Annons

14mm vs 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)

pgx

Aktiv medlem
Hej,

Ska köpa en vidvinkel till 5d MK2, har tidigare kört med 10-22 på 30D. Står och väljer mellan 14mm II och 16-35 II. Har hört att 16-35 inte är så där jätteskarp ut i kanterna, någon som har erfarenhet av hur mycket det skiljer sig om man bortser från granskning i 100% på skärmen, utan skriver ut bilderna i runt 50x70?

Jag kan inte svara på hur mycket det skiljer på en sån utskrift men jag tvivlar på att det är överdrivet mycket. Däremot har jag hört att nikons 14-24 slår dom båda med hästlängder. Det finns ett test där alla tre jämförs men jag har inte tid att leta reda på det nu.

Det ryktas att man med 14-24 kan filma med manuella inställningar, i så fall är det ju värt lite också.

Canon 14 mm är extrem. Det är bättre än sin föregåmngare men inte i klass med Nikons 14-24:a.

Jag har lite svårt att de 14 mm som en ersättning för en 16-35-zoom. För reportage stör jag mig inte alls på att kantskärpan faller en del. Man ska också veta att alla vidvinklar tappar skärpa mot kanten i viss mån.

Däremot kan jag tänka mig att någon av Canons andra vidvinklar kan vara intessanta som 20/2,8 - 24/2,8 eller 24/1,4. 24/2,8 anses ofta som billigt och bra. Jag är själv mycket nöjd med 24/1,4 och tycker att den ger klart bättre kantskärpa än 24-70/2,8 även om jag inte gjort någon direkt kantskärpa,

En del landskapsfotografer tyckjer dock inte att 24/1,4 har så bra kantskärpa som den borde ha med tanke på priset. Det har kommit en ny 24/1,4 II men jag vet inte hur den är.

Plåtar du landskap och inte behöver autofokus så kommer Carl Zeiss med både 18mm och 21 mm. Det lär vara grymma.

Canon 14 mm är extrem. Det är bättre än sin föregåmngare men inte i klass med Nikons 14-24:a.

Jag har lite svårt att de 14 mm som en ersättning för en 16-35-zoom. För reportage stör jag mig inte alls på att kantskärpan faller en del. Man ska också veta att alla vidvinklar tappar skärpa mot kanten i viss mån.

Plåtar du landskap och inte behöver autofokus så kommer Carl Zeiss med både 18mm och 21 mm. Det lär vara grymma.

Är lite svag för de extrema vidvinklarna, blir mycket arkitekturfoto vid resor samt andra shyssta perspektiv. Så slog till på en 14mm, de har stigit en del på tex cyberphoto så hade inte tid att tveka för länge innan alla hade höjt priset.

Men som du säger en 16-35 eller kanske en 24 II som komplement hade inte varit helt fel, men då tickar kostnaden iväg hmm...

Är lite svag för de extrema vidvinklarna, blir mycket arkitekturfoto vid resor samt andra shyssta perspektiv. Så slog till på en 14mm, de har stigit en del på tex cyberphoto så hade inte tid att tveka för länge innan alla hade höjt priset.

Men som du säger en 16-35 eller kanske en 24 II som komplement hade inte varit helt fel, men då tickar kostnaden iväg hmm...

Får vi se lite bilder då? :p

ANNONS
Götaplatsens Foto