Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon därute som kan Nikon FM3A?

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
Jag gillar att fota på vintern, riktigt kyliga morgnar med de speciella färger man ser då. Då kan det vara en fördel att vara batterioberoende, men samtidigt vill man ha möjligheten till tidsautomatik mm. Jag har ett helt batteri med manuella nikonobjektiv, och såg en ljusning när denna nya kamera kom. Vad vet ni om den? Finns praktisk erfarenhet?

Hej

har förvisso ingen sådan men du finner säkerligen all info på www.nikonlinks.com.

FM3a är en utveckling av FM2 och har bla begåvats med tidautomatik och TTL-blixt funktionalitet.

Jag läste fö någonstans att FM3a har blivit högsta mode i Japan, stick i stäv mot digital utvecklingen och att Nikon varit tvungna att kalla in extra resurser i form av fd arbetare på Nikon då de är bättre på att bygga mekaniska hus.

Med vänlig hälsning
Johan

julgus skrev:
FM3a är en utveckling av FM2 och har bla begåvats med tidautomatik och TTL-blixt funktionalitet.

En hybrid mellan FM2 och FE2 skulle jag säga. Användarmässigt har den mer gemensamt med FE2, tidsautomatik, TTL-blixt och analog exponeringsskala i sökaren. Vad den ärvt från FM2 är batterioberoendet på alla slutartider (utan fungerande ljusmätare förstås). Om man har en budget att hålla kan man alltså få i princip all funktionalitet hos en FM3a genom en begagnad FE2 och ett par reservbatterier i kameraväskan.

Som manuell promenadkamera fungerar den klockrent.
Känns förtroendeingivande som en FM2, men har tillägg i form av TTL (nåja), bländarautomatik, möjlighet till att kameran läser DX-kod på filmen och exponeringskompensation.

Känner du att du har pengarna och vill ha ett "nytt" hus så är den att rekommendera.

Asså....kan man önska mer än ett robust o välbyggt hus som dessutom har bländarstyrd automatik...grymt bra hus! (underbar med md-12 föresten)

ANNONS
Götaplatsens Foto