Annons

Svenska Amazon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modelle

Aktiv medlem
Jag har nu gjort några köp från svenska Amazon. Snabba leveranser verkar vara signum och något som säljarna förbundit sig att leverera... oavsett världsdel. Mina leveranser har alla expedierats inom ett dygn och kommit fram inom en vecka. Den snabbaste kom inom två dygn från Polen. Det som för min del har dragit ned på leveranstiden är PostNord men avsändarna verkar vara hårt förbundna att leverera enligt avtal. Amazon uppdaterar omedelbart. Lovande för kunden men kniven på strupen för leverantören. Kanske miljöaspekten skall begrundas men internethandeln florerar i coronatider. Så vad tror ni om framtiden? Amazon verkar ha införelselavtal med Kina utan tull och moms.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag skulle hellre handlat svenskt, men då verkar Klarna ha nästintill monopol. Jag ogillar Klarnas metoder så pass att Klarna får vara för min del. Ibland har det gått att förhandla med små svenska företag att betala med Swisch eller bankgiro, men till slut har det tyvärr blivit Amazon ett par gånger.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går såvitt jag vet alltid att betala med kort hos Klarna, och vad är då problemet?
Att man inte vill ha med företaget att göra? De brukar ägna sig åt sådant som att man måste avaktivera automatisk ifyllnad av uppgifter (som inte är baserad på lokala kakor), vilket givetvis också bygger på registrering, liksom insamling av personnummer även om man bara vill betala med kort. Det räcker med att banken kontrollerar att det är kortinnehavaren som använder kortet, ett område där skruvarna nyligen dragits åt dessutom. Om jag inte missminner mig har Mattssons Foto en dylikt missfoster till kassa och det har även förekommit på FS, även om man ofta men inte alltid kunnat navigera runt det med viss svårighet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag skulle hellre handlat svenskt, men då verkar Klarna ha nästintill monopol. Jag ogillar Klarnas metoder så pass att Klarna får vara för min del. Ibland har det gått att förhandla med små svenska företag att betala med Swisch eller bankgiro, men till slut har det tyvärr blivit Amazon ett par gånger.
Det är nog fler av de någorlunda välkända svenska fotohandlarna på nätet som använder annan leverantör för rena kortbetalningar än Klarna än som gör det. Men rent generellt har de spridit sig något otroligt, men monopol har de inte. Den fördel som uppkommit är dock att "Klarna Checkout" har gjort att man ofta kan köpa saker utan att registrera sig på den femtioelfte sidan, för annars är butiker i allmänhet väldigt glada i att man ska skapa ett konto.
 

PMD

Aktiv medlem
Den fördel som uppkommit är dock att "Klarna Checkout" har gjort att man ofta kan köpa saker utan att registrera sig på den femtioelfte sidan, för annars är butiker i allmänhet väldigt glada i att man ska skapa ett konto.
Visst vill alla nätbutiker att man loggar in hos dem, men jag kan på rak arm inte komma någon butik där jag inte har kunnat handla som "gäst", så jag tror inte att Klarnas intåg har påverkat jättemycket i det avseendet.
 

mikoto

Aktiv medlem
Ja, det är nog snarare så att om det är en leverantör på Amazon som ligger utanför EU så tar Amazon hand om att deklarera momsen på paketet så att tullverket inte behöver göra det när paketet anländer till Sverige. Därmed slipper vi deras hanteringsavgift. Så som det helst ska vara, att tullverket måste hantera paketet är inte så det är tänkt att det ska vara.

Det är inget särskilt speciellt med det egentligen, även om det inte är normen vilket gör att vi oftast får höga oönskade avgifter på importpaket från tex Kina.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går såvitt jag vet alltid att betala med kort hos Klarna, och vad är då problemet?
Vad är det för fel med Klarna? - Ja säg det, det är under utredning för min del

Den 28/12 fick jag en faktura på 22 751, 92 Kr i brevlådan. Fakturadatam 10/12. Den förföll till betalning enligt fakturan 29/12, alltså nästa dag. Så första frågan man kan ställa sig är alltså var den faktura varit de 14 dagar som gått sedan fakturadatumet inföll.

Min andra fråga är varför jag fått en faktura fast jag enligt Klarnas app inte handlat något för den summan. Jag betalar dessutom alltid via bank då jag INTE alls gillar att affärsvärlden fått bankerna att att sänka säkerhetsribban något enormt med detta slappa användande av Bank-ID med usel säkerhet i jämförelse med exv. Nordea som både kräver personnummer och en publik och en privat kod när de genererar ett lösenord som räcker 40 sekunder.

Jag har alltså i chatt verifierat 2 ggr med två olika Klarna-anställda att det verkligen är Klarnas Plusgiro (415 85 02-7) som står på min faktura. Fakturan är skickad med snigelpost och ej enbart via mail. Under chatten upprepades flera gånger: "Om denna faktura finns, så står den inte på dig." "Du kan bortse från det."

Jag har sparat chatten så jag vet exakt vad som avhandlades (och det fick jag nytta av). Jag bad även i den konversationen att deras IT-folk skulle kolla på hur detta gått till. Men inget hände.

Klarna-tjejen skriver sedan:
"Det som hänt är att fel meiladress har angivits, alltså din och därför ser du denna faktura. Dock står den inte på dig, det garanterar jag. Det är inget du ska betala det är inte på något sätt kopplat till dig"


Jag skriver då att det verkar vara ett praktiskt sätt att få andra att betala sina räkningar genom att ange någon annans mailadress.

Då svara Klarna-tjejen:
Man kan uppge exakt vilken mailadress man vill. Det kopplas inte till den personen ifråga utan det kopplas alltid till ett personnummer och där kan man bara uppge sitt egna. Det händer att kunder råkar ange fel meiladress" (??? min anm. vad är oddsen för att någon råkar det?)


Jag uttrycker då starkt tvivel på att det är möjligt utan uppsåt.

Klarna-tjeen svara då:
För att ta reda på det uppmanar jag dig att höra med din familj. Jag kan inte uppge någon som helst information då det strider mot GDPR-lagen.


Jag skriver då att jag inte vill ha några nya felskickade fakturor och ber henne ta kontakt med Klarnas IT-folk så de kan utreda hur det är möjligt att någon annan kan uppge en mailadress som redan finns i deras databas knuten till mig.

Jag hör inget mer förrän förra veckan och då kommer en ny faktura. Denna gången på 21 790 kr, då någon tydligen betalat av 1159 kr på skulden. Det var spiken i den kistan och då rynkade jag ihop ordentligt.

Jag tar då en ny kontakt med Klarna per telefon och träffar du på en annan betydligt vaknare tjej som ser till att det händer något istället för att bara obstruera. De jobbar nu med detta och har lovat höra av sig när de utrett detta både på mail (så jag kan ge dem chat-konversationen om det behövs) och via telefon.

För ett par dagar sedan polisanmälde jag Klarna för att deras IT-system inte klarar att hantera vår dataintegritet och säkerhet och att jag utsatt ´s för ett bedrägeriförsök.

Det jag verkligen undrar är varför de inte motläser mot sin egen databas åtminstone och kollar om någon annan angivit samma adress. Det är ju trots allt det som avgör vem som får räkningarna. När jag hört hur detta uppenbarligen kan gå till, så kanske det även kan förklara en del fall där folk säger sig inte ha fått några fakturor och sedan istället påförs både straffavgifter och får inkassohot.

Det är ju också så att Klarna alltid får betalt på ett eller annat sätt men för de som drabbas funkar ju Klarna i praktiken som någon form av "målvakt" för de som uppger felaktiga mailadresser mer eller mindre medvetet.

Jag har i tidigare Klarna-reklam noterat att det ska "vara lätt att handla via Klarna" - det kanske blivit lite för lätt i den allmänna samhällsbrådskan. Skälet till att jag alltid handlar med kortdosa idag är att bankernas system är så oerhört mycket säkrare än klarnas. Säg mig vad som är den fasta punkten idag i Klarnas system som INTE är allmängods på nätet? När man chattar med deras anställda verkar det vara personnummer.


Det jag undrar också är om några andra varit utsatta för liknande överraskningar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle hellre handlat svenskt, men då verkar Klarna ha nästintill monopol. Jag ogillar Klarnas metoder så pass att Klarna får vara för min del. Ibland har det gått att förhandla med små svenska företag att betala med Swisch eller bankgiro, men till slut har det tyvärr blivit Amazon ett par gånger.
Kan bara hålla med och jag är glad att Fotosidan verkar ha valt något annat upplägg siste jag betalade. Jag förstod aldrig varför de skulle slanga våra case via någon avbetalningsupplägg hos Klarna by default när det inte ens handlade om något annat än immateriella licenser för mångas del.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är nog snarare så att om det är en leverantör på Amazon som ligger utanför EU så tar Amazon hand om att deklarera momsen på paketet så att tullverket inte behöver göra det när paketet anländer till Sverige. Därmed slipper vi deras hanteringsavgift. Så som det helst ska vara, att tullverket måste hantera paketet är inte så det är tänkt att det ska vara.

Det är inget särskilt speciellt med det egentligen, även om det inte är normen vilket gör att vi oftast får höga oönskade avgifter på importpaket från tex Kina.
Aha. Tack för förklaringen. Men då är det väl snarare så att Amazon har ett avtal med Tullverket än med Kina om hanteringen av förtullning av varor från Kina?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Många har nog en lite märklig bild av Amazon. I själva verket är det ju så att det finns (minst) tre huvudkategorier av varor:

1) Säljs av Amazon själva
2) Säljs av någon annan som anlitar Amazon för lagerhållning och distribution
3) Säljs av någon annan där Amazon förmedlar affären
 

Modelle

Aktiv medlem
Många har nog en lite märklig bild av Amazon. I själva verket är det ju så att det finns (minst) tre huvudkategorier av varor:

1) Säljs av Amazon själva
2) Säljs av någon annan som anlitar Amazon för lagerhållning och distribution
3) Säljs av någon annan där Amazon förmedlar affären
Ja men det får man ju vara lite bakom flötet för att inte förstå! Men att amazon tar ansvar för affären är utom allt tvivel!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Lovande för kunden men kniven på strupen för leverantören. Kanske miljöaspekten skall begrundas men internethandeln florerar i coronatider. Så vad tror ni om framtiden? Amazon verkar ha införelselavtal med Kina utan tull och moms.
Att expediera en vara samma dag den beställs gör väl i princip alla postorderfirmor? Jag tror inte att just detta är något särskilt extra pressande för leverantörerna under Amazons portal. De är knappast heller tvingade att vara där, men når genom Amazon en enorm marknad de inte skulle nå utan.

Jag tror inte att internethandel i sig är sämre för miljön än annan handel. Men att vi köper en massa onödigt slit och släng skräp är naturligtvis förkastligt - oavsett om vi tar bilen till Kungens Kurva eller sitter hemma i soffan och knappar in en order på nätet.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är enklare, och kanske billigare, att köpa saker med datorns tangentbord än att åka iväg med bilen för att handla. Det kanske gör att vi köper mer onödigheter.

Å andra sidan har jag märkt att matkostnaderna har gått ner sen jag började beställa matvaror för hemleverans.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag betalar dessutom alltid via bank då jag INTE alls gillar att affärsvärlden fått bankerna att att sänka säkerhetsribban något enormt med detta slappa användande av Bank-ID med usel säkerhet i jämförelse med exv. Nordea som både kräver personnummer och en publik och en privat kod när de genererar ett lösenord som räcker 40 sekunder.
Varför är Bank-IDs säkerhet usel?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har beställt en del saker och har rätt dålig erfarenhet visst om man beställer standardsaker så fungerar säkert amazon bra men då köper jag hellre av en svenska återförsäljare. Det saker jag har beställt så har ungefär 40% procent aldrig skickats eller inte kommit fram. Kontakta man då amazon så är det allt we will do everything to fixa this problem och slutar alltid med att de betalar tillbaka pengarna.

Problemet är att jag är inte sådan som nöjesshoppar utan jag köper saker för att jag vill ha dessa och har användning av de men den logiken finns inte hos amazon.

Så slutsatsen är man köper bara där i absoluta nödlägen och man ska inte ha bråttom även om amazon skriver att det levereras inom en vecka.



Köp hellre hos B&H om det är fotoprylar.
 
ANNONS