Annons

Överföring iPod --> iTunes

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Efter att ha ominstallerat OS och fått en ren dator skulle jag vilja föra över musiken till biblioteket i iTunes igen. Hur gör man det?

Tror inte det går faktiskt, du måste nog ha gjort en backup på en annan hårdisk innan du installerade om. Har för mig att det är så för att Apple vill motverka piratkopiering (t.ex. att man inte ska kunna lägga in en kompis musik från hans iPod till sitt egna iTunes)

Om du har köpt musiken på iTunes Store så kan du ladda ner den igen om du loggar in på ditt konto.

Edit:
Var inne och kollade nu. Kan tyvärr inte hitta funktionen för musik. Endast för program

Senast ändrad:
Usch. Det där känner jag igen.
Min Ipod åkte till ett varmare ställe.
Aldrig mer en sådan äppleskrutt. Itunes suger Funkar sådär med Linux.
Numera lycklig ägare till en liten "toblerone", Iriver. Hanteras som en vanlig flashdisk och mycket bättre ljud.

Det här låter lite oroväckande men får väl höra med suporten iaf.
Om det finns en logg på vilken användare som köpt vad så kanske...

Grabben hade lyckats radera en del låtar på sin lokala disk men de fanns på hans iPod. Nu ville han ha tillbaka dem till datorn. Jag slet mitt hår i förtivlan. En sån grundläggande funtkion måste ju finnas - trodde jag....

Efter lite googlande så insåg jag att Apple i sin rädsla för kopiering inte gjort det så enkelt. Helt vansinnigt!

Efter ytterligare lite googlande hittade jag dock en lösning. Jag lyckades komma åt filerna via utforskaren och kunde efter många om och men få tillbaka dem till hans dator. Sök lite på¨nätet så hittar du lösningarna.

Det finns också tredjepartsprogram som enligt uppgift gör det här på ett enkelt sätt.

Mvh
Anders

Det här låter lite oroväckande men får väl höra med suporten iaf.
Om det finns en logg på vilken användare som köpt vad så kanske...

Finns det någon support överhuvudtaget för iTunes? Jag har då inte lyckats...

Ta betalt, det kan dom, men kundsupport verkar inte lika prioriterat. :(

Mvh
Anders

Eller så gör man helt enkelt så att man kopplar iPoden till datorn och när den frågar: (ungefär) "iTunes har upptäckt inköp du inte har på den här datorn, vill du föra över den från iPod till iTunes", svara du "ja"...

Eller så gör man helt enkelt så att man kopplar iPoden till datorn och när den frågar: (ungefär) "iTunes har upptäckt inköp du inte har på den här datorn, vill du föra över den från iPod till iTunes", svara du "ja"...

Så funkade det verkligen INTE för mig...

Mvh
Anders

?

Är det inte bara att dra över filerna från iPoden till iTunes då?
Har ej provat, men det brukar fungera så i macvärlden.

Annars finns det i iTunes Arkiv-Bibliotek alternativen importera spellista o innan omformatering kan man även där välja "säkerhetskopiera på skiva".

Är det inte bara att dra över filerna från iPoden till iTunes då?
Har ej provat, men det brukar fungera så i macvärlden.

Annars finns det i iTunes Arkiv-Bibliotek alternativen importera spellista o innan omformatering kan man även där välja "säkerhetskopiera på skiva".

Det första går iaf inte, filerna är osynliga i poden.

Men Yami Pod löste problemet! Kopierade från poden till musikmappen för iTunes. Vet inte om det var en optimal mapp men om man klickar på filen så hamnar den synligt i iTunes. bilioteket. Det är ju för väl att det finns motmedel mot de allra dummaste påhitten...

Backup gör den ju varje gång du ansluter din iPod till iTunes. Sumpar du all musik i din iPod så kommer den tillbaka nästa gång du synkar den mot din dator.

Vill du använda iPod som hårddisk och lägga in saker fram o tillbaka så finns det utmärkta gratisprogrammet Data Case som gör jobbet trådlöst.

Det går också att kontakta Apple och förklara problemet, chansen är att de låter dig ladda ner låtarna på nytt.

Jag är ingen Apple-fanatiker, men faktum är att det kopieringsskydd som iTunes jobbar med var ett grundläggande och avgörande krav från många skivbolag för att de skulle hoppa på nedladdningståget.

Dessutom är det med musik som med andra filer - viktigt med backup (något som iTunes dessutom påminner användaren om med jämna mellanrum).

Men det är lätt att sitta vid sida och vara klok... mitt råd är dock att du kontaktar iTunes-supporten om du inte löst det med Seuti eller liknande program. Hoppas att det löser sig!

Edit: såg nu att du lyckats återkopiera filerna.

Dessutom är det med musik som med andra filer - viktigt med backup (något som iTunes dessutom påminner användaren om med jämna mellanrum).

Instämmer i det men levde i tron att iPoden fungerade som en sorts backup...

När jag spelade upp en av låtarna
krävde iTunes att jag skulle verifiera rättigheten med mitt lösen. Så det verkar som det finns en logg på vem som köpt vad iaf.

Backup gör den ju varje gång du ansluter din iPod till iTunes. Sumpar du all musik i din iPod så kommer den tillbaka nästa gång du synkar den mot din dator.

.

Fast om du läser den här tråden så var problemet det omvända vilket iTunes inte klarar default. En stor brist att man måste tillgripa tredjeparts programvara för något så grundläggande.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto