Annons

#1 Diagonaler

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
I denna första arbetsuppgift skall vi jobba med diagonaler i bilden. Gå hem och fundera och fotografera sedan bilder med diagonaler i. Sen laddar du upp bilderna i denna tråden och så kan vi se varandras resultat och diskutera dem.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vadå? Självklart inte, men för att få in bilden här så måste du ladda upp den. Eller missförstår jag dig?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag funderade lite på ngt i denna stilen. Där fötterna inte ligger så centrerat. Testat nedan tar bort lite av de spännande skuggorna och det är synd. Men jag kände att flytta fötterna till höger ger mer dynamik. Eller
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej, det är bara att köra. Pablo, när du anser att denna tråden gjort sitt, så ansvarar du för att starta en ny. OK?
 

janc

Aktiv medlem
Tar mig friheten att göra ytterligare ett förslag med Pablos bild. Beskär den ännu mer för att undvika den trasiga delen av trottoaren som jag tycker motverkar "diagonalkänslan", lägger på mer kontrast för att få skuggan att balansera benen i den diagonalen. Dessutom lite mer oskarp mask.
 

Bilagor

hasse lundberg

Aktiv medlem
David, du har flyttat benen mot vänster! men det blir bättre då dom inte blir så centrerade som du säger.

Jan, tycker du har beskurit för taijt.

Anders, du får en positivare rörelse i bilden då han går upp mot höger.
(Ojdå, vart tog den bilden vägen?)

Själv inser jag att jag borde lagt en smal svart kant runt bilden eftersom bilden flyter ut i övre högra hörnet.

Mina subjektiva omdömmen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Intressant. Jag gillar verkligen när linjen mellan stenarna landar exakt hörnet. Det skulle jag satsat på. Sen håller jag med om att det "söndriga" stör lite, samtidigt som det inte ger en perfekt bild.

Jag får en känsla av ögonblickbild utan planering. I vilket fall en mycket bra bild redan som grund.

(självklart menar jag vänster.. sorry)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tycker att Jan Carlssons beskärning av fotgängaren var klart intressant. Så tajt att den gör mig lite nervös - i positiv mening.
 

janc

Aktiv medlem
Vill för övrigt bara säga att jag tycker detta forum är ett utmärkt initiativ! Mer diskussioner kring bild..:)
 

JonnyB

Aktiv medlem
Förlåt en nybörjare

Oj vad bilden med tjejerna swoschar iväg, man blir nästan yr! Jag är dock nybörjare och fattar inte riktigt var diagonaler ska räknas som. För mig är en diagonal som går från hörn till hörn, eller i alla fall snett över en bild. Bilden på tjejerna ser jag inga direkta diagonaler i. Men ett ljuvligt perspektiv förstås.

Alltså, vad ska man räkna som en diagonal? Finns det regler liksom? En definition kanske? Någon? Räcker det med att en linje är lite sned så är det en diagonal?

Förresten är det OK att jag frågar så här eller jag kanske skulle vänt mig till ett annat forum? Säg åt mig i så fall :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Om du följer trottoaren så ser du en diagonal som går upp mot höger, samma gäller för vägarbetskonerna och husväggen.
du har även diagonaler som följer flickornas rygg.
Hoppas du förstår.
 
ANNONS