Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

torbjorn_skog

Ny medlem
Min far var fotoentuasiast och fotograferade både 35mm och mellanformat och framkallade själv i perioder. När vi nu går igenom hans kvarlåtenskap dyker det upp saker som vi i vissa fall har svårt att identifiera. Vet någon vad detta är, och är det i så fall något som någon kan tänkas ha ett intresse av eller är det enkel resa till miljöstationen som gäller?
IMG_1680.jpg IMG_1353.jpg IMG_1733.jpgIMG_7801.jpg
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är en förstoringsapparat av märket Meopta från 1960-talet. Även om den skulle vara komplett är värdet nog mycket litet.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Den kan enkelt byggas om till reprostativ. Det har jag gjort med ett par gamla förstoringsapparater.
Hej Sten!
Jag har fått tag i en gammal Opemus förstoringsapparat, och tänker använda stativet till reprostativ, dvs fixa till ett fäste för kameran för att använda vid avfotografering av negativ. Hur gör jag på bästa sätt, har du nåt förslag?

Se bif bild - jag måste ju alltså ha nån sorts skruv "inifrån och ut" som har 1/4" kameragänga i änden ut mot kamerans bottenplatta där stativgängan finns. (svart pil)

De röda pilarna i bilden visar på ett tillbehör, det är ju egentligen ett hjälpmedel att sätta i tillbehörsskon på kameran för att kunna montera en separat blixt, mikrofon etc. Den har ju 2 diametrar på skruven, 1/4" kameragänga i änden längst ut plus en grövre (som är lite grövre än det befintliga hålet vid svarta pilen på reprostativet. Längst in en kvadratisk platta som passar i tillbehörsskon, vid montering av ex vis blixtagg. på kameran.
Den inre grövre gängan på den skruven - jag vet inte om det är 3/8" stativgänga (?)
Skruven har ju också 2 "cirkulära muttrar (hjul med respektive gänga) som jag tänkte att man ju kan använda för att låsa fast kameran, dvs det ena hjulet med 1/4" gänga direkt mot kameran.

Den större hjulet i bild, är ju originalratten/hjulet för att fästa/låsa förstoringsapparathuset på stativet...(har tyvärr inte samma gänga som den tjockare delen av den ovannämnda "2 -diameters" skruven)

Hålet måste ju borras upp lite, men sen kanske det ändå inte går att få in den 2-stegs gängade skruven (total längd 30 mm med plattan) APC_4504-2R.jpgmed kvadratiska plattan bakifrån för att det är för trångt.

Annars nån form av kort 1/4" gängstång med kanske en ving- eller kupolmutter på insidan??? Har du tips eller förslag, Sten? Givetvis om någon annan vet eller föreslår hur jag ska göra på bästa sätt, mottas givetvis tacksamt!

mvh
/B
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ska du fota negativ finns ju särskilda hållare för detta att sätta på makro-objektivet. Behövs inget stort och klumpigt stativ.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det där ser ju snyggt ut!
Det är ju inte bara negativ som kan fotas med reprostativ utan även annat som inte passar i skannern.
(Jag har ingen bevakning på trådarna så jag såg ditt inlägg först i dag.)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det där ser ju snyggt ut!
Det är ju inte bara negativ som kan fotas med reprostativ utan även annat som inte passar i skannern.
(Jag har ingen bevakning på trådarna så jag såg ditt inlägg först i dag.)
Tack Sten - ja jag är imponerad över stabiliteten jämfört med att använda trebens-stativet med uppochnervänd mittpelare och kulled, med ljuslådan på golvet....så här med det nya reprostativet har jag ju också det hela i bekväm arbetshöjd på ett bord!
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tack Sten - ja jag är imponerad över stabiliteten jämfört med att använda trebens-stativet med uppochnervänd mittpelare och kulled, med ljuslådan på golvet....så här med det nya reprostativet har jag ju också det hela i bekväm arbetshöjd på ett bord!
/B
Tillägg/ändring i min blogg idag:
 
ANNONS