Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnade studioblixtar, varför låga priser och svalt intresse?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Jag la ut denna annons för ett tag sedan: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=320544

Har sålt allt möjligt fotorelaterat här på fotosidan tidigare och då fått flera gensvar kort efter att annons lagts upp. Men på ovan annons har jag inte fått en enda fråga eller ens skambud. Har sänkt priset två gånger. Men prislappen tycks (delvis) vara ointressant. En kamrat skällde i det närmaste ut mig för att jag säljer det så billigt (eller är det inte billigt enligt begagnadmarknaden).

Börjar fundera på om just begagnat studioljus extra svårsålt av någon anledning - vilken?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ttl och hss är det som gäller för de flesta som handlar i dessa prisklasser samt att blixtarna kan kombineras smidigt med speedlights mm. Jag har elb400 med hs-huvud som utklassar hss-blixtar gällande ljusmängd över synktiden men ska jag få den såld blir det nog att nästan skänka bort den. Jag har valt att behålla den och kommer leta efter en begagnad med samma typ av blixthuvud. Elinchrom har sin elb500 nu som har ttl och hss. Senast jag kollade sålde inte Aifo elb400 längre vilket visar på ointresset för denna typ av blixt.
 
  • Gilla
Reaktioner: NPA

jonas18z

Avslutat medlemskap
elinchrom har inte har ett bra eko-system om du jämför med profoto eller godox. Därav tror jag det är svårsålt. Jag ser ingen direkt framtid i elinchrom, har inte sett några intressanta produkter senaste 5-10 åren. Kan ju hända att det går att sälja till några i andra land så lägg upp på eBay.

Lägg till Corona så gissar jag på att många inte vill investera nu
 
  • Gilla
Reaktioner: NPA

NPA

Aktiv medlem
Ttl och hss är det som gäller för de flesta som handlar i dessa prisklasser samt att blixtarna kan kombineras smidigt med speedlights mm. Jag har elb400 med hs-huvud som utklassar hss-blixtar gällande ljusmängd över synktiden men ska jag få den såld blir det nog att nästan skänka bort den. Jag har valt att behålla den och kommer leta efter en begagnad med samma typ av blixthuvud. Elinchrom har sin elb500 nu som har ttl och hss. Senast jag kollade sålde inte Aifo elb400 längre vilket visar på ointresset för denna typ av blixt.
Har inte hängt med på många år. Sedan den koncern av magasin jag plåtade och skrev artiklar åt, sålde flera av sina titlar till en konkurrent med usla villkor, så lag jag ner allt. Därav är jag inte med på alla modellnamn du nämner, men förstår att det hänt en hel del. Samtidigt så känns det otroligt sorgligt, då det faktiskt är rätt bra blixtar. Tidens anda måhända. Lite upp-och-ner. Sålde mina två Pentax 67 II hus med fyra gluggar för 15 år sedan. Hade dem på annons vid flera tillfällen, men inget gensvar. Slutade med att en fotostudent vid Valand i Göteborg, fick allt för 1900. Idag går dessa hus för sådär 20 lax... Tack för svaret, mycket uppskattat.
 

NPA

Aktiv medlem
elinchrom har inte har ett bra eko-system om du jämför med profoto eller godox. Därav tror jag det är svårsålt. Jag ser ingen direkt framtid i elinchrom, har inte sett några intressanta produkter senaste 5-10 åren. Kan ju hända att det går att sälja till några i andra land så lägg upp på eBay.

Lägg till Corona så gissar jag på att många inte vill investera nu
Mmm.. En god vän som fortfarande hänger med (samma vän som skällde ut mig för det låga priset på blixtarna), tyckte att jag skulle satsa på ebay eller tradera. Säkert är det som du nämner, att utvecklingen rusat och konkurrenter tagit över. Synd, för det är ju egentligen riktigt fina blixtar. Tack för att du tog dig tid och svara och uppdatera en stofil kring den utveckling som varit/pågår.
 

vifra

Aktiv medlem
Har samma upplevelse. Inte ett enda bud eller skambud på min annons med Elinchrom RX600. Kan ju vara så enkelt att nya fotografer saknar plats för studioutrustning och dom som har studio redan har det dom behöver. För faktum är att grejorna är långlivade.
Dessutom gör ju nya digitala kamerors ISO hantering att ljusutbytet inte längre behöver vara så stort som tidigare.
Sedan är det ju en fråga om att välja produkter. Själv har jag nyligen köpt några LED ljus, som kan användas både för foto och film. Superenkla att använda och halva priset av Elinchrom och Profotos priser. Fast lika flexibla, stabila och pålitliga lär dom aldrig bli.
Så mina RX600 får väl ligga kvar i väskan och vänta på nästa generation "vintagefotografer" :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För entusiaster vaknar blixtintresset på senhösten. Så här års, när solen går ner klockan 22, använder vi solljuset. Mot bättre vetande.

Din annonstext är lite underlig avseende priset.
Rubriken skriker 4900. Ingressen säger ”Säljes för 5300 men vid snabb affär så får du det för 4200”.

Vad betyder snabb affär? Vem kommer att acceptera ett pris över 4200?
 
  • Gilla
Reaktioner: NPA

NPA

Aktiv medlem
För entusiaster vaknar blixtintresset på senhösten. Så här års, när solen går ner klockan 22, använder vi solljuset. Mot bättre vetande.

Din annonstext är lite underlig avseende priset.
Rubriken skriker 4900. Ingressen säger ”Säljes för 5300 men vid snabb affär så får du det för 4200”.

Vad betyder snabb affär? Vem kommer att acceptera ett pris över 4200?
Du har såklart en fullkomligt naturlig poäng där som gått mig förbi. Inte minst som det rör sig om blixtar vilka primärt riktar sig mot dem som önskar kraftfullt ljus utomhus.
 

NPA

Aktiv medlem
Har samma upplevelse. Inte ett enda bud eller skambud på min annons med Elinchrom RX600. Kan ju vara så enkelt att nya fotografer saknar plats för studioutrustning och dom som har studio redan har det dom behöver. För faktum är att grejorna är långlivade.
Dessutom gör ju nya digitala kamerors ISO hantering att ljusutbytet inte längre behöver vara så stort som tidigare.
Sedan är det ju en fråga om att välja produkter. Själv har jag nyligen köpt några LED ljus, som kan användas både för foto och film. Superenkla att använda och halva priset av Elinchrom och Profotos priser. Fast lika flexibla, stabila och pålitliga lär dom aldrig bli.
Så mina RX600 får väl ligga kvar i väskan och vänta på nästa generation "vintagefotografer" :)
Hmmm... Blir som lite ledsen över detta. När så fin och funktionell utrustning känns oönskad. Ser att det säljs bättre på e-bay. Kanske en väg framåt?
 

NPA

Aktiv medlem
För entusiaster vaknar blixtintresset på senhösten. Så här års, när solen går ner klockan 22, använder vi solljuset. Mot bättre vetande.

Din annonstext är lite underlig avseende priset.
Rubriken skriker 4900. Ingressen säger ”Säljes för 5300 men vid snabb affär så får du det för 4200”.

Vad betyder snabb affär? Vem kommer att acceptera ett pris över 4200?
Måste även tillägga att jag är skyldig dig en gentjänst för att du påpekade klumpigheten i texten till annonsen - vart som fel när jag justerade priserna. Och naturligtvis är priset vid "snabb affär" en märklighet. Tack! Justerar texten.
 

Ventures

Aktiv medlem
Orsakerna kan vara flera. De som redan fotar med studioblixt kanske har vad de behöver? Fel ände av Sverige? Fel sorts blixt? Fel tid (semester då folk tänker på annat)?
Batteriblixtar skulle förstås vara en praktisk uppgradering, men inte just nu... Mina egna blixtar ligger i väskan och väntar på tider då dagsljuset tryter. :)
 

vifra

Aktiv medlem
Men nu finns det ett Elinchrom Ranger Quadra kit ute till försäljning på fotosidans köp & sälj. 500 spänn för ett komplett kit!! Visserligen är batterierna slut, men ändå. Den här borde sälja direkt.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
elinchrom har inte har ett bra eko-system om du jämför med profoto eller godox. Därav tror jag det är svårsålt. Jag ser ingen direkt framtid i elinchrom, har inte sett några intressanta produkter senaste 5-10 åren. Kan ju hända att det går att sälja till några i andra land så lägg upp på eBay.

Lägg till Corona så gissar jag på att många inte vill investera nu

I vanlig ordning har du FEL.
Elinchrom har tvärtemot vad du säger ett alldeles förträfflig eko-system. Bra blixtar, och grymt bra softboxar som via ett adaptersystem passar övriga ledande blixt-tillverkare (t ex PRO). Byggda med Schweizisk kvalitet, om än inte lika rigida som PRO.
Generellt sätt mycket pang för pengarna.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
För en massa år sedan köpte jag ett kit med ”Kina producerade” blixtar av ev trevlig medlem här på forumet för under 1000-lappen, jag var sugen på att testa hur /& om jag skulle komma att ha användning av studioblixtar i mitt plåtande.

Det blev ganska snart klart för mig att jag ville kunna styra allt från kameran & mitt val blev då att satsa på speedlights, det gjorde det enklare att få till blixtrandet som jag ville... =)

i dag skulle jag väl ha gjort samma val men även funderat på ledpaneler då man kan se slutresultatet direkt & använda dom då man filmar.

Jag har däremot valt att köpa olika softboxar mm från Elinchrom, Lastolite m fl då det alltid lönar sig att köpa bra kvalitet på det man vill ha direkt.

I slutändan så börjar ju dagens kameror bli så avancerade att man kan väl snart redigera bilderna mer eller mindre direkt utan dator, likt smartphones & det kommer väl göra att ännu färre kommer köpa studioblixtar eller speedlights för den delen...
 
ANNONS