt ut.

Möjligtvis är tidningssidan något underexponerad (grå)?. Lite mer finstilt text kan du nog hitta också. En hundralapp funkar bra.

Enda rätta är att kolla i de trådar där Canons metod för att mäta vad som är inom eller utom specifikation är beskriven, sedan kolla efter den.

Bra svar och tack alla. Ser bra ut när jag gör lutande-linjal-tricket. 1 meters-märket i skärpeplanet. Strecket är mellan 1 och "m".

Bilagor

• fokus 85.jpg
    fokus 85.jpg
    65.8 KB · Visningar: 573
ANNONS
Götaplatsens Foto