D-Man
Aktiv medlem
Jag och en kompis var ute och fotograferade en morgon med våra "enkla" kameror (400D och KM 5D) med kitobjektiv.
Jag tycker inte kitobjektivet på min minolta är vidare skarpt på stora bländare (3,5 -4) så bländar jag gärna ner till minst 6 innan jag knäpper av. Eftersom morgonljuset är ganska mörkt blev det höga iso-tal och relativt långa slutartider.
Nu till min fråga.
Säg att jag har två olika objektiv.
Ett "dyrt"
16-55 2.8 med filtergänga 77 mm
ett "billigt"
16-55 3,5-4,5 med filtergänga 52 mm
Jag bländar ner till 7,1
Kommer jag få samma slutartid med båda objektiven?
(Förutsättningen är naturligtvis, samma kamera, samma inställningar, samma ljus och samma motiv)
Vad jag tänker är att kanske blir slutartiden kortare med det dyra objektivet eftersom det rent fysiskt har en större öppning i objektivet (filtergänga 77 mm)
Med hopp om att någon kan upplysa mig
/Daniel
Jag tycker inte kitobjektivet på min minolta är vidare skarpt på stora bländare (3,5 -4) så bländar jag gärna ner till minst 6 innan jag knäpper av. Eftersom morgonljuset är ganska mörkt blev det höga iso-tal och relativt långa slutartider.
Nu till min fråga.
Säg att jag har två olika objektiv.
Ett "dyrt"
16-55 2.8 med filtergänga 77 mm
ett "billigt"
16-55 3,5-4,5 med filtergänga 52 mm
Jag bländar ner till 7,1
Kommer jag få samma slutartid med båda objektiven?
(Förutsättningen är naturligtvis, samma kamera, samma inställningar, samma ljus och samma motiv)
Vad jag tänker är att kanske blir slutartiden kortare med det dyra objektivet eftersom det rent fysiskt har en större öppning i objektivet (filtergänga 77 mm)
Med hopp om att någon kan upplysa mig
/Daniel