Slowfinger
Aktiv medlem
Hade fett bakfokus med mitt nya 85/1.8. På bländare 1.8 var knappt fokuspunkten i fokus. Fick tillbaka objektivet idag från Canon Service. Tycker fortfarande att det är lite bakfokus. Eller är det så att standard är att fokus ska ligga lite bakom av någon anledning? Eller är det så att mitt bakfokus ligger inom normala toleranser?
Plåtat i 45 graders vinkel mot "linjalen". Blir likadant på alla bilder, omfokuserat ett antal gånger så vi kan utesluta slumpen.
Någon klok som vet?
Inga "roliga" kommentarer om att "ut och fotografera istället för att plåta linjaler". Jag lovar - jag plåtar massor av icke-linjaler, men jag vill att just porträtt-85:an ska funka så bra som möjligt på full glugg.
Plåtat i 45 graders vinkel mot "linjalen". Blir likadant på alla bilder, omfokuserat ett antal gånger så vi kan utesluta slumpen.
Någon klok som vet?
Inga "roliga" kommentarer om att "ut och fotografera istället för att plåta linjaler". Jag lovar - jag plåtar massor av icke-linjaler, men jag vill att just porträtt-85:an ska funka så bra som möjligt på full glugg.