Annons

12 år sedan Nikons första DSLR - D1!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Om 12 år är det inte säkert att Canikon är kvar på tronen,kanske är dom omkörda om några år.Tycker inte det är Canikon längre som står för utvecklingen inom kameravärlden.Kolla inom annan elektronik,Nokia och Ericsson/Sony Ericsson är för längesedan förpassade och Apple och HTC har tagit över marknaden.Inom datavärlden tar Apple över mer och mer,blir därav billigare efterhand och har snart slagit ut Microsoft som härskare och inom TV/Bild har Samsung/LG tagit över pidestalen helt och förpassat Panasonic och Pioneer,som dom förpassade Pilips,Luxor .Våra "gamla märke" blir alla utbytade.

Tror att Sony kommer skaka om kameravärlden rejält framöver,deras sensorer sitter ju i bla Nikon nu för tiden och det är bara en början på Canikons förfall. MVH.

PS. Tur att inte Nikon är namnet på en sexställning om nu gummit skulle lossna ! Inte bra !
 

millgard

Aktiv medlem
Det har ju alltid varit så att konkurrenterna lanserat finesser och varit mer avancerade, men det krävs mer för att dominera. Se tex bara på Minolta och Pentax, som sedan sextiotalet varit med och slagits på alla plan och som haft sina trogna användare. Nikon var först med matrixmätning, Minolta med autofokus osv. Trots att det aldrig varit fel på kamerorna har de storas dominans snarare skärpts men det är ju konkurrensen som sätter fart på drakarna också.

Tekniken är inte begränsningen idag, utan det är interfacet mot användaren, vilket Apple är ett strålande exempel på. Hur man översätter det till kameramarknaden är jag inte säker på.

Min poäng är att det knappast går att prognosticera något tronskifte, bara att kamerorna och utrustningen blir bättre och bättre, och så har det ju alltid varit.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Det har ju alltid varit så att konkurrenterna lanserat finesser och varit mer avancerade, men det krävs mer för att dominera. Se tex bara på Minolta och Pentax, som sedan sextiotalet varit med och slagits på alla plan och som haft sina trogna användare. Nikon var först med matrixmätning, Minolta med autofokus osv. Trots att det aldrig varit fel på kamerorna har de storas dominans snarare skärpts men det är ju konkurrensen som sätter fart på drakarna också.

Tekniken är inte begränsningen idag, utan det är interfacet mot användaren, vilket Apple är ett strålande exempel på. Hur man översätter det till kameramarknaden är jag inte säker på.

Min poäng är att det knappast går att prognosticera något tronskifte, bara att kamerorna och utrustningen blir bättre och bättre, och så har det ju alltid varit.
Håller med dig ! Men sen är det också så att om man suttit länge på tronen och faller av är det svårare att komma tillbaka och som du sa är det ju interfacet mot användaren som idag spelar roll.Tackar Apple för det !
 

Ventures

Aktiv medlem
Skulle vara om fotot blir som med musiken där folk numera nöjer sig med hårdkomprimerade mp3-filer. Där har ju utvecklingen faktiskt gått bakåt. Men jag har svårt att tro att alla kommer att nöja sig med bara mobilbilder tagna med en appleprodukt inom de närmsta åren, om man nu ska jämföra med mobiler.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns ju en väs skillnad mellan telefoner och systemkameror. Man kan byta telefon rakt av. Med systemkameror har avancerade användare en del optik som hör till som i så fall också måste bytas.
 

majortom

Aktiv medlem
Bara 12 år? Minoltas första DSLR (Minolta RD-175) kom redan för 16 år sedan. :)

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Minolta_RD-175
http://www.nikonweb.com/actioncam/
Hmmm, bara 16 år...

Vad jag minns så var Fuji DS-1P från1988 den första riktiga digitalkameran, dvs 23 år sedan. Den blev dock inte kommersialiserad. Den hade ett 16 MB internt minneskort och använde sig av batterier för att hålla informationen i minnet.

Den första för kommersiellt tillgängliga digitala kameran var väl annars Kodak DCS-100 från 1991, 20 år i år, med en 1,3-megapixel sensor och det facila priset 13 000 dollar.

Fast det är klart, ingen av dem var DSLR
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns ju en väs skillnad mellan telefoner och systemkameror. Man kan byta telefon rakt av. Med systemkameror har avancerade användare en del optik som hör till som i så fall också måste bytas.
Det kommer säkert en fantastisk manick och en app som gör att du kan montera dina Canongluggar på en iphone :).

Jag hoppas i alla fall att tillverkarna fortsätter göra kamerahus som är bakåtkompatibla med optiken. Sen får det bli hur många pixlar som helst. Det hade ju varit trevligt om man bara kunde byta sensor, för det är ju främst där utvecklingen har skett under åren.

Tillägg:
Hade den här prylen lyckats hade alla gamla analoga kamerahus haft ett helt annat värde än idag:
http://www.dpreview.com/news/9909/99090501siliconfilm.asp
Bara byta insats när en uppgradering kommer.
 
Senast ändrad:

Melker Humala

Aktiv medlem
Hmmm, bara 16 år...

Vad jag minns så var Fuji DS-1P från1988 den första riktiga digitalkameran, dvs 23 år sedan. Den blev dock inte kommersialiserad. Den hade ett 16 MB internt minneskort och använde sig av batterier för att hålla informationen i minnet.

Den första för kommersiellt tillgängliga digitala kameran var väl annars Kodak DCS-100 från 1991, 20 år i år, med en 1,3-megapixel sensor och det facila priset 13 000 dollar.

Fast det är klart, ingen av dem var DSLR
Va? Kodak DCS-100 är väl i högsta grad en DSLR.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Skulle vara om fotot blir som med musiken där folk numera nöjer sig med hårdkomprimerade mp3-filer. Där har ju utvecklingen faktiskt gått bakåt.
Nja, de flesta har ändå nöjt sig med sunkiga plastskivspelare med superslitna nålar och kassa (!) kassettbandspelare under alla år, så det håller jag inte riktigt med om. Och en iPod låter bra mycket bättre än en Sony Walkman.
 

mapem

Aktiv medlem
På Dpreview finns en timeline med digitalkamerornas historia, men den börjar inte förrän 1994 Den första kameran är Kodak DCS 420 lanserad 1 mars 1994 och den senaste är Leica M9P, lanserad i går. Kodak DCS 420 var en Nikon F90 SLR med digitalt bakstycke på 1,5 Mpix. Första kompaktkameran på den listan är Canon Powershot 600, 0,5 Mp.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Nja, de flesta har ändå nöjt sig med sunkiga plastskivspelare med superslitna nålar och kassa (!) kassettbandspelare under alla år, så det håller jag inte riktigt med om. Och en iPod låter bra mycket bättre än en Sony Walkman.
Om vi säger att CD-skivan var höjdpunkten när det gäller musik borde du kunna hålla med (alla seriösa audiofiler håller troligtvis inte med här).
Jag tror inte höjdpunkten är nådd för DSLR utan väntar med spänning på vad som kommer i nästa generation.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bekymret för de uppfinningsrika elektroniktillverkarna är väl att det krävs mer för att lyckas detroniera Canikon, nämligen optik. Att utveckla sådant kostar och är nog inget man ger sig på om man inte gjort det förr.

Per.
 

mapem

Aktiv medlem
Bekymret för de uppfinningsrika elektroniktillverkarna är väl att det krävs mer för att lyckas detroniera Canikon, nämligen optik. Att utveckla sådant kostar och är nog inget man ger sig på om man inte gjort det förr.

Per.
Sant, men uppstickarna i dag som Samsung, Ricoh och Sony (fast det är ju Konica/Minolta) samt Panasonic (delvis Leica i o f sig) har ju egen optik. Den kan ju komma från tredjepartsutvecklare. Det finns uppstickare också på optikmarknaden som skaffat sig ett namn, t ex Samyang. Och Sigma/Tamron kanske åtar sig lite optikutveckling åt andra, vad vet jag.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Om vi säger att CD-skivan var höjdpunkten när det gäller musik borde du kunna hålla med (alla seriösa audiofiler håller troligtvis inte med här).
Jag tror inte höjdpunkten är nådd för DSLR utan väntar med spänning på vad som kommer i nästa generation.
Även där nöjde sig väldigt många med bergsprängare med cd-spelare, eller lågbudgetanläggningar från Nec köpta på Coop Stormarknad. Jag tror inte normalsvennen hör skillnad på en sådan cd-spelare eller en iPod Nano inkopplad till auxingången på budgetreceivern....

Blev visst lite ot, sorry:)
 
ANNONS