Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återvinna raderade foton från minneskort?!

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Behöver hjälp med en liten fråga jag har. Tyvärr vet jag nog redan svaret men jag måste bara fråga. Har varit i afrika i en månad och under tiden har jag bränt ut en del bilder på cd-skivor. En av skivorna är dock helt väck och därför undrar jag om man på något sätt kan få fram gamla raderade kort från minneskortet på något sätt?
Jag har tagit nya efteråt som ligger på minneskortet nu... Gissar att det inte finns någon lösning på mitt problem men jag vill ändå fråga!
Tacksam för all hjälp jag kan få! Många fina gorillabilder som ev är försvunna för alltid. :(

Jo om du har tur ka du rädda några av dina bilder. Photorescue är ett program som kosta 29 dollar och som du hittar på http://www.datarescue.com/photorescue/. Med det återskapa de bilder som du inte skrivit över än. Det vill säga har du fyllt kortet helt med nya bilder blir det svårt, annars hittar photorescue de mesta på ett kort.

madelenrisberg skrev:
Behöver hjälp med en liten fråga jag har. Tyvärr vet jag nog redan svaret men jag måste bara fråga. Har varit i afrika i en månad och under tiden har jag bränt ut en del bilder på cd-skivor. En av skivorna är dock helt väck och därför undrar jag om man på något sätt kan få fram gamla raderade kort från minneskortet på något sätt?
Jag har tagit nya efteråt som ligger på minneskortet nu... Gissar att det inte finns någon lösning på mitt problem men jag vill ändå fråga!
Tacksam för all hjälp jag kan få! Många fina gorillabilder som ev är försvunna för alltid. :(

Tack Gode Gud att det finns negativ (analoga)
kvar för de "bakåtsträvande" att ta fram när det kniper. /Thomas..

Jag kör det här PC INspector på kortet nu. På kortet ligger typ 150 foton. Dessutom har jag fyllt det en gång tidgare med ca lika många. När den nu räknar hur många filer som är funna står det 30 st och 10% done... det borde bli 300 totalt när det är klart... om man har TUUUUR!.. vågar inte hoppas än... VILL SÅ GÄRNA! Men som jag förstår det är det svårt när det är översparat med nya bilder.

Ett annat sätt kan vara att kika på den "väcka skivan", är den repig eller varför är den "väck"?
Prova gärna skivan i många olika datorer, för den kan funka i nån dator.

Prova programet, easy recovery professional, har iaf räddat saker från kraschade hårdiskar för mig där det har funnits skadade sektorer, har för mig att det är lite mer kraft i det än i normala återskapningsprogram.

/Mats

Re: Re: Återvinna raderade foton från minneskort?!

ThomK skrev:
Tack Gode Gud att det finns negativ (analoga)
kvar för de "bakåtsträvande" att ta fram när det kniper. /Thomas..
Hade det inte varit för att jag är på så sällsynt glatt humör ikväll, så hade jag tolkat ditt inlägg som ren och skär skadeglädje. Dålig stil mot någon som kanske förlorat, för henne, unika bilder...

I övrigt instämmer jag med råden som redan givits.

Tusen tack för alla svar! Ska genast prova det andra programmet också!

Kan ju meddela att jag mailat ner till en tjej som hjälpte oss hitta en dator vi kunde bränna skivan på. Hon har varit tillbaka till den och kollat om det ligger bilder kvar. Hon skrev precis ett mail tillbaka att det låg många foton på datorn så jag preciserade vad våra innehöll så skulle hon gå och titta igen om de finns kvar. Håll tummarna för mig! Jag kommer bli världens lyckligaste om de finns där! :)

Men som sagt, jätte mycket tack för hjälpen!

Madelen

ANNONS
Götaplatsens Foto