Annons

120-film lockar

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappafreak

Avslutat medlemskap
Digitalt är ju ganska kul, men film är ändå film. Nu vill jag damma av en gammal "lådkamera".

Jag skulle vilja ha lite råd om fotograferande av 120-film.

Hade tänkt börja med det i svart/vitt, framkalla filmerna själv, sen scanna in dem.

Finns det nån som arbetar så och har lite goda tips?
Allt från råd om billig bra film till en vettig scanner samt extern ljusmätare.

Ös på med egna funderingar också.

Var ska man börja...

Jag håller på och väljer film just nu. Har lite problem med pinholes, men det kan bero på lite vad som helst... Jag gillar Ilford HP5. Den köper jag från Tyskland (fotoimpex.de) men med namnet Adox CHM400Pro. Det är Ilfordfilm som är skuren, rullad och packad i Östra Europa. Priset är halva mot "äkta" HP5. Men man bör ju köpa en del för att det ska bli lönsamt med ca 100 kr frakt och en liten avgift för överföringen av pengar till Tyskland (10 kr).

Ljusmätare: Jag gjorde misstaget att köpa en billig och mindre bra mätare (Gossen Digisix). Jag sålde den med 800 kr förlust och köpte en Sekonic L558 för ca 3500 kr från HongKong. Det är en jättebra mätare för både 1° spot och infallande ljus. Rekommenderas om du inte behöver en riktigt liiiten mätare.

Skannar gör jag med en Epson Perfection Photo 4990, som är OK. Men jag skulle satsa på en något billigare modell. Skannern kan ändå inte leverera högre reell upplösning än 1800-2400 ppi (långt under den upplösning som finns på negen). Det bästa är en begagnad Imacon Flextight, men de är fortfarande dyra.

Begnagnade framkallningsdosor mm finns det gott om på nätet. Köp inte nytt.

Vad mer... ha kul, kanske?! ;-)

Intressant!

Först och främst, ett stort tack.

Hade nämligen tänkt köpa en Gossen Digisix. Dags att ta sig en ny funderare tydligen.
När det gäller grejer så har jag framkallningsdosor. Visserligen en hel drös massa xx-år på nacken, men de borde fungera.

Scanner, film och ljusmätare är väl det jag mest går i tankar kring.

Jag vet inte: Men ibland verkar det ju vara rena djungeln. Men hugger ner lite så man ser framför sig nåt och då - plopp - dyker det upp nåt annat i horisonten etc.

Nu tänker jag. Grejerna ska vara billiga! Och att det först och främst ska vara kul arbeta med prylarna.
Kvalitetsmässigt? Tja, jag tänker liksom inte plåta barndop eller brudpar.
Blir det lite Holga över resultatet, så får man väl ta det då, och kanske man lärt sig nåt också.

Jag trodde det fanns mängder av fotografer som jobbade på detta viset. Alltså med 120-film, sen scanna in bilderna.
Tydligen hade jag fel...

JAg har nyligen börjat med 120...

Eftersom jag bor i Stockholm har jag nära till Crimson som blivit min hovleverantör vad det gäller framkallning/scanning. Det fungerar med mina volymer helt OK. 45:- för framkallning. Lägg till en 100-ing så får du neggen scannade också.

För TIFF på 8mb har jag räknant att jag betalar 12:-/exponering - inte billigt men du får en hel del för pengar som du annars måste lägga på scanner, framkallningsvätskor, plats etc. Jag tycker mig inte riktigt ha tid att slabba själv för tillfället och vill helst inte förstöra filmerna genom att man inte har så bra förutsättningar på muggen vad gäller framkallning.

Lågprisvarianten på scanning från crimson ger scanningar av denna kvaliteten: oediterade...
http://www.wanergard.com/stack/index.php?gallery=./Analogue

tyvärr ger Jpeg:arna inte så stort utrymme för PS editerande eftersom det blir destruktiv komprimering på små bilder. Ska du PS:a bör du nog scanna TIFF.

Film köper jag vanlig TMAX 100/400 i fotoaffären på Fridhemsplan - kostar 35:-/st har jag för mig...

Mvh
BAW

Re: Intressant!

Zappafreak skrev:
Jag trodde det fanns mängder av fotografer som jobbade på detta viset. Alltså med 120-film, sen scanna in bilderna.
Tydligen hade jag fel...

Jag gör det. Fotar med en Mamiya 645 pro tl, framkallar själv och skannar in filmen med en Epson 4990. Filmerna jag främst använder är HP5+, Tri-X och Efke R25. Efke-filmen ger mycket fint korn och en härlig omfångsrik gråskala. Den är dessutom väldigt billig (220:-/10-pack). Säljes i Sverige av Photax. Väldigt tolerant och lättframkallad också. Min favorit men lite långsam ibland.
Denna bild är fotograferad med 645´an med Efke R25 och skannad med Epson 4990.
Jag tycker skannern ger helt okej resultat för mellanformat och jag tycker den är prisvärd. Nu kommer ju dock Epson med två nya flatbäddare i 6-8000 kronors klassen som kan vara väl värda att ta en närmare titt på.
Som extern ljusmätare använder jag Minolta spotmeter M som jag köpte billigt på ebay. Den är helt okej men har några brister. Den duger dock gott åt mig. :)

/David

Re: Intressant!

Zappafreak skrev:
Först och främst, ett stort tack.

Hade nämligen tänkt köpa en Gossen Digisix. Dags att ta sig en ny funderare tydligen.
När det gäller grejer så har jag framkallningsdosor. Visserligen en hel drös massa xx-år på nacken, men de borde fungera.

Scanner, film och ljusmätare är väl det jag mest går i tankar kring.

Jag vet inte: Men ibland verkar det ju vara rena djungeln. Men hugger ner lite så man ser framför sig nåt och då - plopp - dyker det upp nåt annat i horisonten etc.

Nu tänker jag. Grejerna ska vara billiga! Och att det först och främst ska vara kul arbeta med prylarna.
Kvalitetsmässigt? Tja, jag tänker liksom inte plåta barndop eller brudpar.
Blir det lite Holga över resultatet, så får man väl ta det då, och kanske man lärt sig nåt också.

Tydligen hade jag fel...

Jag ska förtydliga lite.

Jag fotar mest 120-format. Mamiya 7, Hasselblad och Moskva-5 är mina MF-kameror. Och så en Bessa, men det är ju 135-format. Jag skannar ofta mina neg, men min dröm/ambition är att kopiera alla bilder i mörkrum innan jag skannar dem.

Digsix är inte dålig. Men. Om du någonsin i horisonten tänker fota lite mer seriöst i mellanformat, skulle jag välja en lite mer kompetent mätare, då gärna begagnad. En spotmätare är jättebra, men det kräver en del koll på zonsystemet, eller erfarenhet av den typen av mätning. Problemet med Digisix är handhavandet. Själva mätningen verkar det inte vara nåt fel på.

Om billigt är honnörsordet tycker jag att du ska leta begagnat på det mesta. En beggad mätare kan du säkert hitta för under tusenlappen. Skanner är lite svårare... det har jag inte så god koll på. Kanske en Epson 4870?

ANNONS
Götaplatsens Foto