Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1 Canon eller 2 Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
Hej! Jag är nybörjare på fotofronten och köpte för ett tag sen en Canon EOS 450D med kitobjektivet. Självklart tröttnade jag snart på objektivet och köpte mig ett Canon 50mm f/1,8 och nu har jag fått loss 5000 kr lite oväntat och tänkte göra ännu ett objektivinköp. Jag fotar mest porträtt men tycker närbilder av blommor, detaljer mm också är kul. Fotar också en del hästar i hage och ridna. Så till min fråga...
Jag har två erbjudanden att ta ställning till. Vilket tycker ni att jag ska välja? Vilket ger mest mångsidighet och passar bäst för mina syften? Är priserna jag fått rimliga?

1. Canon EF 70-200mm f4L USM för 5500 kr
2. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 för 3500 kr + Tamron Af SP 28-75/2,8D DI IF XR för 2700 kr. Hoppas kunna få ner detta till paketpris 5500 kr

Tacksam för snabba åsikter då det är annonser jag svarat på och måste välja :)

Ifall du mest fotar porträtt och närbilder låter ju alternativ två som ett givet val. Mycket bra objektiv båda två, priserna är inte orimliga i mitt tycke.

Både alternativ 1 och 2 är bra val.

Jag hade nog lutat åt alternativ 2, Tamronpaket. Både makrot och zoomen är ljusstarka, skarpa och prisvärda. Båda objektiven kommer att ge dig fina bilder.

Ang priser. För tre veckor sedan sålde jag mitt Tamron 90 Macro (nyskick) för 2900kr. Rätt pris på 28-75:an är 2600-2700kr. Paketpris 5500kr låter som ett bra köp. Så KÖP!

Jag har haft Tamron 28-75/2.8 och tyckte att det var ett jättefint och bra objektiv. Inte speciellt vidvinkligt på en kamera med APS-C, dock är omfånget 28-75 ändå väldigt trevligt. Nu har jag 17-55 och jag saknar det där sista 55-75 mm. Visserligen gillar jag 17-28, men man får inte alltid allt.

Tamrons 90 mm har jag ingen erfarenhet av, mer än att jag läst mycket om det och det får enbart positiv kritik. AF är inte USM men skärpan är på topp.

Jag hade nog också satsat på paket 2 om jag var du. Det verkar vara ett bra pris. Prova objektiven och se efter att de leverera bra bilder. Mitt begagnade 28-75 var "något soft" men efter justering som gick på garantin var det tokigt skarpt.

70-200/4L kommer du köpa någon gång i framtiden och de finns för ca 4000-4500 kr i utmärkt skick.

Så slå till på alternativ 2 och du kommer inte att bli missnöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto