Annons

Bricka till Black Rapid

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
På Black Rapids skruvfäste sitter det ju en mjuk distansbricka för att göra anlägget mot kameran mjukare (antar jag)
Nu har den trillat sönder och jag har inte sett någon firma som har dessa som reservdel.

Är det möjligen någon här som råkat ut för samma problem och möjligen hittat en likartad bricka någon annanstans?
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej så lättgooglat är det inte. 9mm hål innebär att den kommer glappa rätt bra. Stativskruven är väl dryga 6mm.

Nu har jag dock hittat men det tog en bra stund.
Den ska ju skruvas åt så det kommer inte att glappa. Det borde väl gå med vilken gummibit som helst med hål i och lagom tjocklek. Gummi-/plastbiten ska ju bara skydda kameran mot skav och förhindra att skruven gängar upp sig. Man får ju ändå ha lite koll på att den inte börjar skruva upp sig, vilket normalt inte händer.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Berätta gärna vad du hittat - jag har samma problem :cool:

Thommy
Nej så lättgooglat är det inte. 9mm hål innebär att den kommer glappa rätt bra. Stativskruven är väl dryga 6mm.

Nu har jag dock hittat men det tog en bra stund.
Tänkte fel (3/8) men det är ju 6,3 mm ((1/4") mot kameran. Kanske dessa fungerar bättre:

Här finns gummibrickor med 6,5 mm inre diameter:
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att de borde passa rätt bra, men priset blir lite högt om man bara behöver en gummibricka.

39 kr / förpackning om tio plus 99 kr i frakt, men för de flesta blir det väl dyrare att hämta själv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Annars får man köpa original. Den säljs tyvärr endast med fästet som är den som brukar slitas.
Annars får man leka uppfinnarjocke och göra egna.

/Stefan
 

pojakobsson

Aktiv medlem
Hittade till slut gummibrickor som passar bra.
Innan de hann komma gjorde jag en nödlösning genom att sätta ihop två möbeltassar i styv filt och stansa ett hål. Det blev överraskande bra och eftersom de är ganska eftergivliga fungerar de nästan som en låsbricka.
 

thommya

Aktiv medlem
Hittade till slut gummibrickor som passar bra.
Innan de hann komma gjorde jag en nödlösning genom att sätta ihop två möbeltassar i styv filt och stansa ett hål. Det blev överraskande bra och eftersom de är ganska eftergivliga fungerar de nästan som en låsbricka.
Hej vad bra!
Vad köpte du? Kanske jag beställer samma.

Thommy
 
ANNONS