Annons

Äntligen Sony Pro Service anmäl er nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Är du säker att det verkligen gäller oss i Sverige?

Sony Pro-Service har ju funnits i Tyskland ett litet tag (ingen nyhet), och vet att de funderat på att eventuellt lansera i UK och Frankrike på lite sikt (kostar mycket pengar att bygga upp).

Har det kommit till Sverige så är det dock mycket positivt för yrkesfotografer (som det normalt är begränsat till). Sony behöver absolut fortsätta att ta detta steget (som de kanske gjort nu) för att bli ett seriöst alternativ till Canon och Nikon hos yrkesfolk i Sverige.

(Samma sak gäller Fujifilm på lite sikt - iaf om de är seiösa med att rikta kameror, som tex nya X-T2, emot yrkesfolk.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja...Proservice är väl bra och redan startad som tidigare nämnts i flera länder, sedan vet jag inte om det skall betyda någon form av högre erkännande av produkten i sig, Nikon levererar lika bra Prokameror som Canon men ligger ändå efter ganska klart bland yrkesfolk runt världen, så hur bra en kamera än är i jämförbara tester så har Canon tagit så mycket mark i tidigt skede att de både ekonomiskt och vad kan man vinna på marginalen blir svårt att motivera byte av kamera märke eller kanske utöka kamera skåpet med valmöjligheter av kameror för olika ändamål, vilket då som jag ser det skulle kunna vara en öppning för flera märken som nämnda Fuji och förmodligen andra kameramärken också.


jag gjorde en samanställning av alla intryck och önskemål som framgick när A7RII kom ut och tog mycket plats här i trådarna, jag tror jag listade så mycket som 20-talet punkter som behövdes förändras på andra generationen av A7 modellerna, många punkter delades även av redan ägare av A7-kameror, men flertalet förbättringar önskades av C/N-ägare, kameran var helt enkelt för olik dom klassiska modellerna, som Martin Agfors ofta nämner vid nya lanseringar av tex D4-D4s och nu senaste D5 så är det en konservativ grupp som inte vill överraskas av för stora förändringar, man vill känna igen sig från redan mycket äldre modeller.


Så även om det skulle komma en stadig tung A9 runt 1,2-1,5 kilo så förstår jag inte hur det skulle få någon från C/N att ens tänka på att byta märke, den kameratypen fins ju redan sedan länge och är väl inarbetad, några mycket erfarna fotografer i trådarna anser till och med att Fujis APS-C har klart bättre bildkvalitet än vad en Sony A7RII kan erbjuda eller en 5Ds med 50mp.


Hur är det tänkt att A7-kamerorna skall användas av Profolket, tänker dom så annorlunda i USA och Tyskland att dom gillar EVF och klena batterier, hur hänger det där ihop.
 

Photocon

Aktiv medlem
Så även om det skulle komma en stadig tung A9 runt 1,2-1,5 kilo så förstår jag inte hur det skulle få någon från C/N att ens tänka på att byta märke, den kameratypen fins ju redan sedan länge och är väl inarbetad, några mycket erfarna fotografer i trådarna anser till och med att Fujis APS-C har klart bättre bildkvalitet än vad en Sony A7RII kan erbjuda eller en 5Ds med 50mp.


Hur är det tänkt att A7-kamerorna skall användas av Profolket, tänker dom så annorlunda i USA och Tyskland att dom gillar EVF och klena batterier, hur hänger det där ihop.
Det är väl snarast så att begreppet "proffsfotograf" här på FS blivit en synonym för pressfotografer eller snarare action/sportfotografer som ofta använder långa telen och telezoomar och kör mycket sekvenstagningar.

Om du ser dig om i världen och kollar sålda bilder och bildtjänster utgör den ovannämnda kategorin bara EN del av begreppet "proffsfotografer". Finns ju en rad andra områden där fotografen lever på sina bilder. Och för dem behöver inte Canon eller Nikon alls vara ett givet val.

Jag har kört A7R sedan den kom ut och skulle väl aldrig komma på tanken att använda den som pressfotokamera där action/sport ingår. Ej heller generation 2 av A7-serien. Icke desto mindre skulle den passa utmärkt vid många andra typer av yrkesmässiga sessioner. Vad gäller en A9 så tror inte jag heller att redan etablerade actionfotografer skulle byta märke. Men fortfarande finns det ju ett uppväxande släkte som kanske vill slå sig in på den banan och för dem kanske inte Nikon och Canon framstår som samma arketyper vi "som varit med sedan Eldkvarn brann" betraktar dessa 2 märken.

Jag kan inte prata för hur man tänker i USA eller Tyskland, men kan tycka att vi alldeles för ofta i Sverige stoppar in begreppet "proffsfotograf" i ett för snävt fack.

Och oavsett märke är det väl bara bra ju mer pro-service som erbjuds.

Mvh//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sen har ju Sony sin egen definition :)

Två kamerahus eller t.o.m. tre av de hus de listar har jag ju och tre objektiv ur den samling de radar upp av objektiv kan jag väl enkelt se till att ha.

Sedan kommer vi ju till det lite mer lustiga kriteriet:

"You need to show at least two (2) examples of the professional photo works.
A jury will decide who meets the requirements. "

Där räcker det inte med att bilderna är tagna i professionellt sammanhang utan sedan ska Sonys jury fälla det slutgiltiga omdömet.

Känns lätt bisarrt det sista. Så jag kommer nog trots allt inte i fråga fast jag faktiskt sålt några bilder. Juryn kommer säkert inte gilla dem.

Man kan ju undra lite över varför man har trösklar som dessa i kommersiellt servicesäljning. Annars är det ju jättebra att även detta kommer på plats.
 

Photocon

Aktiv medlem
Två kamerahus eller t.o.m. tre av de hus de listar har jag ju och tre objektiv ur den samling de radar upp av objektiv kan jag väl enkelt se till att ha.

Sedan kommer vi ju till det lite mer lustiga kriteriet:

"You need to show at least two (2) examples of the professional photo works.
A jury will decide who meets the requirements. "

Där räcker det inte med att bilderna är tagna i professionellt sammanhang utan sedan ska Sonys jury fälla det slutgiltiga omdömet.

Känns lätt bisarrt det sista. Så jag kommer nog trots allt inte i fråga fast jag faktiskt sålt några bilder. Juryn kommer säkert inte gilla dem.

Man kan ju undra lite över varför man har trösklar som dessa i kommersiellt servicesäljning. Annars är det ju jättebra att även detta kommer på plats.

Jag läste inte kriterierna, men finner det mycket konstigt att Sony ska agera jury över vilka yrkesmässigt tagna bilder som kvalificerar en yrkesfotograf att få del av deras Pro Service.

Spelar väl ingen roll om den ena levererar bilder till wildlife-magasin, krigsbilder till nyhetsbyråer, eller konstnärliga bilder i form av olikt formade snoppar inkopierade på ett schackbräde så länge fotografen i fråga har en icke oväsentlig del av sin utkomst från fotograferandet. Preferenserna är ju olika-huvudsaken är ju inte vad Sony tycker utan att fotografens kunder köper.

Jag tycker förfarandet vanhedrar Sony och får väl tillstå att Sonys tänkande i detta fall enbart styrker Nikons och Canons Pro-service. Snacka om självmål rakt i krysset. Vem/vilka på Sony har klämt fram denna idé? Och den naturliga följdfrågan för min del är var deras hjärnor är placerade: Norr eller söder om svanskotan?

"Bisarrt", sade Sten-Åke, "truddeluttan" säger jag.

//L
 

snap01

Aktiv medlem
Två kamerahus eller t.o.m. tre av de hus de listar har jag ju och tre objektiv ur den samling de radar upp av objektiv kan jag väl enkelt se till att ha.

Sedan kommer vi ju till det lite mer lustiga kriteriet:

"You need to show at least two (2) examples of the professional photo works.
A jury will decide who meets the requirements. "

Där räcker det inte med att bilderna är tagna i professionellt sammanhang utan sedan ska Sonys jury fälla det slutgiltiga omdömet.

Känns lätt bisarrt det sista. Så jag kommer nog trots allt inte i fråga fast jag faktiskt sålt några bilder. Juryn kommer säkert inte gilla dem.

Man kan ju undra lite över varför man har trösklar som dessa i kommersiellt servicesäljning. Annars är det ju jättebra att även detta kommer på plats.
nikon har typ samma krav två prohus o sedan ett antalobjektiv samt att du är yrkesfotograf har din försörjning från fotot o det dom ville se var typ ett reg bevis på firman samt en hemsida eller blog etc. Jag tycker det är bra att dom har dessa krav för då har vi som lever på fotot större chans att få en fungerande o snabb service som Nikon har.

När du är pro där så får du
- möjlighet att låna o testa ny utrustning
- låne kameror/objektiv när du lämnar in prylar på service/lagning
- reparation utförd på 72 timmar om jag minns rätt men egentligen kvittar det om du fått låneutrustning.

Jag tror att ska sony upp o tampas med dom stora pojkarna så måste dom få ihop en fungerande kedja.
 

EJM68

Aktiv medlem
Videobloggare/bloggare har säkert påverkan kring sådant. Matt Granger bloggade om problemen han upplevde med Sony och supporten var ett stort problem för honom.
"Why I am dropping Sony E Mount from my PRO kit" https://youtu.be/apCc5JD4PYs
 

Photocon

Aktiv medlem
nikon har typ samma krav två prohus o sedan ett antalobjektiv samt att du är yrkesfotograf har din försörjning från fotot o det dom ville se var typ ett reg bevis på firman samt en hemsida eller blog etc. Jag tycker det är bra att dom har dessa krav för då har vi som lever på fotot större chans att få en fungerande o snabb service som Nikon har.

När du är pro där så får du
- möjlighet att låna o testa ny utrustning
- låne kameror/objektiv när du lämnar in prylar på service/lagning
- reparation utförd på 72 timmar om jag minns rätt men egentligen kvittar det om du fått låneutrustning.

Jag tror att ska sony upp o tampas med dom stora pojkarna så måste dom få ihop en fungerande kedja.
Jag tycker också det är helt i sin ordning, men inte att (FÖRUTOM utrustningskraven, reg.bevis etc) en jury från Sony ska bedöma om dina bilder är proffsiga nog för att kvalificera dig att få del av servicen. Så dumt agerar inte Nikon.

Inte för att jag hade varit rädd för den bedömningen, men det är inte Sony som borde avgöra om du är kvalificerad nog som yrkesfotograf utan dina kunder. Det måste väl du hålla med om?

//Lennart
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tycker också det är helt i sin ordning, men inte att (FÖRUTOM utrustningskraven, reg.bevis etc) en jury från Sony ska bedöma om dina bilder är proffsiga nog för att kvalificera dig att få del av servicen. Så dumt agerar inte Nikon.

Inte för att jag hade varit rädd för den bedömningen, men det är inte Sony som borde avgöra om du är kvalificerad nog som yrkesfotograf utan dina kunder. Det måste väl du hålla med om?

//Lennart
I nikons fall vill dom gärna se en hemsida eller blog o det,är nog mer för att se att du jobbar som fotograf visserligen ser man det på reg beviset eller,org numret. Det låter lite knasigt i Sonys fall det håller jag med om.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
nikon har typ samma krav två prohus o sedan ett antalobjektiv samt att du är yrkesfotograf har din försörjning från fotot o det dom ville se var typ ett reg bevis på firman samt en hemsida eller blog etc. Jag tycker det är bra att dom har dessa krav för då har vi som lever på fotot större chans att få en fungerande o snabb service som Nikon har.

När du är pro där så får du
- möjlighet att låna o testa ny utrustning
- låne kameror/objektiv när du lämnar in prylar på service/lagning
- reparation utförd på 72 timmar om jag minns rätt men egentligen kvittar det om du fått låneutrustning.

Jag tror att ska sony upp o tampas med dom stora pojkarna så måste dom få ihop en fungerande kedja.
Med tanke på allt tal om fotografyrkets död så undrar jag om så verkligen är fallet? Det kommer finnas färre och färre personer som är fotografer på heltid. Samtidigt så kommer nog mängden semi-pro fotografer (de som fotograferar i sin yrkesroll, men inte har foto som huvudsaklig arbetsuppgift, eller som fotograferar i ett yrke som inte är deras huvudsakliga inkomstkälla) och mängden avancerade entusiaster (de som köper utrustning i samma klass som proffsen, men inte har ett ekonomiskt intresse i sitt fotograferande) att växa.

Å ena sidan skickar ju Sony och Nikon ett starkt budskap till de dedikerade yrkesfotograferna att de fortsätter investera i dem. Å andra sidan skickar man ju ett ganska starkt budskap till alla som inte passar in i deras definition som proffs. Vilket hur man än ser på det är en ganska kapitalstark grupp.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
I nikons fall vill dom gärna se en hemsida eller blog o det,är nog mer för att se att du jobbar som fotograf visserligen ser man det på reg beviset eller,org numret. Det låter lite knasigt i Sonys fall det håller jag med om.
Man skulle väl kunna sammanfatta de olika supportprogrammen för yrkesfolk ungefär så här:

Canon har enbart utrustningskrav för sitt CPS-program, fast det sedan är indelat i olika nivåer beroende på exakt vilken utrustning du har, olika kameror är så att säga olika kvalificerande. De har en årsavgift som varierar med vilken nivå du hamnar på. (http://cpn.canon-europe.com/content/sv/services.do)

Nikon har bara en nivå av medlemsskap i sitt NPS-program, med liknande krav på utrusning som lägsta nivån hos Canon, men utöver den utrustningen kräver de någon slags dokumentation av att man är yrkesverksam (citerat från deras webb: "presskort, anställningsbevis, registreringsbevis för egen firma eller liknande dokument som visar på yrkesmässigt utövad verksamhet"). De har ingen medlemsavgift. (http://www.nikon.se/sv_SE/nps-npu/about-nps.tag/nps-npu/about-nps.dcr)

Sony verkar ha liknande utrustningskrav som CPS och NPS, så långt inget konstigt. En del har reagerat (som Matt Granger som någon länkade till ovan) på att de tar rätt mycket mer betalt för medlemskap än Canon. Plus att de av en del som jag pratat med upplevs som byråkratiska med krångliga och tidsödande procedurer, irriterande fraktkostnader m m jämfört med CPS/NPS. Det där med jury hade jag inte hört om innan, men det kanske bara är att de formulerat sig klumpigt kring en procedur liknande den hos Nikon (att de gör en bedömning av dokumentationen på att man arbetar). Annars låter det ju lite godtyckligt och underligt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I nikons fall vill dom gärna se en hemsida eller blog o det,är nog mer för att se att du jobbar som fotograf visserligen ser man det på reg beviset eller,org numret. Det låter lite knasigt i Sonys fall det håller jag med om.

Lennart tolkade mig rätt! Det är det korkade kriteriet jag reagerade över. Det är väl bara att kräva in organisationsnummer och referenser, men att sitta och bedöma bilder verkar ju verkligen vara ett stolpskott. Vore intressant att få svart på vitt vad kriterierna är för en bild av professionell kvalitet.

Tycker självklart att proservice ska vara för de som verkligen behöver den höga servicenivån och jag har faktiskt svårt att se varför jag skulle ha någon nytta av denna service överhuvudtaget.

Normalt yttrar sig fel med nya grejor tämligen omgående och då har även jag service garanterad genom garantin. I övrigt hade jag överhuvudtaget inte haft någon nytta av proservice ens en gång när jag haft problem för de få gånger det hänt har jag varit på Los Roches utanför Venezuela och fiskat eller Tarangire i Tanzania på safari och inte ens Sonys service hade spelat någon som helst roll då för mig då. I såna fall gäller bara redundans - att man har fler kameror och objektiv så man klarar sig ändå. För att det där ska funka krävs civilisation och den fanns inte där och då och det kommer många andra också att upptäcka om de inte redan fattat att det är så det funkar oftast.

Sedan finns det ju en annan sak som kommer att sålla bort agnarna från vetet och det kommer vara prissättningen. Förmodligen blir det så pass dyrt att ingen hobbyfotograf någonsin kommer komma på tanken att lösa detta abonnemang. För det ska bli meningsfullt med proservice så måste det vara en vettig alternativkostnad för att inte skaffa proservice exv. vad det kostar att inte kunna utföra de uppdrag man har under den tid servicen skulle ta. De övervägandena behöver ju inte en hobbyfotograf överhuvudtaget göra.
 

martinot

Aktiv medlem
Med tanke på allt tal om fotografyrkets död så undrar jag om så verkligen är fallet? Det kommer finnas färre och färre personer som är fotografer på heltid. Samtidigt så kommer nog mängden semi-pro fotografer (de som fotograferar i sin yrkesroll, men inte har foto som huvudsaklig arbetsuppgift, eller som fotograferar i ett yrke som inte är deras huvudsakliga inkomstkälla) och mängden avancerade entusiaster (de som köper utrustning i samma klass som proffsen, men inte har ett ekonomiskt intresse i sitt fotograferande) att växa.

Å ena sidan skickar ju Sony och Nikon ett starkt budskap till de dedikerade yrkesfotograferna att de fortsätter investera i dem. Å andra sidan skickar man ju ett ganska starkt budskap till alla som inte passar in i deras definition som proffs. Vilket hur man än ser på det är en ganska kapitalstark grupp.
Nikon har ett program även för oss entusiaster som köper professionell utrustning, men som inte är yrkesfotografer (en rätt stor grupp skulle jag misstänka, precis som du är inne på). Det heter NPU (till skillnad ifrån NPS som är för yrkesverksamma fotografer).

Du får inte gratis låneutrustning som yrkesfotografer, men däremot så kan du genom medlemskapet få direkt tillgång till Nikon direktsupport/problemlösning, inbjudningar till Pro-event, mm.

http://www.nikon.se/sv_SE/pro/npsnpu.page?ID=templatedata/sv_SE/taggable_content/data/nps-npu/about-npu

(Hade gärna sett något liknande ifrån spegellösa tillverkare, som tex Fujifilm och Sony.)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Med tanke på allt tal om fotografyrkets död så undrar jag om så verkligen är fallet? Det kommer finnas färre och färre personer som är fotografer på heltid. Samtidigt så kommer nog mängden semi-pro fotografer (de som fotograferar i sin yrkesroll, men inte har foto som huvudsaklig arbetsuppgift, eller som fotograferar i ett yrke som inte är deras huvudsakliga inkomstkälla) och mängden avancerade entusiaster (de som köper utrustning i samma klass som proffsen, men inte har ett ekonomiskt intresse i sitt fotograferande) att växa.

Å ena sidan skickar ju Sony och Nikon ett starkt budskap till de dedikerade yrkesfotograferna att de fortsätter investera i dem. Å andra sidan skickar man ju ett ganska starkt budskap till alla som inte passar in i deras definition som proffs. Vilket hur man än ser på det är en ganska kapitalstark grupp.

Enligt "F"-blaskans genomgång i en artikel för något år sedan så hade under den femårsperiod man undersökte antalet yrkesfotografer i princip fördubblats. Mängden pengar de jagade var konstant vilket lett till en stark proletarisering av fotograferna som grupp. Speciellt pressfotograferna hade fått se sina inkomster i princip halveras under dessa fem år.

Med tanke på detta så vänder man sig ju till en grupp företagare som är under stark ekonomisk press. Så det skulle inte förvåna mig om villkoren kommer förändras över tid för även Sony kommer ju upptäcka att det inte kommer vara "yrkesfotograferna" som nödvändigtvis har de pengar de är ute efter. Så jag tror du slår huvudet på spiken i dina sista rader! Vi kommer kanske få se något liknande även hos Sony som Nikon redan har (enligt Martinot) för de som har proffsgrejor men inte har yrkesfotografi som sin huvudsyssla.

Många skulle säkert vara intresserade av träffar med tillverkarens representanter också vid sidan av servicetjänsterna. Det skulle säkert kunna vara win-win för båda parter med ett sånt utbyte.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag läste inte kriterierna, men finner det mycket konstigt att Sony ska agera jury över vilka yrkesmässigt tagna bilder som kvalificerar en yrkesfotograf att få del av deras Pro Service.

Spelar väl ingen roll om den ena levererar bilder till wildlife-magasin, krigsbilder till nyhetsbyråer, eller konstnärliga bilder i form av olikt formade snoppar inkopierade på ett schackbräde så länge fotografen i fråga har en icke oväsentlig del av sin utkomst från fotograferandet. Preferenserna är ju olika-huvudsaken är ju inte vad Sony tycker utan att fotografens kunder köper.

Jag tycker förfarandet vanhedrar Sony och får väl tillstå att Sonys tänkande i detta fall enbart styrker Nikons och Canons Pro-service. Snacka om självmål rakt i krysset. Vem/vilka på Sony har klämt fram denna idé? Och den naturliga följdfrågan för min del är var deras hjärnor är placerade: Norr eller söder om svanskotan?

"Bisarrt", sade Sten-Åke, "truddeluttan" säger jag.

//L
Jag håller med fullt. Hur f-n kan Sony avgöra om jag är professionell eller inte. Att jag har lyckats leva på mina bilder de senaste 50 åren är ju tydligen inte tillräckligt.
BU SONY!!!
 
Man skulle väl kunna sammanfatta de olika supportprogrammen för yrkesfolk ungefär så här:

Canon har enbart utrustningskrav för sitt CPS-program, fast det sedan är indelat i olika nivåer beroende på exakt vilken utrustning du har, olika kameror är så att säga olika kvalificerande. De har en årsavgift som varierar med vilken nivå du hamnar på. (http://cpn.canon-europe.com/content/sv/services.do)
"Det europeiska CPS-programmet är en kostnadsfri tjänst som erbjuder professionella användare av Canons foto- och videoprodukter exklusiv tillgång till en rad förmåner."

Vad är det för årsavgift du skriver om?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag kan inte prata för hur man tänker i USA eller Tyskland, men kan tycka att vi alldeles för ofta i Sverige stoppar in begreppet "proffsfotograf" i ett för snävt fack.

Och oavsett märke är det väl bara bra ju mer pro-service som erbjuds.

Mvh//Lennart[/QUOTE]


Ja det låter vettigt det du skriver, men hur blir det när fotografyrket bantas ner till snart inga blir kvar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
ANNONS