Annons

10d rykten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv är jag Nikon användare och har så mycket prylar och tillbehör att det aldrig varit ekonomiskt intressant för mig att byta fabrikat. Jag har dock varit lite avundsjuk på Canons framåtanda och förmåga att presentera nya och billigare digitala kamerahus, men nu måste jag ändå fråga er Canon användare om ni inte känner er lite lurade av denna framfart?

Jo, jag är väl medvetan om att en bra kamera inte blir sämre bara för att det kommer en ny billigare modell, men ändå??

PS Jag vill absolut inte starta ett märkeskrig Nikon vs Canon utan jag bara vad ni tycker.

Thomas F

Nix.. Jag kollade in DSLR redan när D30 kom..

D30.. För dyr
D60.. Dålig AF
10D.. Japp..där satt den
300D..inte en chans för min kravspec.

Ryktet tror jag inte ett dugg på. 300D ersätter ju INTE 10D på något sätt. Det är ju som att säga att EOS 30 ska utgå för att Canon släppte 300V..

Jag har tagit ca: 5000 bilder med min 10d under de 5 månader som jag ägt den. ½ investeringskostnaden har jag fått tillbaka iom. bildförsäljning. Alltså är jag inte ett dugg ledsen över framfarten. Det innebär ju att jag kan uppgradera till ett proffshus inom 1-2 år för en mycket rimlig penning.

Go Canon Go! ;)

Ett rykte ÄR ett rykte o inget annat. Har lite svårt att se varför de ska byta modell efter bara 6 månader, och 10d i synnerhet..den perfekta DSLR-kameran för entusiaster..och perfekt produktplacerad mellan 1D och 300D, och till helt rätt pris dessutom.

Oavsett när efterföljaren kommer undrar jag vad ni tror att brännviddsfaktorn blir? Som det är nu så finns det ju tre varianter av brännviddsfaktorer hos Canons digitala systemkameror, (o, 1,3 och 1,6). Är det rimligt att tro att utvecklingen kommer att gå mot mindre brännviddsfaktor eller att det utvecklas särskilda vidvinkelobjektiv som med den nya zoomen för D300?

Hoppas kan man ju...

Jag håller däremot ryktet för att vara troligt - och till och med önskvärt. Steget från 60D till 10D var för mig för litet för att investera en massa pengar i och jag är intresserad av nya modeller. Skall bli spännande att se hur detta utvecklar sig.

Och självklart stämmer ju det fortfarande, som sades till niblivna d60-ägare när den modellen lades ned: den blir inte sämre för att en ny modell kommer.

Det man också kan konstatera är att det är hos Canon utvecklingen sker. Finns Nikon fortfarande kvar? ;-)

(OK, ursäkta provokationen!)

/Janne, som är nyfiken på nya kameramodeller!

Nja.. alltså nya EFS är inte specialutvecklat för 300D i den meningen sett till brännvidden. Det är mera så att de har kunnat ändra den optiska konstruktionen gemom att flytta in linspaket in i huset, eftersom 300D har en mindre spegel. Genom att göra detta får man en kompaktare och billigare konstruktion. Jag tror inte att Canon kommer att börja utveckla specialobjektiv till de mindre sensorerna, utan att de kommer att öka storleken på sensorn istället.

Objektivet säljs ju enbart tillsammans med 300D och får ses som ett förök av Canon att sälja kameran till den målgrupp som har tittat på pro-hybriderna i samma prisklass som 300D ligger i.

Tillsammans med det gamla APS-objektivet 55-200 får man en ganska komplett utrustning med brännvidder mellan 28-320mm (35mm equiv) för under 15000:-.....Det blir en hård karamell att suga på för tillverkarna i detta prissegment.

Linmajon skrev:
Ett rykte ÄR ett rykte o inget annat. Har lite svårt att se varför de ska byta modell efter bara 6 månader, och 10d i synnerhet
Det handlar inte om 6 månader utan 18 månader sedan D60 introducerades. 10D kan man ju se som en justering av samma produkt, AF, brus etc. I övrigt samma produkt. Det är hög tid för en ny generation i prisklassen 25-30 kkr. 10D var nog mest till för att möta Nikons D100.

Senast ändrad:
D60 har for dårlig af. Bla, bla, bla........
Selv har jeg sammenlignet af mellom d60 og 10d. At det er en forskjell er nok riktig. I dårlig lys, ja, i dagslys er forskjellen bare helt marginal.
Det å eie en d60 for så å oppgradere til 10d blir for meg bare helt feil dersom du ikke seriøst kan svare på hvorfor så er blitt gjort. Skal man oppgradere til noe som er MYYYYE bedre vil nok en Eos 1Ds.
Noen ganger lurer jeg........

Linmajon skrev:
Ett rykte ÄR ett rykte o inget annat. Har lite svårt att se varför de ska byta modell efter bara 6 månader, och 10d i synnerhet..den perfekta DSLR-kameran för entusiaster..och perfekt produktplacerad mellan 1D och 300D, och till helt rätt pris dessutom.

Själv tycker jag att rykten i denna bransch märkligt ofta har substans.

Canon kommer antagligen på mycket kort tid tjäna en enorm massa pengar på nya 300D jämfört med 10D.

Tror att 10D trots sin ungdom sjunger på sista versen. Trots att den är betydligt dyrare att tillverka minskar prisgapet mellan modellerna varje vecka.

Jo det är svårt att acceptera modellbyten efter ett år eller kortare men där är vi nog i dag.

10D är redan för "simpel" för att betinga 20.000:-vilket en modell i detta mellansegment måste göra.

Skulle tro att Canon vet vad Nikon håller på med och 10D är inte den kamera som är tänkt att göra jobbet.

Nikon måste nästan släppa två helt olika kameror för att fixa det här.

Bara spekulationer

10D är redan för "simpel" för att betinga 20.000:-vilket en modell i detta mellansegment måste göra.
Det var väl därför dom prissänkte den till mellan 15 och 16... ;)

stämmer det så har ni Canon ägare nya varianter att se fram emot och priser lär bli än lägre...
Det är ju bra, men diskussionen om discontinued så snart känns lite absurd, det är altså en diskussion om en diskussion om någon som tycker något för att det är verkar vara många restade ordrar.

Det kan var så att Canons nya fabrik dom bygger inte är i funktion, och då har dom bara en fabrik som ska klara att ta fram sensorer både till 10D och 300D, och dom lär ju försöka ha ett bra lager av 300D tills den kommer ut i butikerna.

Dock kan jag tänka mig att dom mycket väl drar in den om dom har en ersättare. Man vet aldrig nu när canon har frångott sina vanliga release datum(vilka var september och februari, och höll i tre år). Men jag tror definitivt inte att dom lämnar luckan mellan 300D och 1D utan kamera, det skulle Nikon, Fuji och dom andra vinna för mycket på.

Jag hoppas ju på en ersättare lagom tills i vår, ung som 10D fast typ 8MP jämt.

Själv tror jag de snabba modellbytena är en övergående trend. SLR-kameror är en VÄLDIGT mogen produkt, dvs. man vet mycket väl hur en SLR-kamera ska se ut, vilka funktioner den ska ha, design etc. I princip har ju INGET vettigt hänt sen 1985 när Minolta introducerade AF.
Nu har CCD/CMOS-chipet klämts in i kamerorna, och en (kort?) tid är det snabba modellbyten, sjunkande priser etc. men det kommer knappast att hålla på i all evighet.

Jaha ja. Och så blev det så surt och upprört när jag startade tråden "Vadslagning" för en tid sedan.
Frågan kvarstår men har fått förnyad aktualitet:
Vad kostar en ny 10d den 13 december? Om det nu går att få tag på en.
Us

Sonnaren skrev:
Jaha ja. Och så blev det så surt och upprört när jag startade tråden "Vadslagning" för en tid sedan.
Frågan kvarstår men har fått förnyad aktualitet:
Us

Spelar det någon roll...egentligen?

Man har betalt det priset som man var beredd att betala ;)

Som jag ser det så tar min10D lika bra bilder, även om den kommer att utgå ur sortimentet. Precis som din bladare. Naturligtvis får du mer om du skulle sälja din bladare efter 20 år än vad jag får för min 10D, men köper vi kameror som investering eller som verktyg ?

Mvh

Jeppe

Jeppe skrev:
..................Jag har tagit ca: 5000 bilder med min 10d under de 5 månader som jag ägt den. ½ investeringskostnaden har jag fått tillbaka iom. bildförsäljning. Alltså är jag inte ett dugg ledsen över framfarten. Det innebär ju att jag kan uppgradera till ett proffshus inom 1-2 år för en mycket rimlig penning.

Go Canon Go! ;)
Ursäkta Jesper men jag är inte så imponerad som jag kanske borde vara.
Att ha tagit 5000 bilder under en tidsperiod säger inget om bildernas kvalitet. Att ha sålt bilder för 10 - 15 kkr under 5 månader är ett bättre mått på bildernas kvalitet. Men summan är inte så jag faller baklänges av förvåning.
Hade du inte kunnat ta och sälja dessa bilder med din gamla "analoga" utrustning?
Us

Sonnaren skrev:
men har fått förnyad aktualitet:
Us
Runt 15800:- på Scandinavian/Cyberphoto. Lite billigare från vissa mindre handlare. Jag tror inte den sjunker mer innan en ny modell ersätter den.

Nej.. alltså det var inte menat så...Jag struntar i antalet exponeringar, mer menat som att jag förmodligen har fångat mer med min digitala än vad jag hade gjort med min analoga.

Men nej.. jag hade förmodligen inte tagit de bilder jag sålt med min analoga kamera. Det var i samband med en karatetävling och det var mörkt som attans..körde ISO1600, 250 bilder på 1½ timme.

Visserligen kunde jag pressat en ISO800 film 1 steg, sprungit iväg till labbet soppat, scannat, duttat damm, korrigerat och levererat bilderna.

Men nu slapp jag allt detta och kunde bränna ned bilderna på en CD och leverera..Allt detta med en minimal arbetsinsats.

Naturligtvis faller man inte baklänges av summan, men med tanke på att jag inte lever på detta utan har det mer som en rolig hobby så är det ganska betydelsefullt för mig, när jag får sålt något.

Ps. min 10D ligger just nu på hyllan till förmån för mellanformat.. så det så ;)

Mvh

Jeppe

En bladare i klassisk version fungerar likadant idag som för 20 år sedan. En del av "hemligheten" till att de har så bra andrahandsvärde. Utveckling kostar pengar som konsumenten naturligtvis får betala.

Även om en 10d / 300d tappar x antal procent i värde på x antal år så har ju dessa nya fina modeller ett mervärde än en klassisk konventionell kamera.....

Jag skriver inte ut mina bilder. Alla ligger i datorn.
Skickas till bildbyrå om de håller måttet, eller mailas till vänner o bekanta.

Kostnad med analog kamera:

3000:- till 5000:- per år i film och framkallningskostnad + x antal timmar framför skannern.

Kostnad efter den digitala kamerans intåg:

Investera i nya digitala kamerahus.
Ca 3000:- till 5000:- per år?

ANNONS
Götaplatsens Foto