Annons

ÄR problemet med avstängda färgprofiler i Vista löst, eller är den inte det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag försöker läsa om hur färghanteringen i Vista fungerar, men varken i övriga webben eller här på FS kan jag hitta ett entydigt svar. Vissa säger att det fungerar med hanpåläggelse, magi och mycket tur, medans andra inte alls får det att fungera.

Iaf tidigare så var ju problemet att Vista "tappade bort" den skärmprofil man lagt in och istället använde Vista en defaultprofil. Är det fortfarande så, även med SP1? Och är det någon skillnad mellan 32-bitars och 64-bitars Vista, i hur de hanterar skärmprofiler.

Jag kör 32-bitars Vista home kalibrerad med en Spyder 3 och där sitter profilen som den skall utan några trix och fix.

Jag har UAC aktiverat men loggar in som en användare med admin rättigheter.

Mvh
Anders

Jag försöker läsa om hur färghanteringen i Vista fungerar, men varken i övriga webben eller här på FS kan jag hitta ett entydigt svar. Vissa säger att det fungerar med hanpåläggelse, magi och mycket tur, medans andra inte alls får det att fungera.

Iaf tidigare så var ju problemet att Vista "tappade bort" den skärmprofil man lagt in och istället använde Vista en defaultprofil. Är det fortfarande så, även med SP1? Och är det någon skillnad mellan 32-bitars och 64-bitars Vista, i hur de hanterar skärmprofiler.
Jag hade skrivit ett långt inlägg om hur den inte var fixad och hur man löste det "smidigt" bara för att inse att den visst är fixad. I maj månad dessutom, underligt.

http://support.microsoft.com/kb/951537/en-us

Borde göras till en sticky då detta dyker på stup i kvarten på FS.

Edit:
Tydligen funkar den inte för alla, troligtvis beroende på grafikkortsdrivrutiner.

Senast ändrad:
Iaf tidigare så var ju problemet att Vista "tappade bort" den skärmprofil man lagt in och istället använde Vista en defaultprofil.

Problemet var oftast inte att den tappade bort profilen. Däremot slogs den LUT som laddats till videokortet ut, vilket gjorde att om man kollade efter i Inställningar > Bildskärm så såg det ut som om rätt profil var laddad, men i själva verket användes bara den ena delen av en skärmprofil.

Microsoft har lagt ut en lösning på detta problem som fungerar så att den med jämna mellanrum kollar om rätt LUT är laddad, och om inte så laddar den in den. Känns inte som en vidare seriös lösning på ett allvarligt problem, som inte bara dyker upp vid UAC. Att det dessutom verkar fungera sisådär, eftersom många som har installerat både SP1 och denna bugfix fortfarande rapporterar att samma fel uppstår, gör det ju inte mindre besvärande för Microsoft. 2 år utan en ordentlig lösning på ett allvarligt problem, det känns inte som de riktigt bryr sig om den grafiska sektorn.

Stefan

Jag fixade det med en batchfil. Dock kan jag inte använda vila eller viloläge på datorn utan att färgprofilen försvinner. Windows 7 fungerar bättre.

. 2 år utan en ordentlig lösning på ett allvarligt problem, det känns inte som de riktigt bryr sig om den grafiska sektorn.

Stefan

Ja, det låter nästan som att de struntar att ändra i Vista och väntar till Windows 7 och löser problemet där istället. Om ens då..

Då blir ju frågan, vilket operativsystem som fungerar bäst om man ska köra CS3 och mer än 3 GB minne? Har man inte Mac så finns väl endast två alternativ, Vista eller 64-bitars XP. Men fungerar CS3 på en 64-bitars OS?

Och vilka problem kan man stöta på med 64-bitars XP, jämfört med 32-bitars XP?

Och vilka problem kan man stöta på med 64-bitars XP, jämfört med 32-bitars XP?

Åtminstone tidigare var det så att långtifrån alla drivrutiner till XP som man vant sig vid fanns i 32-bitars version också fanns för 64 bitar. Den marknaden har varit mindre från början och en del tillverkare av periferiutrustning har inte alltid brytt sig om att göra 64-bitars versioner av sina drivrutiner. Jag kan dessutom tänka mig att man fixat fel i 32-bitars drivisar snabbare än motsvarande fel i 64-bitars versionerna, då felen i 32-bitarsversionerna drabbat fler.

Senast ändrad:
Det var inte helt lätt det här, att välja OS om man vill ha mycket minne i datorn. I Vista finns risken att färgerna inte fungerar som de ska, i XP 64 finns risken att det inte finns drivrutiner till allt man behöver.

Det var inte helt lätt det här, att välja OS om man vill ha mycket minne i datorn. I Vista finns risken att färgerna inte fungerar som de ska, i XP 64 finns risken att det inte finns drivrutiner till allt man behöver.

Windows 7. Samma drivrutiner som till Vista fungerar bra. Och enligt människor som kört med Windows 7 på en notebook fungerar operativsystemet bättre än med XP.

Windows 7. Samma drivrutiner som till Vista fungerar bra. Och enligt människor som kört med Windows 7 på en notebook fungerar operativsystemet bättre än med XP.

Men Windows 7 är ju fortfarande under utveckling och det beräknas ju inte bli klart förrän till slutet av 2009 vad jag vet. Visst, en del inklusive jag själv har kört betor i produktion på min egen dator men det gör man alltid med viss risk. Inte sällan kan man exv. inte uppgradera betor eftersom vissa funktioner inte har någon fungerande migrationsväg beta->färdig version. Jag tycker inte man ska tala om Windows 7 som ett driftalternativ för gemene man idag utan att upplysa om riskerna med detta.

Jag har exv. varit med om Windows-serveroperativ i beta som helt plötsligt glidit över i produktion av misstag och rent slarv och som senare visat sig inte gå att uppgradera till den färdiga versionen. När sedan betans tidsgräns passeras så står man där om man inte ser upp. En förmildrande orsak för de som begick detta misstag kan sägas att det var omöjligt att särskilja betadisken från produktionsversionens disk, även om det inte är något bra försvar. Man måste ha ordning på sina diskar.

Jag jobbade ett tag som teknisk produktchef och det ingick i mitt jobb att hålla mig ajour med nya Windows OS och testa betor. Samma sak gäller även för applikationer. Det finns exv. inga garantier för att man kan migrera från en Adobe Lightroom beta till driftversionen. Adobe tar inget ansvar för om någon börjat använda en beta i drift och man beslutar sig för att göra såna ändringar i driftversionens databas att migrering inte är möjlig. Adobe tar bara ansvar för att användarna ska kunna migrera från en driftversion till en annan och inte från en beta till en driftversion. Tar man en sådan beta i drift så får man vara beredd på att förlora allt redigeringsjobb man tidigare gjort.

Senast ändrad:
Men Windows 7 är ju fortfarande under utveckling och det beräknas ju inte bli klart förrän till slutet av 2009 vad jag vet. Visst, en del inklusive jag själv har kört betor i produktion på min egen dator men det gör man alltid med viss risk. Inte sällan kan man exv. inte uppgradera betor eftersom vissa funktioner inte har någon fungerande migrationsväg beta->färdig version. Jag tycker inte man ska tala om Windows 7 som ett driftalternativ för gemene man idag utan att upplysa om riskerna med detta.
Nja, det är helt rätt. Windows 7 är i rätt fas för en first half 2009 release som Microsoft tidigare gått ut med.
Beta1 funkar till Augusti 2009 och från vad jag har hört så funkar det lika bra som XP SP3 (eller bättre i vissa fall). Ska själv testa nästa helg om jag fått hem alla delar.

Nja, det är helt rätt. Windows 7 är i rätt fas för en first half 2009 release som Microsoft tidigare gått ut med.
Beta1 funkar till Augusti 2009 och från vad jag har hört så funkar det lika bra som XP SP3 (eller bättre i vissa fall). Ska själv testa nästa helg om jag fått hem alla delar.

Det är helt OK bara man vet vad man ger sig in på och inte blir upprörd över om man får problem. Det finns ingen officiell support via vanliga supportkanaler för betor. Det är Microsoft som vill ha beta-testarens hjälp och den går före vad en användare i nöd förväntar sig :).

Den fungerar bättre än Vista SP1 med. Kanske beror på att jag bantade bort för mycket grejer i min Vistaversion via Vlite.

CS 3 fungerar inte i Vista 64-bit

Det blev Vista 64-bit, men jag stötte på patrull direkt:

-När jag installerade CS3 Design Premium så kunde den inte hitta en dll-fil till Acrobat Professional på den plats där den letade. Jag fick leta filen åt den från en helt annan mapp. Mysko, då installationsprogrammet fungerar perfekt i XP.

-Photoshop startar bara halvvägs och hänger sig sen. De andra programmen (illustrator, Indesign mfl) startar inte alls.

-Det går inte att avinstallera CS3 helt, Acrobat blir hela tiden kvar då installationsprogrammet hänger sig när den ska avinstallera Acrobat. Därmed går det inte heller att ominstallera sviten, inte utan ominstallation av hela Windows iaf.

Hmmm... jag som trodde att utvecklingen ska gå framåt, inte bakåt!

-När jag installerade CS3 Design Premium så kunde den inte hitta en dll-fil till Acrobat Professional på den plats där den letade. Jag fick leta filen åt den från en helt annan mapp. Mysko, då installationsprogrammet fungerar perfekt i XP.

-Photoshop startar bara halvvägs och hänger sig sen. De andra programmen (illustrator, Indesign mfl) startar inte alls.

-Det går inte att avinstallera CS3 helt, Acrobat blir hela tiden kvar då installationsprogrammet hänger sig när den ska avinstallera Acrobat. Därmed går det inte heller att ominstallera sviten, inte utan ominstallation av hela Windows iaf.

http://www.adobe.com/support/contact/cs3clean.html

Värt att testa även om den är tänkt för betan.

Det går nog och du ska inte behöva installera om, men då måste man gå in i Windows registry med REGEDIT.EXE och under HKEY_LOCAL_MACHINE leta reda på SOFTWARE och Adobe. Antinegn kan du radera hela Adobe-nyckeln eller valda delar under denna.

Glöm inte att markera Adobe-nyckeln och exportera (göra backup på) den via Arkiv - Exportera. I fall att du skulle ångra dig. Då kan du importera nyckeln igen.

Försök även att radera programbiblioteket under C:\Program Files\Adobe om det nu är på C: du har programmen annars får du väl anpassa sökvägen bara.

Lycka till och pröva sedan att intstallera om igen.

Avinstallerade enligt ovan nämnda metoder, ominstallerade, men fungerar fortfarande inte. PS är det enda program som startar ens halvvägs, resten av programmen reagerar inte alls.

Så nu blir det till att ominstallera Vista. Om inte det fungerar så får det bli XP32 igen och jag får returnera Vista till Microsoft. Synd bara att då kan jag inte utnyttja mer är 3GB av mina 6GB minne.

Avinstallerade enligt ovan nämnda metoder, ominstallerade, men fungerar fortfarande inte. PS är det enda program som startar ens halvvägs, resten av programmen reagerar inte alls.

Så nu blir det till att ominstallera Vista. Om inte det fungerar så får det bli XP32 igen och jag får returnera Vista till Microsoft. Synd bara att då kan jag inte utnyttja mer är 3GB av mina 6GB minne.

Kör med en dubbelpartition då med Vista 32 på en och Windows 7 64 på den andre.

Testa detta i skriven ordning;

Återaktivera UAC om du inaktiverat det. Det blir något lajbans med temp filerna utan UAC.

Öppna en Kommand Promt (dos fönster) under Start->Program->Tillbehör genom att högerklicka och välj "Kör som Administratör" och Autentisera.

Förflytta dig till \windows\system32\

Vid promt skriver du " regsvr32 jscript.dll " och sen trycker du Enter.

Går allt bra så får du "DllRegisterServer in jscript.dll succeeded"

Installera CS3

/Håkan

Microsofts logik!

Testa detta i skriven ordning;

Återaktivera UAC om du inaktiverat det. Det blir något lajbans med temp filerna utan UAC.

Öppna en Kommand Promt (dos fönster) under Start->Program->Tillbehör genom att högerklicka och välj "Kör som Administratör" och Autentisera.

Förflytta dig till \windows\system32\

Vid promt skriver du " regsvr32 jscript.dll " och sen trycker du Enter.

Går allt bra så får du "DllRegisterServer in jscript.dll succeeded"

Installera CS3

/Håkan

Enligt Rick Brewster så finns 32-bitars dll-filerna - i Vista 64 - i mappen SysWOW64, medans 64-bitars dll-filer kan hittas i mappen System32. Logiskt, eller hur? ;)

Och PS CS3 behöver 32-bitas dll-filer, därför ska de, enligt Rick, aktiveras i SysWOW64 istället för i System32.

ANNONS
Götaplatsens Foto