Annons

Är det här Nikonkvalitet eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusBerg

Aktiv medlem
Mitt veckogamla Nikon 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S DX som följde med D80:an tycker jag verkar lite sjukt.

För det första så är framändan/frontlinsen lite glapp, och kan ruckas i sid- och höjdled, i förhållande till objektivets fasta yttre del.
(På vissa bilder tagna med långt tele tycker jag mig märka att skärpan är sämre på bildens västersida.)

Sen har den manuella fokuseringsringen inte en jämn friktion utan tycks ha hack som den löper i, som visserligen sitter tätt, men inte känns så bra när man fokuserar.

Är det här Nikonkvalitet eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Du får väl gå tillbaka till butiken och jämföra. Men med tanke på priset så skulle det kunna vara fullt normalt. De flesta av mina gluggar är nog så också. Liksom att de inte sitter stumt i bajonetten. Så är det på alla märken jag haft chansen att pilla på.

Kan tänka mig att det finns en poäng i att frontlinsen inte sitter stumt mot ytterhöljet. Det minskar motståndet och därmed minskar slitaget. Det borde inte påverka skärpan nämnvärt eftersom den styrs mer av förhållandet inbördes mellan de olika linserna. Sedan är det väl sista linsens uppgift att se till att det träffas sensorn plant. Skulle det påverka resultatet så lär det främst framgå i hörnen av bilden.

/Maverick

Jag kan inte påminna mig om att fokusringen på mitt objektiv hackar fram utan det snurrar på jämnt och fint. Däremot i ytterlägena så tar det emot lite grand. Mitt förra objektiv kändes mer sladdrigt i fokusringen men så gick det också sönder (och är numera utbytt).

Dock tycker inte jag att 4 000 kr för ett objektiv är särskilt billigt och inte heller att man får acceptera vilka brister som helst.

Edit:
Beträffande glappet i fronten så är mitt likadant. Fast det är ju inget jätteglapp.

Senast ändrad:
Maverick skrev:
Skulle det påverka resultatet så lär det främst framgå i hörnen av bilden.

Precis. Men jag vill ha acceptabel skärpa även i hörnen.

cakon skrev:
Jag kan inte påminna mig om att fokusringen på mitt objektiv hackar fram utan det snurrar på jämnt och fint.

Fokuseringsringen känns och låter ungefär som scrollhjulet på en scrollmus.

cakon skrev:
Dock tycker inte jag att 4 000 kr för ett objektiv är särskilt billigt och inte heller att man får acceptera vilka brister som helst.

Jämför man med andra produkter för 4000 verkar objektiv vara av särdeles dålig mekanisk kvalitet

cakon skrev:
Beträffande glappet i fronten så är mitt likadant. Fast det är ju inget jätteglapp.

Jag har inte heller något jätteglapp men även en liten böjning av ljusets väg borde rimligen påverka skärpan.

Beroende på vad du tycker är acceptabel skärpa så får du nog vara beredd på att lägga ut betydligt mer än fyra tusen, i synnerhet på ett objektiv med det brännviddsomfånget, om du ska få det skarpt hela vägen.

Dom fyra tusen du lägger ut på ett objektiv går nog i första hand till att fixa så bra glas som möjligt snarare än god mekanisk kvalité, det ena påverkar ju resultatet betydligt mer än det andra.

Att ljuset böjs tror jag inte behöver påverka skärpan särskilt mycket. Hela vitsen med ett objektiv är ju just att man böjer ljus, och som jag sa tidigare så tror jag det är sista linsen uppgift att se till att det träffar så rakt som möjligt mot sensorn. Möjligen påverkar det perspektivet något men det borde vara högst marginelt i så fall.

Att fokusringen känns som en scrollmus låter däremot inte helt normalt, fast där måste man testa mot ett annat eller fråga nikon. I mina öron låter det mest som att AF-motorn inte frikopplats ordentligt.

Som jag sa tidigare, gå tillbaka till butiken och rådgör med dem.

Mvh
Maverick

Även om jag förstår stt du tycker det vara surt med att få en citron till objektiv om det nu är på detta viset så känns det lite magstarkt att hänga ut hela märket för att ett objektiv är dåligt. Nej, jag försöker inte skriva positivt om Nikon bara för att jag råkar använda märket utan bara påpeka att inom produktion så händer det tyvärr misstag. Canon, Pentax, Dell, Volvo råkar ut för samma sak då och då.

Jag har en annan sak som jag däremot gärna tar upp som ett kvalitetsproblem och det är bristen på justering av AF i objektiven och husen. Det här är inget specifikt för Nikon utan gäller för alla märken. Jag har i stort sätt fått åka till verkstaden med hela min utrustning varje gång jag har investerat i ett nytt hus eller objektiv för att justera AF. Fokus ligger alltid fel........

MagnusBerg skrev:

Jämför man med andra produkter för 4000 verkar objektiv vara av särdeles dålig mekanisk kvalitet

Håller inte med. eller att den är av lägre kvalitet håller jag med om men inte att den är sämre än annat för samma pengar. En PC eller en Mac laptop för 8000 spänn är en oerhört rapplig konstruktion.

Tänk baklänges. 4000 kr minus moms är 3200. Minus 25% (?) i vinst för butiken 2400kr. Vinst för generalagenten, Transport, Vinst för europakontoret kanske, transport igen, fabriken ska ha pengar för montering och produktion. Förmodligen ska en och annan underleverantör ha en slant för att inte tala om huvudkontoret med dess forskning och marknadsföringsavdelningar.

Allt detta för 4000 kr för en kostruktion med 10-15 precisionslipade eller gjutna linser. Mekanik etc...

För mig så häpnar jag oftast över vad vi egentligen får för pengarna när man plockar sönder ett föremål. Jag slaktade en kasserad 28-200 häromdagen och den bestod av ett 10-tal linser. En massa frästa metalldelar, plast givetvis men att få allt detta att lira ihop för den blygsamma peng den faktiskt kostar gjorde att jag häpnade.

Jag läste i någon fototidning att de hade samma problem med det exemplar de hade fått tillsänt sig för testet, men de fick ett nytt av Nikon, som inte var lika "wobbligt" i fronten.

Vill bara påpeka att det knappast finns nån butik i sverige som har 25% vinst eller ens marginal.

Det ger lite felaktiga signaler om hur mycket det går att pruta.

Mvh
Maverick

Kan bara säga att jag aldrig upplevt något ens i närheten av det du beskriver med din glugg (och jag har även ägt billigare gluggar än de jag har nu) så jag tycker att det bara är att sätta av till affären och klaga. Tycker det att det ligger inom gränsen så sälj gluggen eller använd den som dörrstopp och köp något du trivs bättre med.

Edit: F*n vad jag felsyftar :p

Mankan G skrev:
H

För mig så häpnar jag oftast över vad vi egentligen får för pengarna när man plockar sönder ett föremål. Jag slaktade en kasserad 28-200 häromdagen och den bestod av ett 10-tal linser. En massa frästa metalldelar, plast givetvis men att få allt detta att lira ihop för den blygsamma peng den faktiskt kostar gjorde att jag häpnade.

Spinner vidare:
- Och jämför man det med vad ett par glasögon kostar som har en (1!) slipad lins, så är ju objektiv grymt billiga - eller hur? Själv valde jag en blygsam båge, men bra glas = 4500kr.... Och i en kasserad 28-200 sitter det 10st linser...

Dessutom:
Butikerna har INTE 25% vinst på försäljningspriset, snitt är 10-17%. På det skall det betalas löner, soc.avgifter, hyra, tel, data osv. osv....

Gå du tillbaka till butiken och jämför med annat objektiv.

Det är också nästan en utopi att ett objektiv med så pass stor skillnad i brännvidd är skarp hela vägen, ytterliggare tydligt blir det när man ser prislappen.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:

Dessutom:
Butikerna har INTE 25% vinst på försäljningspriset, snitt är 10-17%. På det skall det betalas löner, soc.avgifter, hyra, tel, data osv. osv....

Adam

det var just därför jag satte frågetecken efter procentsatsen :)

Har aldrig arbetat i en fotobutik men väl i en radio o TV butik och där tycks de har andra marginaler .....Visserligen var det många år sedan men på den tiden hade vi 20-25% på TV o Video och 35-45% på stereo....

Mankan G skrev:
det var just därför jag satte frågetecken efter procentsatsen :)

Har aldrig arbetat i en fotobutik men väl i en radio o TV butik och där tycks de har andra marginaler .....Visserligen var det många år sedan men på den tiden hade vi 20-25% på TV o Video och 35-45% på stereo....

Det var länge sedan du jobbade i en TV butik också tror jag:)

Mer OT

Förut var det en "skyddad verkstad" att ha hemelektronik butik, stora otympliga apparater är inte så lätt att beställa på postorder/internet.
Då var marginalerna som du sade - men sedan kom lågprismarknaderna, Internet och Pricerunner....

Platt-TV snittar 15%, småstereo ca 20%, Ipods 10%.
Ju mindre förpackning och ju mer populär produkten är - desto mer förstört pris för handlaren.

Hälsningar

Adam

Runt 1987 o 1988 var det så visst var det en tid sedan.....Jösses har man gått o blivit gammal. Redan 40 år

Kan tillägga att fokusringen på mitt objektiv inte känns som scrollhjulet på en mus utan det går jämnt och fint.

Tack för era svar.
Nu har jag dessutom gått igenom mina bilder väldigt noga och upptäckt att skärpan ligger snett vid långa brännvidder. (Det var det någon annan som råkat ut för och skrev om i en annan tråd.) I bildens nederkant är det skarpt till vänster och oskarpt till höger. I bildens vertikala mitt är de skarpa i högerkanten och oskarpa till vänster. Nikonkvalitet! ;-) (Så roligt att retas med de som identifierar sig med sina prylar och tar sådan kritik personligt.)

Det är ingen överaskning att denna 18-135 brister lite här och där.

Tycker att jag läst att man bör välja 18-70 optiken som kit om man önskar lite högre kvalitetsnivå.

Läst i senaste FOTO om 18-135:

Tyst ultraljudsmotor
Plastbajonett (inte så bra)
Optisk kvalitet är genomsnittlig för zoomomfånget.

Optikens upplösning duger för kameror med 6-megapixlar. Har man mer bör man se sig om efter en annan optik.

Plastbajonetten accepterade jag bara av den anledningen att jag inte tänkt byta objektiv någonsin eftersom jag klarar mig bra inom 18-135 (28-200). Och just nu, utan att ha varit utsatt för slitage, sitter plastbajonetten lika bra som en metalldito. Men jag vet hur det kan vara när man har väldigt brottom och ska byta objektiv och metallflisorna ryker från bajonetten. Då lär nog inte plast hålla länge.

Viss kantoskärpa accepterade jag också av samma anledning. Och i de testbilder jag letat upp på nätet så är kantoskärpan rimlig. Objektivet är lite oskarpare i kanterna men inte så oskarpt att det mister detaljer och blir suddigt. (Vilket nu är fallet med mitt objektiv vid längre teleläge.)
En liten reflektion: För ett antal år sedan fanns inga extremzoomar att köpa eftersom tillverkarna inte lyckats tillverka dem med acceptabelt skärpa. Man kan verkligen fråga sig om de ännu lyckats få ordning på skärpan, men i vilket fall som helst säljer tillverkarna extremzoomar utan några förbehåll i form av "varning för dålig kantskärpa".

Men jag måste säga att ifrågavarande objektiv är otroligt skarpt och duger till 10 MP (för att vara extremzoom och ger godkänd kantskärpa) nedbländat till 8 åtminstone upp till 70-105 millimeter. Men nu är som sagt mitt objektiv förställt (som det heter på storformatare) fokus och då blir vänsterkanten (i mitten vertikalt av bilden) riktigt suddig i även vid 70-105 millimeter.

Självklart ger kortare zoomar som 17-50 och 50-135 bättre bildekvalitet, för att inte tala om fasta brännvidder, än extremzoomar. Men om nu tillverkarna anser sig kunna tillverka dessa, tidigare obyggbara, objektiv så ska vi kunder också ha rätt att ställa krav på att de ger acceptabel bildkvalitet.

När det gäller just kvalitet (inte specifikt optiskt kvalitet) så verkar det som produceras på 2000-talet vara sämre än det som gjordes på 1900-talet före plastens intåg i kameror och objektiv. Tillverkningskostnaden har säkert gått ner i och med plast och tillverkning i låglöneländer men den sänkningen kommer inte kunderna till del. I stället betalar vi lite mindre än tidigare (i indexomräknat pris) men får produkt som är av betydligt lägre kvalitet.
Nu får vi istället för att betala en vara en gång betala den flera gånger, eftersom dess hållbarhet är så satans medioker. Därför är det också mer ekonomiskt att betala betydligt mer och köpa objektiv ur serier med hög mekanisk kvalitet, om det finns, än köpa billigt och betala flera gånger.
Jag minns mina tidiga billiga Chinon-kameror och objektiv som håll att tappas. Min Pentax K2 med Pentax-objektiv som ramlade av stativet från 1,5 meters höjd ner i betonggolvet och endast ASA-ratten pajade, vilken jag köpte ny för en dryg hundring. När jag min Mamiya 645 Pro med objektiv ramlade från stativet från samma höjd blev det visserligen en spricka på en ovesäntlig plats i plasten men i övrigt fungerade både den och objektivet lika bra som före olyckan.
Men sen har jag också kvaddat två ""moderna"" Pentax plastobjektiv 28-70/2,8 genom att kameran ramlade 10-15 centimeter ner i gräs repektive slog in i en dörrpost när den hängde på axeln och jag vände mig om.
En kamera är ju en sak man bär med sig ut. Då ska den också tåla utelivet, tycker jag!

Senast ändrad:
Nja, jag vill minnas att tamron gjort både 28-200 och 18-200 tidigare, eller om det var en 28-300. De hade väl sina anhängare men inte var den optiska kvalitén den bästa direkt.

För övrigt tror jag inte nån av min prylar inte har åkt i backen nån gång och allt har hållt så jag vet inte om jag tycker att kvaliten blivit sämre direkt.

Mvh
Maverick

Jag blev så nyfiken på prisutvecklingen att jag plockade fram den första fototidning jag köpte, och den enda jag har sparat, en Aktuell Fotografi nummer 12 1980. Där annonserar Tellus, då en lågprisbutik:
Tellus säljer Nikon 180/2,8 för 2295. Scandianvian Photo ska nu ha 9995 för en "modern" AF och hela 14995 för samma modell som Tellus saluför. Det är 4,3 respektive 6,5 gånger mer.

Konsumentprisindex har ökat 2,8 gånger under samma tid, det vill säga december 1980 till december 2006.

Tellus annonserar också:
35/2.0 för 985
50/1,2 för 1265
105/2,5 för 1050
Vivitar 70-210/3,5 för 1695. En rejält byggd zoom som höll så länge jag hade det i min ägo.

Utifrån min prisundersökning kan jag konstatera att vi nu betalar (indexuppräknat med 2,8 gånger) lika mycket för skit som man 1980 betalade för kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto