Annons

Ny skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

P-M Hedberg

Avslutat medlemskap
Hej
sitter och väljer mellan att köpa antingen en Epson Sure Color SC-700 eller en Canon image Program Pro-300
Nån som har ett bra råd?

Har alltid använt canon och är nöjd med den (PRO 9000 Mark II) men måste byta pga av ny dator med nytt operativsystem.
Epsonskrivaren har sina fördelar, men ganska stora färgpatroner (25 ml) som jag inte blir klok på hur länge de är friska.
Relativt kompakt skrivare som tar mindre plats och kan skriva ut på rulle, när man nu behöver det?? (Bortsett från panoramor)
Canonskrivaren har sina fördelar och mindre patroner som jag vet inte torkar och som man nu gjort tekniken ännu bättre för att de inte skall torka. Men större skrivare, tom större än min nuvarande. Klarar panorama upp till 99 cm.
Båda kostar ca lika och jag kan inte bestämma mig.

Mvh
Pär-Martin Hedberg
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Har inte använt någon av dessa skrivare så jag kan inte uttala mig, båda är säkert mycket bra skrivare.

Min erfarenhet av papper.
Epsons eget rullformat på papper är en storlek som nästan ingen annan tillverkare har. Så väldigt svårt att få tag på papper.
Rak pappersbana på Epson så du kan skriva ut på mycket tjockare media.
Alltid väsentligt fler icc-profiler till Epson än Canon, så en större valfrihet att välja papper. lycka till !

Keith har alltid bra genomgående tester.

 

P-M Hedberg

Avslutat medlemskap
Har inte använt någon av dessa skrivare så jag kan inte uttala mig, båda är säkert mycket bra skrivare.

Min erfarenhet av papper.
Epsons eget rullformat på papper är en storlek som nästan ingen annan tillverkare har. Så väldigt svårt att få tag på papper.
Rak pappersbana på Epson så du kan skriva ut på mycket tjockare media.
Alltid väsentligt fler icc-profiler till Epson än Canon, så en större valfrihet att välja papper. lycka till !

Keith har alltid bra genomgående tester.

Stort TACK Keith för dina länkar. Det var fantastiskt noggranna och trovärdiga tester. Sen blir man ju lätt "still confused on a higher level....) Men det lutar nog åt en Canon A3 eftersom priset på färgen då sjunker till lite drygt 6 SEK per ml is stället för 15 som det blir för en Epson 700. Kunskapsinhämtning fortsätter.
Mvh
Pär-Martin
 

Micke_O

Aktiv medlem
Stort TACK Keith för dina länkar. Det var fantastiskt noggranna och trovärdiga tester. Sen blir man ju lätt "still confused on a higher level....) Men det lutar nog åt en Canon A3 eftersom priset på färgen då sjunker till lite drygt 6 SEK per ml is stället för 15 som det blir för en Epson 700. Kunskapsinhämtning fortsätter.
Mvh
Pär-Martin
Jag har haft en SC-P700 (har en hel del oöppnade patroner till salu). Ska byta upp mig till en SC-P900 (samma maskin i stort sett men skriver A2).

Hållbarheten på patronerna är ganska lång. De jag har har bäst-före-datum 2023 så åtminstone 2 år. Kanske 3 (vet inte när dessa är tillverkade).

Patronerna går att hitta för 290:-/st i svensk webshop (original givetvis).

Utskriftskvaliteten är fantastisk och den är användarvänlig. Den funkar också bra i nätverk, min gamla Canon MP6250 gillade inte alls att datorerna och den satt på olika subnät men SC-P700:an har inga problem öht med det. Körde båda dessa enbart på wifi.

Byggkvaliteten är OK, men inget jag skulle ställa i t ex en skola eller liknande.

Jag hade min från ca 2020-05 fram tills nyligen men hade inga problem med att den torkade ihop. Jag såg till att skriva en nozzle-check i veckan (minst - om jag inte skrev något annat) och en före varje utskrift bara för att hålla den igång och kontrollera så att man inte kasserar ett A3+ i onödan. Två eller tre gånger under den tiden gjorde jag en enkel "clean" (finns en "deep clean" också) som löste det enstaka lilla strecket som fallerade i nozzle-check:en.

Utskrifterna är riktigt tåliga (har bara använt Epson-papper). Jag har satt upp dem på ytterdörren just för att testa hur dom tål att man går emot med jackor, blöta jackor etc och utskrifterna håller långt över förväntan! Hur de står emot solljus vet jag dock inte eftersom jag inte provat.

Jag får priset per ml till följande:

Canon 190:- / 14ml = 13,60:-
Epson 290:- / 25ml = 11,60:-

Skriver man A3+ går det åt en del bläck, så hade patronerna varit på 14ml hade jag nog blivit galen :)
 
Senast ändrad:

jena-snubben

Ny medlem
Hej Pär-Martin,

Har själv ingen Pro9000 men en del andra Canon prylar (gamla) som Canon inte supporterar bl,a, scanners. Dessa kör jag med drivrutiner för bla Win 8
Rekommenderar att du testar ut detta noggrant innan du kasserar din gamla skrivare, titta bla på följande länk:

Good Luck!

/Claes-Ove
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Lånar din tråd lite. Har någon tips på en bra "generell" skrivare för hemmabruk för någon som även har ett stort fotointresse, och vill skriva ut bilder utöver att göra kopior, skriva ut text osv? Vore trevligt om den klarar utfallande A3 men ingen krav. Vill inte lägga för mkt pengar på detta ska tilläggas, men vill däremot ha god patron-ekonomi, samt hög driftsäkerhet. Dvs minsta möjliga strul.
 

P-M Hedberg

Avslutat medlemskap
Jag har haft en SC-P700 (har en hel del oöppnade patroner till salu). Ska byta upp mig till en SC-P900 (samma maskin i stort sett men skriver A2).

Hållbarheten på patronerna är ganska lång. De jag har har bäst-före-datum 2023 så åtminstone 2 år. Kanske 3 (vet inte när dessa är tillverkade).

Patronerna går att hitta för 290:-/st i svensk webshop (original givetvis).

Utskriftskvaliteten är fantastisk och den är användarvänlig. Den funkar också bra i nätverk, min gamla Canon MP6250 gillade inte alls att datorerna och den satt på olika subnät men SC-P700:an har inga problem öht med det. Körde båda dessa enbart på wifi.

Byggkvaliteten är OK, men inget jag skulle ställa i t ex en skola eller liknande.

Jag hade min från ca 2020-05 fram tills nyligen men hade inga problem med att den torkade ihop. Jag såg till att skriva en nozzle-check i veckan (minst - om jag inte skrev något annat) och en före varje utskrift bara för att hålla den igång och kontrollera så att man inte kasserar ett A3+ i onödan. Två eller tre gånger under den tiden gjorde jag en enkel "clean" (finns en "deep clean" också) som löste det enstaka lilla strecket som fallerade i nozzle-check:en.

Utskrifterna är riktigt tåliga (har bara använt Epson-papper). Jag har satt upp dem på ytterdörren just för att testa hur dom tål att man går emot med jackor, blöta jackor etc och utskrifterna håller långt över förväntan! Hur de står emot solljus vet jag dock inte eftersom jag inte provat.

Jag får priset per ml till följande:

Canon 190:- / 14ml = 13,60:-
Epson 290:- / 25ml = 11,60:-

Skriver man A3+ går det åt en del bläck, så hade patronerna varit på 14ml hade jag nog blivit galen :)
Hej Micke_O
Tack för detta svaret. Velar mellan 900 och 700, men landar nog på 700 eftersom 900 inte kommer med rullmatare, måste köpas separat. Mycket intresserad av dina patroner till salu när jag köpt en 700. Tacksam om du ville maila mig länk till webshopen som säljer för 290. Det är ju väldigt mycket billigare än normalt, är det verkligen original? Tacksam för ditt svar och gärna om du ville maila mig direkt.
mvh
Pär-Martin
 

AudreyWilkins

Avslutat medlemskap
Hej. Jag vet att på windows 10 kan du lägga några drivrutiner och jag har min epson-skrivare och det fungerar precis som på windows 7 Allt är perfekt...
 
Senast ändrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Hej Micke_O
Tack för detta svaret. Velar mellan 900 och 700, men landar nog på 700 eftersom 900 inte kommer med rullmatare, måste köpas separat. Mycket intresserad av dina patroner till salu när jag köpt en 700. Tacksam om du ville maila mig länk till webshopen som säljer för 290. Det är ju väldigt mycket billigare än normalt, är det verkligen original? Tacksam för ditt svar och gärna om du ville maila mig direkt.
mvh
Pär-Martin
Hejsan P-M!

Jag kan inte se någon mailadress till dig (profilen går inte att visa) så jag har skickat ett PM ("konversation" kallas det tydligen här på forumet).

Mvh
Micke
 

P-M Hedberg

Avslutat medlemskap
Hejsan P-M!

Jag kan inte se någon mailadress till dig (profilen går inte att visa) så jag har skickat ett PM ("konversation" kallas det tydligen här på forumet).

Mvh
Micke
Hej Micke
Det tog lite tid, MEN nu har jag köpt en Epson 700 skrivare. Är intresserad av dina patroner och sa du inte att du hade papper på passande rulle också?
mvh
Pär-martin
 

P-M Hedberg

Avslutat medlemskap
OK. Vilken bredd på rullen och vad är det för papper? Pris?
Lyckades äntligen i går till sist ladda ner rätt programvara till skrivaren och rätt pappersprofiler/utskriftsprofiler och då... blev det bra. Så jag kanske är mogen att ta ett försök med en panorama om vi kan komma överens och det är rätt sorts papper. Skall vara 16 tums om jag har fattat det rätt.
mvh
Pär-Martin
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej Micke_O
Tack för detta svaret. Velar mellan 900 och 700, men landar nog på 700 eftersom 900 inte kommer med rullmatare, måste köpas separat. Mycket intresserad av dina patroner till salu när jag köpt en 700. Tacksam om du ville maila mig länk till webshopen som säljer för 290. Det är ju väldigt mycket billigare än normalt, är det verkligen original? Tacksam för ditt svar och gärna om du ville maila mig direkt.
mvh
Pär-Martin
Den äldre gör slut på en del bläck när man byter mellan matt och blankt papper så gör man det ofta så försvinner mycket i onödan. Jämförde utskrifter från min gamla SC P600 (samma som P700 men aA3+) och nya P900 och åtminstone blå färg blev mycket naturligare med P900.

Var hittar man patroner till P900 för 290 kr?
 

Micke_O

Aktiv medlem
Den äldre gör slut på en del bläck när man byter mellan matt och blankt papper så gör man det ofta så försvinner mycket i onödan. Jämförde utskrifter från min gamla SC P600 (samma som P700 men aA3+) och nya P900 och åtminstone blå färg blev mycket naturligare med P900.

Var hittar man patroner till P900 för 290 kr?
P700 är också en A3+ -skrivare.
 

Stene_68

Aktiv medlem
P700 är också en A3+ -skrivare.
Ja,jag misstog mig och såg sedan att P700 var en senare modell motsvarande P600. Då ska den nog fungera som P900 när man skiftar matt och svart papper. En säljare på Scandinavian Photo sa förresten en gång till mig att det lönar sig i längden med en A2 skrivare i stället för A3+ eftersom bläcket blir mycket billigare. Om man vet att man använder skrivaren mycket kan det ju vara värt att tänka på i alla fall.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Ja,jag misstog mig och såg sedan att P700 var en senare modell motsvarande P600. Då ska den nog fungera som P900 när man skiftar matt och svart papper. En säljare på Scandinavian Photo sa förresten en gång till mig att det lönar sig i längden med en A2 skrivare i stället för A3+ eftersom bläcket blir mycket billigare. Om man vet att man använder skrivaren mycket kan det ju vara värt att tänka på i alla fall.
Ja, P700 och P900 är mycket lika. Jag har haft P700 och har nu en P900. Sånär som på bredden, rull-hållaren (som är tillval på P900) och storleken på papper dom sväljer så är dom identiska och man behöver inte byta mellan fotosvart patron och mattsvart. Dock innehåller P900's patroner 50ml istf 25ml för P700. Eftersom priset är ca 400 för en P900-patron och ca 300 för en P700 så blir P900 billigare i längden.
 
ANNONS