Annons

Prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobani17

Medlem
Hej!

Jag är anställd på ett företag i helt annat syfte än som fotograf. (som PT på ett Gym/spa). Men så fick våran reklam avdelning syn på min instagram och beslöt sig för att använda mig som fotograf till en för företaget rätt påkostad reklamkampanj. Självklart blev jag jätteglad att dom ville chansa och testa att jag skulle ta bilderna och vi kom överens om att testa o se om det funkade. Om det funkade så skulle man eventuellt använda mig som fotograf även till produktfotografering, personalfotografering osv osv.

Nu har jag iallafall gjort mitt första jobb, och dom tyckte bilderna till reklamkampanjen blev väldigt fina, och beslöt sig för att använda dom.
då kommer vi till frågan om betalning. Jag har ingen aning om vad bilder är värda och hur ja ska tänka på när man ska diskutera betalning.
Det enda jag vet, är att jag själv har ju inget intresse av att behålla ngr bildrättigheter eller så, jag tänker mest att man ska få någorlunda fair betalning för själva fotojobbet, bilderna och redigeringen. Med tanke på att har rätt inneffektivt workflow så känns det ju inte heller rätt att ta betalt per timme, då det pga olika omständigheter tog toalt 60 timmar att få fram typ 8 bilder som går att använda (vi va tvugna o ta om bilder ett par omgångar för att produkten inte var "klar" så att säga"

jag förstår självklart att det är en sjukt svår fråga att svara på, men ja g skulle gärna vilja höra lite resonemang när det gäller hur ni skulle tänka vid prissättning. Och jag tänker mest inför framtiden om dom vill anlita mig igen i egenskap av fotograf, att jag har ngn slags prissättning
 

Micromundus

Aktiv medlem
På hemsidan för Svenska Fotografers Förbund finns en prisguide som du kan använda som inspiration. Det ger lite tips om vad en bild kan vara värd i olika sammanhang. Det viktiga är ATT du tar betalt. Det som är gratis uppskattas sällan i längden.

 

Bobani17

Medlem
Hej!
Sorry att jag inte kollat till detta inlägg. Tack för svaren! jag ska genast kolla prisguiden.
Arbetet är gjort utöver min anställda tid, dvs min fritid, men vi har kommit överrens om att jag skulle få betalt för det. Självklart får jag betalt för timmarna jag har lagt på plats vid själva fotograferingarna men även den tiden jag lagt på att redigera.

nu hr vi dock kommit överrens om (från båda sidor) att jag inte får betalt för alla tid jag lagt på redigering, dels för att jag själv anser att allt tar längre tid an vad som behövs vid senare tillfälle pga min orutin. =)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Lite gammal tråd men...
Jag kan inte värdera din fritid, men det blir ju fel om du inte tar betalt för arbetad tid. Ok, om du själv känner att du arbetar orimligt långsamt i efterbehandlingen jämfört med en professionell fotograf kanske man inte kan fakturera fullt ut, men sätt en rimlig schablon, kanske att du får betalt för i alla fall 25-30% av de timmar du lagt ned på efterbehandling, och givetvis 100% av de timmar du arbetat i fält? Jämför med studentklippning t ex.

60 timmar är ju en och en halv arbetsvecka! Det värsta som kan hända är väl att din arbetsgivare inte anlitar dig för fotografering igen om du vill ha betalt utöver fototiden. Men vad gör det då om du ändå inte får betalt? Då får arbetsgivaren antingen anlita ett proffs för dyrare timtaxa eller göra som gymmet ja går på, man låter personalen ta kort till sociala media. Det blir mobilbilder av fredagsfyllekvalité man marknadsför sig med.

Det är ju inte rimligt att en arbetsgivare som anställt dig för något helt anant också kan förvänta sig att du arbetar som fotograf där du bara får betalt för en mindre del av den arbetade tiden.

Jag har visserligen också fotat åt jobbet där man använt bilder både externt och internt och de dessutom ligger i bildbanken vem som helst kan använda. En av bilderna är t ex valbar som Teams-bakgrund på möten. Jag körde samma upplägg som dig och fotade på betald arbetstid men redigerade på fritiden och gav bort bilderna gratis. Men där snackar vi kanske 30-45 minuter redigering för ca 10 kommersiellt gångbara bilder. Jag hade säkert fått betalt för tiden via t ex komp om jag hade frågat, men det blir väldigt svårt att få betalt för själva bilderna om man inte har F-skattsedel. Det finns ju liksom inget fält för det i lönesystemet, och man kan inte betala svart heller.
Hade det varit återkommande att man blivit ombedd att fotografera hade jag definitivt försökt få till någon överenskommelse om all tid som läggs ned.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det enklaste och rakaste i sammanhanget är helt klart att registrera de sextio timmarna som vanlig arbetstid.
Om du själv vill bjuda på en del av den tiden för att du ser det som övning så kan du göra det.
 
ANNONS