Annons

Är det skillnad i ljuskänslighet, vid samma bländare, mellan dyra-billiga objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

D-Man

Aktiv medlem
Jag och en kompis var ute och fotograferade en morgon med våra "enkla" kameror (400D och KM 5D) med kitobjektiv.
Jag tycker inte kitobjektivet på min minolta är vidare skarpt på stora bländare (3,5 -4) så bländar jag gärna ner till minst 6 innan jag knäpper av. Eftersom morgonljuset är ganska mörkt blev det höga iso-tal och relativt långa slutartider.

Nu till min fråga.
Säg att jag har två olika objektiv.

Ett "dyrt"
16-55 2.8 med filtergänga 77 mm
ett "billigt"
16-55 3,5-4,5 med filtergänga 52 mm

Jag bländar ner till 7,1

Kommer jag få samma slutartid med båda objektiven?
(Förutsättningen är naturligtvis, samma kamera, samma inställningar, samma ljus och samma motiv)

Vad jag tänker är att kanske blir slutartiden kortare med det dyra objektivet eftersom det rent fysiskt har en större öppning i objektivet (filtergänga 77 mm)

Med hopp om att någon kan upplysa mig :)

/Daniel

Filtergängan har inget med saken att göra. Bländaren beräknas utifrån brännvidd. Brännvidd i millimeter dividerat med bländare lika-med bländaröppning i millimeter.
50 millimeters brännvidd och bländare 2 (enkelt att räkna men dåligt exempel) ger en bländaröppning på 25 millimeter. För att få rum med så stor bländaröppning bli objektivet "tjockt" vilket i sin tur kräver stor filtergänga.

Strikt sett så är bländarvärdet ett mått på bländaröppningens storlek och tar inte hänsyn hur mycket ljus som verkligen släpps igenom. Man måste tänka på att det finns många glaselement i de flesta objektiv och därmed är ljusförlusten inte helt försumbar.

Ett alternativt sätt är att använda "T-stops", där samma värde verkligen ger samma ljusgenomsläpp/transmission, oavsett objektiv, men mig veterligen är det inget som används för stillbildsfotografi då det sällan är stor skillnad och t ex skärpedjupsberäkningar inte längre "funkar" på samma sätt. För filmfotografi där man kanske byter objektiv mitt i en rulle och måste framkalla hela rullen på samma sätt, skulle detta vara mer intressant. Om detta fortfarande används idag eller är något av historiskt intresse från mina gamla böcker får någon annan gärna fylla i.

Svaret som Martin gav är i praktiken korrekt, även om det inte är hela sanningen.

För vidvinkelobjektiv kan filtergängan också vara stor för att ett monterat filter inte ska skugga i bildens hörn.

För vanliga objektiv blir slutartiden i praktiken samma vid lika bländare på två olika objektiv. Bländaren anger bara förhållandet mellan objektivets brännvidd och bländarens diameter. Bländaren är bara en faktor som bestämmer hur mycket ljus som släpps in genom objektivet. En annan faktor är hur mycket ljus som försvinner inne i objektivet pga att det passerar glaslinser som inte är 100% transparenta.

Ett intressant fall är Minoltas/Sonys 135STF som har största bländare 2.8 men som släpper igenom ljus motsvarande bländare 4.5 på ett vanligt objektiv. Anledningen till detta är att 135STF har ett linselement som har ett klart centrum men blir mer och mer som ett gråfilter mot kanten (apodization filter). Så mycket ljus förloras i detta linselement att bländare 2.8 motsvarar 4.5. Man säger att detta objektiv har F2.8 och T4.5 (T=transmission). Anledningen till denna ovanliga konstruktion är att användaren kan styra utseendet på oskärpecirkeln (genom att ändra en extra bländare nära det ovanliga linselementet) och kan därmed ändra objektivets boké.

Tack för alla snabba svar.
Göran Larssons svar :
...Bländaren anger bara förhållandet mellan objektivets brännvidd och bländarens diameter...
Visade mig tydligt var jag snubblade i mitt resonemang.

Intressant att det finns kameror som Minoltas/Sonys 135STF.

D-Man skrev:
Tack för alla snabba svar.
Göran Larssons svar :
...Bländaren anger bara förhållandet mellan objektivets brännvidd och bländarens diameter...

... vilket syns på den numera inte så ofta använda beteckningen på bländartal: f/2.8, dvs bländaren anges som bränvidd (f) dividerad med bländartalet (2.8 i mitt exempel).

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto