Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sobrius

Ny medlem
Jag undrar om någon vet om min gamla blixt Speedlight SB 800 passar till min Nikon D5? Jag får det inte att fungera men jag vet inte om det är fel på blixten eller om de helt enkel inte korrelerar med varandra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den ska fungera och ge samma funktionalitet som SB-900 och SB-910, se sid 331 i manualen.

Jag har ingen D5, men den fungerar utan problem på D850.
 

ztenlund

Aktiv medlem
SB-800 och SB-600 är de enda Nikonblixtarna som har både D-TTL och I-TTL, vilket gör att de fungerar med alla Digitala Nikonhus.
Tämligen betydelselöst om man inte är ute efter en rejäl nostalgitripp från tidigt 2000-tal eftersom alla hus lanserade från ~2003 använder i-TTL.

(De klarar även TTL med kameror för film, om man vill nostalgitrippa ännu mer, oaktat att F6 även har i-TTL.)

Tillägg: Kanske är säkrast att påpeka att Nikon 1 inte ens hade en standardblixtsko och krävde sina egna blixtar.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jovars. Huvudpoängen är att SB-800 har I-TTL så den ska fungera med D5.

Men du kanske kan gissa varför jag har en SB-800. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Lite av Nikons kännetecken! Så var det redan med F, F2 och kanske resten av hela F-sviten.
Nikon har använt ISO-skon sedan 70-talet, förutom på F3 som höll ut till F4 kom på 80-talet. Se här om bakgrunden:

Sedan har olika märken sin egna TTL-teknik och kommunikation, men det är en annan historia. Nikon 1 har en helt egen blixtsko (tekniskt är det väl någon multifunktionshistoria) som det inte fysiskt går att sätta en vanlig blixt i.
 

PMD

Aktiv medlem
Det första vi behöver är en mer utförlig problembeskrivning.

Blixtrar blixten när man trycker på testknappen och blixten inte är monterad på kameran? När den är monterad på kameran?

Fungerar blixtfotografering med någon annan blixt?

Är kameran nollställd vad gäller inställningar? Dvs som den kom från frabriken?
 
ANNONS