Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är nikon d50 och d70s på G ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser onekligen legitimt ut, frågan är om det är ett misstag eller del av "gerillamarknadsföring". Det är okänt om det där är slutgiltiga manualer.

D70s verkar inte bjuda på mycket nytt - största grejen är väl möjligheten till fjärrutlösning via kabel, en kabel som ser ut som en USB-kabel (om nu inte illustratören bara fuskat). Det kanske kanske är en öppning mot att kunna koppla på ett vertikalgrepp - men något sådant omnämns dock inte som tillbehör i manualen. LCD:n är något större.

D50 är som väntat en strippad D70, den saknar främre inställningsratten och lite annat. Mest intressanta där är väl vad utpriset blir, det kan nog bli en intressant förstagångs-DSLR för många. Jag har inte studerat vilka funktioner man skalat bort.

ser att d50 kommer att använda sd kort.
Är det en fördel?

Nu om detta är sant!!!!!

Verkar vara väldigt få saker som skiljer kamerorna åt när man kollar igenom specifikationerna – D50 ska tydligen ha 1/4000 som snabbaste slutartid mot D70S 1/8000 (+ några saker till).

Är det verkligen vettigt att släppa en modell under D70/D70S som i princip har samma prestanda?

Eller är det så att Nikon med mening läckt ut felaktiga uppgifter – bara för att visa att man har något på gång?

Sverre skrev:
ser att d50 kommer att använda sd kort.
Är det en fördel?
Fördelen med att använda SD-kort är att man kan göra kameran mindre och lättare.

Nackdelen är att de inte finns med lika stor minneskapacitet, men 2gb räcker väl för de flesta.

sagan skrev:
Fördelen med att använda SD-kort är att man kan göra kameran mindre och lättare.
Fast få DSLR:er är så pass små att de inte kan svälja ett CF-kort.

350D är väl en av de minsta (som *istDS ungefär) och kör CF.

Calle S skrev:
Den kör väl samma batterier som Eos 300?
Om du menar ESO 300D så, nej.

EOS 300D använder BP-511 och 350D använder det betydligt mindre batteriet NB-2LH (samma som används i kompaktkameraserien S).

AndersGbg skrev:
Är det verkligen vettigt att släppa en modell under D70/D70S som i princip har samma prestanda?

Ja det kan väl vara en poäng att kunna erbjuda en billigare modell, som sannolikt är enklare byggd mekaniskt och ergonomiskt.

Om ryktet stämmer gissar jag på ett riktigt lågt pris på D50.

sagan skrev:
Om du menar ESO 300D så, nej.

EOS 300D använder BP-511 och 350D använder det betydligt mindre batteriet NB-2LH (samma som används i kompaktkameraserien S).
Jag menade 300, inte D. Men jag har nog snurrat ihop det, för min brorsa har en S30, och det är nog samma batteri, ja.

Arleklint skrev:
Ja det kan väl vara en poäng att kunna erbjuda en billigare modell, som sannolikt är enklare byggd mekaniskt och ergonomiskt.

Om ryktet stämmer gissar jag på ett riktigt lågt pris på D50.
Om det stämmer att det kommer en D50, ja. En riktigt lågbudget DSLR är nog rätt.

Calle S skrev:
Jag menade 300, inte D. Men jag har nog snurrat ihop det, för min brorsa har en S30, och det är nog samma batteri, ja.
EOS 300 använder sig av två mycket små CR2 lithium batterier.

edit: opps, tryckte på fel knapp :D

Inte längre :(
Jag han öppna första sidan men sedan när andra skulle laddas ner så var filen borta - 404 :(

Någon vänlig själ som kan dela med sig?

Eveningstar skrev:
Inte längre :(
Jag han öppna första sidan men sedan när andra skulle laddas ner så var filen borta - 404 :(

Någon vänlig själ som kan dela med sig?

Jag har tankat ner D50 manualen, men sitter på jobbet så jag kan inte skicka den nu tyvär =(

Kan göra det ikväll när jag kommer hem isåfall.

Tankar D70s manualen nu.. 2kb/sek och den är på 23mb.. det tar tid det =D

Sprid inte detta material eller länkar till otillåtna publiceringar av det vidare via Fotosidan please. Det är ju en grej när de ligger på Nikons server men börjar man kopiera och publicera blir det ett klart upphovsrättsbrott.

"No part of the manuals included with this product may be reproduced, transmitted, transcribed, stored in a retrieval system, or translated into any language in any form, by any means, without Nikon’s prior written permission."

clindh skrev:
Det är ju en grej när de ligger på Nikons server men börjar man kopiera och publicera blir det ett klart upphovsrättsbrott.
Vill inte säga emot (det gynnar ju knappast fotosidan om den bidrar till spridning av nikon-specar som inte är offentliga) men senast jag kollade så skyddade upphovsrätten bara offentliggjorda verk.

Med risk för att bli ännu mer off-topic, finns det någon här som vet om det gäller även oavsiktligt offentliggjorda och fortfarande hemliga verk?
(ovanstående mer en fråga ut i luften, inte som en kommentar till Christer)

Edit: hittade följande, det borde vara svar:
"8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten."

Senast ändrad:
Dom blir väl knappast mindre skyddade ivartfall, men andra lagar träder kanske in före - stöld, intrång mm.

Hur gick det med svenska rättsfallet där någon gissade URL:en till något programföretags årsrapport före dess publicering? Man kan ju gissa att det är så det gått till här också. (och hur många 404 på D200_UserManual.pdf har Nikon Asia i sin logg nu tro... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto