Annons

Rykte: "Ny" mellanformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har länge sneglat på Fujifilms mellanformatare men alltid fegat ur. Var riktigt nära 50R för något år sedan när den kampanjades (med objektiv) för samma pris som en random fullformatare. Men...formfaktorn och ergonomin gav vissa frågetecken. Hur skulle den kännas den på långa pass...nja.

Men ramlade jag på den här nyheten:


Verkar helt fantastiskt och priset i sammanhanget är onekligen bra. Klart intressant även om det förstås aldrig blir billigt i den meningen...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Leica sl2 kostar 5995 dollar på B&H och det översatt till sverige blir 68.490SEK ink moms, så visst det är ett bra pris. Blir intressant att se vad den får för specifikationer.

Hoppas AF blir ok. eye-AF vore guld.

Är på jakt efter en ny kamera till porträtt så kanske kan denna vara något.
 

Cygni

Aktiv medlem
Nog skulle en GFX 50R sitta fint. Enda kruxet är att den ligger på 50K med 63/ 2,8. Det blir svårt att lägga fram det som prioritet 1 investering just nu :)
 
  • Gilla
Reaktioner: Web

hbengtsson

Aktiv medlem
Leica sl2 kostar 5995 dollar på B&H och det översatt till sverige blir 68.490SEK ink moms, så visst det är ett bra pris. Blir intressant att se vad den får för specifikationer.

Hoppas AF blir ok. eye-AF vore guld.

Är på jakt efter en ny kamera till porträtt så kanske kan denna vara något.
Just ja...översatt till svenska så blir det alltid dyrare. Glömmer den lilla detaljen. Det innebär väl att man landar på 100 lax med ett par objektiv. Ka-ching!

Men...vilken jäkla kamera.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har varit mestadels mycket nöjd med 50R, och framför allt prestandan med GF-objektiven som är enastående bra jämfört även med de allra dyraste FF-objektiv som existerar. Det jag saknat är IBIS och större knappar som funkar med handskar, vilket den här skulle kunna råda bot på. Hundra miljoner pixlar har jag däremot ingen som helst nytta av och det är faktiskt en ganska stor nackdel med tanke på lagring och datorprestanda som behövs. Jag hoppas att man kan välja mindre upplösning även i råformat, men gissar att det inte blir så, tyvärr. Verkar bara vara Canon som fattat att alla inte tänker skriva ut sina bilder i 3x4 meter storlek.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har varit mestadels mycket nöjd med 50R, och framför allt prestandan med GF-objektiven som är enastående bra jämfört även med de allra dyraste FF-objektiv som existerar. Det jag saknat är IBIS och större knappar som funkar med handskar, vilket den här skulle kunna råda bot på. Hundra miljoner pixlar har jag däremot ingen som helst nytta av och det är faktiskt en ganska stor nackdel med tanke på lagring och datorprestanda som behövs. Jag hoppas att man kan välja mindre upplösning även i råformat, men gissar att det inte blir så, tyvärr. Verkar bara vara Canon som fattat att alla inte tänker skriva ut sina bilder i 3x4 meter storlek.
Ja, filstorleken blir ju enorm. Jag brukar köra min 5DS på medium 30 Mpix emellanåt, vilket är guld värt. Det Fuji har är ett komprimerat läge, men filerna väger då ändå in på drygt 100 Mb styck! Men å andra sidan - då kanske man tänker sig för en extra gång innan man knäpper av.

Jag tycker Fujifilm gör helt rätt med utvecklingen av mellanformat. Inte bara storleksmässigt utan även prismässigt. Det enda som fått mig tveka är kostnaden att byta ut hela objektivparken. Men man kanske kan köra dubbelt. Fujin för tillfällen när optimal pixelkvalité är avgörande. Då kanske det räcker med ett par originalgluggar. Typ 63:an och något porträttigt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, filstorleken blir ju enorm. Jag brukar köra min 5DS på medium 30 Mpix emellanåt, vilket är guld värt. Det Fuji har är ett komprimerat läge, men filerna väger då ändå in på drygt 100 Mb styck! Men å andra sidan - då kanske man tänker sig för en extra gång innan man knäpper av.

Jag tycker Fujifilm gör helt rätt med utvecklingen av mellanformat. Inte bara storleksmässigt utan även prismässigt. Det enda som fått mig tveka är kostnaden att byta ut hela objektivparken. Men man kanske kan köra dubbelt. Fujin för tillfällen när optimal pixelkvalité är avgörande. Då kanske det räcker med ett par originalgluggar. Typ 63:an och något porträttigt.
Du får väl inte riktiga råfiler med 5Ds om du kör med den mindre inställningen, d.v.s. redan färginterpolerade?

Jag fann för övrigt en 400mpix råfil från GFX100. Inte speciellt tung att jobba med, men filstorlek på disk är sådär kul. https://www.f16.click/blog/fujifilm-gfx100-pixel-shift
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, filstorleken blir ju enorm. Jag brukar köra min 5DS på medium 30 Mpix emellanåt, vilket är guld värt. Det Fuji har är ett komprimerat läge, men filerna väger då ändå in på drygt 100 Mb styck! Men å andra sidan - då kanske man tänker sig för en extra gång innan man knäpper av.

Jag tycker Fujifilm gör helt rätt med utvecklingen av mellanformat. Inte bara storleksmässigt utan även prismässigt. Det enda som fått mig tveka är kostnaden att byta ut hela objektivparken. Men man kanske kan köra dubbelt. Fujin för tillfällen när optimal pixelkvalité är avgörande. Då kanske det räcker med ett par originalgluggar. Typ 63:an och något porträttigt.
Så stora behöver ju filerna inte vara om kameran har förlustfri komprimering. Fullstora (~45 MP) filer i 14-bitar förlustfritt komprimerat verkar bli 50-60 MB från D850 när jag tittar snabbt. Det avhjälper dock inte en eventuellt storknande dator.

Nackdelen med de förminskade råfilerna är att de inte riktigt är samma sak som de riktiga fullstora råfilerna. Hur stor skillnaden är beror väl lite på tillverkare och modell.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Du får väl inte riktiga råfiler med 5Ds om du kör med den mindre inställningen, d.v.s. redan färginterpolerade?
Nej, det är väl inte helt RAW kanske men de beter sig som råfiler i vart fall. Jag märker ingen skillnad hur de svarar på efterbehandlingen. Vet att ACR hade vissa problem i början (blev en del färgstick i skuggorna) men idag ser det rätt ut.

Det går säkert fortfarande att hitta avvikelser om man mäter upp, men det är nog mest av akademiskt intresse.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej, det är väl inte helt RAW kanske men de beter sig som råfiler i vart fall. Jag märker ingen skillnad hur de svarar på efterbehandlingen. Vet att ACR hade vissa problem i början (blev en del färgstick i skuggorna) men idag ser det rätt ut.

Det går säkert fortfarande att hitta avvikelser om man mäter upp, men det är nog mest av akademiskt intresse.
Man förlorar fördelen med att själv välja färginterpoleringsmetod samt fördelen med att låta programvaran plocka bort heta pixlar innan färginterpolering. Bilden nedan är från Lightroom. RAW vs MRAW. Tråkigt att behöva klona bort 192 defekta pixlar som annars tar en sekund att få bort.

ej-heta-pixlar.png

heta-pixlar.png

Om jag återgår till Fujifilm och ryktet så ser det mycket lockande ut. Folk som gått från Canon 5D-serie verkar tycka att den befintliga GFX100 är en stor uppgradering. Tänk en sådan utan vertikalgrepp! Tyvärr, som så mycket annat, utanför min budget.
 

Makten

Aktiv medlem
Ja, filstorleken blir ju enorm. Jag brukar köra min 5DS på medium 30 Mpix emellanåt, vilket är guld värt. Det Fuji har är ett komprimerat läge, men filerna väger då ändå in på drygt 100 Mb styck! Men å andra sidan - då kanske man tänker sig för en extra gång innan man knäpper av.
Ja, det är rätt vansinnigt. Filerna från GFX 50-modellerna blir ungefär 50-60 megabyte och även det är för mycket tycker jag. Brukar fota i rå + JPG. Är bilden duglig och inte alltför intressant behåller jag bara JPG; behöver den mindre justeringar men är inte tillräckligt bra för att jag nånsin kommer göra "nåt vettigt" med den så behandlar jag fåfilen, sparar som JPG och kastar sen råfilen. Det är bara de bilder jag betraktar som "bra" där jag finner det rimligt att behålla råfilen. Har märkt att jag i stort sett aldrig nånsin går tillbaka i arkivet och gör nåt med gamla bilder ändå, och gör jag det så är det så små ändringar att en JPG skulle hålla för det.

Det fräsigaste vore att kunna fota i flera råformat samtidigt. JPG och två olika råstorlekar. Sen väljer man i efterhand vad man vill spara, så man inte riskerar att nån pangbild bara blir i ett onödigt begränsande format.

Jag tycker Fujifilm gör helt rätt med utvecklingen av mellanformat. Inte bara storleksmässigt utan även prismässigt. Det enda som fått mig tveka är kostnaden att byta ut hela objektivparken. Men man kanske kan köra dubbelt. Fujin för tillfällen när optimal pixelkvalité är avgörande. Då kanske det räcker med ett par originalgluggar. Typ 63:an och något porträttigt.
Jag kör dubbelt med Sony, endast för att jag inte orkar släpa runt på stativ hela tiden och då är ljusstarka objektiv och bildstabilisering räddningen. Det är ganska ofta jag fotar när det helt enkelt är för mörkt för GFX:en utan stativ, trots att sensorn är sinnessjukt mycket bättre än min gamla a7 II. Särskilt färgbruset är nästan obefintligt ända upp till ISO 12800. Det kan man inte säga om Sonyn som börjar ge synliga blaffor i himlar och andra större ytor redan över ISO 1600. Och det går inte att brusreducera bort heller utan att förlora precis all färgupplösning i bilden. Vete fan vad Fuji gjort, för sensorerna är ungefär lika gamla vid det här laget. På den fronten kommer jag aldrig nånsin behöva nåt bättre faktiskt.

Beroende på vad du har för grejer idag så kan det gå att köra med adapter. Antingen använder man "bara" det beskurna FF-läget, eller så kan man använda hela sensorn, eller nåt av de andra lägena (6:7, 5:4, 3:2, 16:9, 24:65 och 1:1 ger olika stora bildcirkelbehov, utom de två sista som är samma). 1:1 (33x33) är extra trevligt då de flesta FF-objektiv täcker det trots att diagonalen är något större och arean så stor det går för en given diagonal.
Vissa objektiv funkar bra med hela sensorn, men de flesta ger redig vinjettering och därtill ofta bakåtvälvt skärpeplan (vilket är etter värre tycker jag). Det finns riktiga guldkorn såsom Samyang 135/2 som lätt täcker hela sensorn och är nästan lika bra som GF 110/2. Jag skojar inte, jag har A/B-testat dem själv.

63:an är en trevlig normal men är lite rackligt byggd. En del har haft problem med att fokusmotorn brinner upp då de råkat fokusera när handen eller nåt annat hindrar fronten att röra sig. Alla övriga GF-objektiv har intern fokusering däremot. Själv är jag frälst i det lilla 50/3,5 som är väldigt bra och trevligt. Använder det mycket mer än 45/2,8 som tecknar lite "hårdare".
 
Senast ändrad:
Något som förvånat mig är att Sony aldrig satsat på detta marknadsområdet med mellanformatskameror. De var tidigt ute med att producera mellanformat sensorer och borde se möjligheten att marknaden, även om den varit liten, på sikt blir bredare hos foto entusiaster. Visst ligger de hack i häl med Sony A7R4 och även om skillnaden är liten skärpemässigt så är det fortfarande inte samma nivå. Kanske nöjer sig Sony med det.
 

Makten

Aktiv medlem
Något som förvånat mig är att Sony aldrig satsat på detta marknadsområdet med mellanformatskameror. De var tidigt ute med att producera mellanformat sensorer och borde se möjligheten att marknaden, även om den varit liten, på sikt blir bredare hos foto entusiaster. Visst ligger de hack i häl med Sony A7R4 och även om skillnaden är liten skärpemässigt så är det fortfarande inte samma nivå. Kanske nöjer sig Sony med det.
Jag tror inte det är lönt när de redan ligger såpass bra till. Mellanformatkameror lönar sig troligen inte om man inte räknar med den reklam det gör för märket. Det är en försvinnande liten marknad jämfört med FF eller APS-C och största anledningen att alls försöka slå sig in där är för att synas. De tillverkare som bara gör mellanformat däremot, har ju inget annat val så att säga.
 

Makten

Aktiv medlem
Det är helt fascinerande hur litet intresset är för denna kamera jämfört med Sony A1, trots att de ligger i samma härad i pris. 🤨 Visst, många har redan massa objektiv för Sony såklart, men jag gissar att en del inte ens tänkt tanken även om det vore högst rimligt att köpa en GFX istället.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är helt fascinerande hur litet intresset är för denna kamera jämfört med Sony A1, trots att de ligger i samma härad i pris. 🤨 Visst, många har redan massa objektiv för Sony såklart, men jag gissar att en del inte ens tänkt tanken även om det vore högst rimligt att köpa en GFX istället.
Enig. Anser att denna kameran är en betydligt större bedrift än allt tekniskt tingel-tangel som A1 stoltserar med. Känns lite too much med allt.

Här har vi en väsentligt större sensor med allt vad det innebär för bildkvalitén. Och då menar jag inte tjusig ISO prestanda utan den subtila "känsla" och flexibilitet i filerna som en större sensor trots allt förmedlar.

Har lite svårt att ta till mig argumenten att FF med samma upplösning är "lika bra". Jag har jämfört min 5DS med GFX 50-filer och det är stor skillnad i hanteringen. Fujifilerna tycks hålla tätt hur mycket man än drar i dom. Dessutom ser dom trevligare ut, men det är ju snarare Fujis fenomenala färghantering.
 

howlingsun

Medlem
Enig. Anser att denna kameran är en betydligt större bedrift än allt tekniskt tingel-tangel som A1 stoltserar med. Känns lite too much med allt.

Här har vi en väsentligt större sensor med allt vad det innebär för bildkvalitén. Och då menar jag inte tjusig ISO prestanda utan den subtila "känsla" och flexibilitet i filerna som en större sensor trots allt förmedlar.

Har lite svårt att ta till mig argumenten att FF med samma upplösning är "lika bra". Jag har jämfört min 5DS med GFX 50-filer och det är stor skillnad i hanteringen. Fujifilerna tycks hålla tätt hur mycket man än drar i dom. Dessutom ser dom trevligare ut, men det är ju snarare Fujis fenomenala färghantering.
Dock tyckte jag 100MP sensorn i GFX100 var sämre än 50MP från 50S/R när det gäller just at dra i dem. Jag fick banding i skuggorna när jag använde min GFX100 för att scanna storformats slide film, där djupa skuggor kan innehålla mycket information.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Helvete, varför försvann mitt inlägg nu då? Urk, orkar inte skriva igen.

Nå, exempel på bild där GF 45 ger resultat som inte ser ut som en 35:a på FF:

https://flic.kr/p/2kwf98H
Jag vet inte om det är egenskaperna i objektivet eller sensorn men det som jag reagerar på är den jämna övergången till oskärpa och framförallt "djupet" i oskärpan. Jag inbillar mig att det är den större sensorn?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är egenskaperna i objektivet eller sensorn men det som jag reagerar på är den jämna övergången till oskärpa och framförallt "djupet" i oskärpan. Jag inbillar mig att det är den större sensorn?
Mitt inlägg som försvann gick ut på att jag tror storheten i systemet främst beror på objektiven. Vilket sin tur delvis beror på sensorstorleken då det är betydligt lättare att korrigera aberrationer vid f/2,8 än f/2 (för ungefär ekvivalens) eller ännu ljusstarkare.

Det jag själv ser hos 45:an är att skärpedjupet är ganska djupt, men sen avtar det toktvärt, och bakgrundsoskärpan är på något egendomligt vis nästan lika stor precis bakom cykeln (i exemplet ovan) som ända borta vid oändligt. Därför blir intrycket väldigt mycket "lager på lager" och i vissa fall ser det tredimensionellt ut som tusan. Det finns objektiv för FF som gör nåt liknande, men det är synnerligen ovanligt och de brukar ändå ha mer klurigheter för sig utåt kanter och hörn. Effekten bibehålls också på flera meters avstånd där nästan alla trettiofemmor skulle ge grötigare övergång från skarpt till oskarpt, och fulare bokeh.

Edit: En del kanske är osugna på GFX för att man kan få kortare skärpedjup med FF, men om man är ute efter snyggaste möjliga separation från bakgrunden så vinner GFX i stort sett alltid, trots mindre oskarp bakgrund.
 
ANNONS