Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta min 70D till något mindre

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag har en Canon 70D som jag varit mycket nöjd med :)!

Nu tänkte jag uppgradera pga att den är lite för stor att släpa runt på utflykter med barnen osv.

Rent prestandamässigt så räcker den gått och jag har tittat lite på Canon M50 mI...
Jag vet att den är spegellös och att det medför några skillnader. Men är det en värdig ”uppgradering” eller finns det andra spegellösa kameror som är bättre i jämförelse?

stort tack för råd :)

Gunlis
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag gick all in och köpte en Lumix GX80 med tillhörande 12-32 zoom, MFTsensor ger lite sämre bildkvalitet men fullt tillräckligt i de allra flesta fall. Jag har kvar min D800 mest som samlarobjekt, tyvärr. Den lilla går ner i jackfickan, kan stå i facket mellan framstolarna i bilen, i toppfickan i vilken ryggsäck som helst, ryms innanför jackan hängandes i axelremmen osv osv riktigt smidigt. Jag tror canonen är jättefin men okularpuckeln som finns på den och andra kameror förstör mkt av smidigheten tycker jag, jag hade en Samsung NX10, Olympus OMD-EM 10 men trots litenheten var dem lite för stora och krångliga för att vara riktigt bekväma att ha med. Tipset från mig är en sk ”range finder” format i någon form oavsett tillverkare och att normalgluggen inte förstör formatet eller om man kan hitta någon annan platt glugg.

Jag lagt in recensioner på gluggarna jag köpt, objektiven inom MFT är verkligen systemets styrka, både sortiment, tillgänglighet på begagnatmarknaden och optisk kvalitet.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Om MTF-sensor ger sämre prestanda jämfört med Canon beror mycket på modeller och årgång. Du kan ju t.ex. jämföra Olympus MTF-sensor som de använt ända sedan 2015 OM-d 1 EM-1 mk II kom och jämföra den med Canon 7d MKII och 80D så blir du kanske förvånad (om du nu inte använt Olympus). Finns många jämförelser och precisa data på DXO:

Sedan dess har inte Canon kommit med något nytt annat än 90D som jag inte kan hitta data på.
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag var lite inne på Canon M50 just för att storleken är så mycket mer tilltalande, så alltså spegellös... när jag kollar på specs så känns den likvärdig med 70D När jag kollar på sensorstorlek åtminstone...? Men det kanske är helt fel?

tacksam för tips och råd :)
 

mikoto

Aktiv medlem
I jämförelsen just 70D mot M50 så har M50 vad det ser ut en bättre sensor, de tekniska specarna skvallrar om det iaf, den här sidan är kul för att jämföra kameror lite gällandes sensorn:


Bägge är ju APS-C, så du gör ingen nedgradering där åtminstone. Sedan kan jag inte kommentera på övriga specar, jag är ganska okunnig på Canon. Tex autofokus och liknande.

Kläm lite på en M50 i någon butik! Jag använder aldrig sökare utan komponerar via skärmen men fotar å andra sidan nästan aldrig utomhus, så är man på soliga utflykter mycket så kan en sökare vara desto mer viktig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad gäller sensorn är nog skillnaden minimal (frågan är om det går att se skillnad vid 100%?. Vad gäller AF vid stillbilld kan du räkna med att M50 är ett fruktansvärt nerköp!
Ska du ha bättre AF vid stillbild är du förvisad till R5/R6. Inte ens Eos R kommer i närheten annat än vad gäller AF-s läge. Vill du ha följande AF (AF-.c= Servo på canonspråk så kan du glömma den kameran.,)
 

mikoto

Aktiv medlem
Man kan ju få ett intryck av ditt inlägg där att autofokusen är obrukbar på EOS M50 kameran? :) Men så är väl inte fallet, jag har inte svårt att tro att spegelreflexkameran har en vassare autofokus som fortfarande har långt kvar innan instegsmodellerna kan jämföras med. Men Även en ganska billig kamera som denna är ju fortfarande en rätt vass maskin, lägsta ribban är väl ganska hög idag?

Allt beror ju på vad man vill fota, för att ta vardags och semesterbilder med något äventyr ibland kanske detta duger?

Mina kameror är nog på sin höjd i samma klass som en M50 och jag känner inte att jag ligger sömnlös om nätterna över min autofokus. Mina egna kunskaper är nog en större flaskhals för stunden.

Om det är en EF-M kamera som är intressant för övrigt skulle jag nog rekommendera att köpa en tillsammans med 22 mm objektivet direkt om den ska tas med. Jag har inte fotat så mycket med 15-45 mm objektivet som är standard till dessa kameror men det verkar ta bra bilder. Men det är ett väldigt stort och klumpigt objektiv. På min M100 iaf så gör det att kameran känns onödigt tung och taskigt balanserad. 22an ser mycket smidigare ut, man slipper vrida ut det ur "viloläget" och det är ljusstarkare och har en användbar brännvidd för fotande av det mesta jag skulle vilja fota till vardags.
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för input! Ja det skulle leda till att jag fotade mycket mer om kameran var mindre :) sen så tänkte jag börja filma med den så smått också, men endast inomhus (recensioner/talking head) vilket jag antar skulle fungera ungefär lika bra som på min 70D? Även om AF då kanske är sämre så kommer jag under de situationerna att sitta still och bara babbla :)

Tack för input om objektiv! Ska kolla över de olika paketen som finns.
är det någon som använt M50 och kan berätta vad de tycker tro?
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns mer än M50, titta på M6MKII, utan sökare som inte efterfrågas, mycket bra autofokus 14 bps, mer bps än den stora 90D ( DSLR )- fast med samma sensor med 32,5 mp, en del väntar på en variant med sökare som många önskar, M6MKII verkar vara en liten smidig juvel med väldigt bra autofokus.
 

gunlis

Aktiv medlem
Absolut, jag har kollat på den, men den kostar bokstavligen dubbelt så mycket som M50 och jag vet inte om den skillnaden jag får är värt den summan pengar 😊. Fler pixlar, bättre film i 4k och då bättre af än m50 absolut, men det är samtidigt mycket pengar :)

jag kan absolut tänka mig andra fabrikat, men jag har mest använt Canon så det var därför jag snöade in på det. Men finns andra likvärdiga fr exempelvis Sony så tar jag tacksamt emot tips :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Absolut, jag har kollat på den, men den kostar bokstavligen dubbelt så mycket som M50 och jag vet inte om den skillnaden jag får är värt den summan pengar 😊. Fler pixlar, bättre film i 4k och då bättre af än m50 absolut, men det är samtidigt mycket pengar :)

jag kan absolut tänka mig andra fabrikat, men jag har mest använt Canon så det var därför jag snöade in på det. Men finns andra likvärdiga fr exempelvis Sony så tar jag tacksamt emot tips :)
Det är nog Fuji du skall kolla på, finns äldre som X-E3 tex, lätta smidiga kameror, deras APS-C sensorer räknas nog som dom bästa på marknaden. Sony har den fina A6400 med klassledande autofokus, men förmodligen för dyr. Canons M-kameror är ju lite lurigt med just objektiven och fattningen och hur Canon kommer att satsa på dom modellerna, man öser inte ut objektiv till serien.
 

oXo

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag har en Canon 70D som jag varit mycket nöjd med :)!

Nu tänkte jag uppgradera pga att den är lite för stor att släpa runt på utflykter med barnen osv.

Rent prestandamässigt så räcker den gått och jag har tittat lite på Canon M50 mI...
Jag vet att den är spegellös och att det medför några skillnader. Men är det en värdig ”uppgradering” eller finns det andra spegellösa kameror som är bättre i jämförelse?

stort tack för råd :)

Gunlis
M50 är en liten trevlig kamera, har själv en som komplement till mina större R5 och 5 DSR, M50 åker med när jag inte vill bära runt på dom stora klossarna. Även om den inte är i klass med R5 så ger den bra bilder, snygg färgåtergivning, af funkar bra och till ett vettigt pris.
 

Brix

Aktiv medlem
Du bör ju såklart kolla minst lika mycket på objektiv då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.

Även jag kan varmt rekommendera Fuji då deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de har mycket fina objektiv. De har flera små och lätta objektiv som samtidigt har mycket hög bildkvalité.
 

gunlis

Aktiv medlem
Det är så svårt tycker jag. Glömde att tillägga att jag är en glad amatör utan direkt talang för foto 🤗 jag pillar lite med iso och slutartid, men inget jätteavancerat. Jag ska främst ta selfies, fota familjen och filma talking head i en kvalitet som motsvarar 70D 🤗.

om det blir M50 så har jag tittat på sigmas 16mm/1,4 som ska vara bra för en del av ändamålen så får jag isf uppgradera till ett roligare zoomobjektiv senare. Frågan är bara om det blir ett nedköp eller passar behoven bra 🙈. Har ingen koll 😂
 

mikoto

Aktiv medlem
Om du vill testa Micro 4/3 så finns det mycket kul där med. Det trista med EOS-M är att Canon verkar så veliga om de vill satsa på systemet eller ej. Så det finns ganska snålt med objektiv till det.

Micro 4/3 finns det mängder med bra objektiv i ett ganska schysst spann från väldigt billiga till proffsigare modeller. Om du är rädd för att de har så liten sensor så skulle jag säga att tänk inte så mycket på det. Köp en och fota med själv först innan du dömer ut de på tekniska specar. Det finns några bra annonser här på fotosidan nu på M43!


GX7 är en äldre modell men den har vinklingsbar skärm, touch är kapacitiv, den klarar 1080 60 fps och har en sökare. 20mm objektivet som följer med är skarpt och har en bra brännvidd samt är smidigt. Bara Objektivet brukar gå för en 1000 lapp iaf så kamerahuset blir ganska subventionerat.


G80 hus i vad som verkar vara utmärkt skick, bra hus, ganska färsk(modellen lanserades slutet 2016) filmar i 4K. Behöver kompletteras med ett objektiv bara.


Den här är kul med! GM1 är inte det proffsigaste huset, men det är det minsta! Kanonliten peng för att testa systemet och är du nöjd men vill köpa ett bättre hus med sökare tex så kan du se det som att du köpte det användbara 12-32 mm objektivet för en tusenlapp och fick ett extra kamerahus på köpet.
 

martley

Aktiv medlem
Canon 200D/250D kan kanske vara ett alternativ, de är lite mindre (70%) och lättare (60%), har Bluetooth-anslutning, bättre videoupplösning, lite fler pixlar i sensorn och snabbare processor men du får göra avkall på en del funktioner som intervalltimer, inbyggt vattenpass och kalibrering av autofokus, och sökaren är mindre ljusstark. Ett plus är att alla dina objektiv fortfarande passar.
 

Mirc

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag har en Canon 70D som jag varit mycket nöjd med :)!

Nu tänkte jag uppgradera pga att den är lite för stor att släpa runt på utflykter med barnen osv.

Rent prestandamässigt så räcker den gått och jag har tittat lite på Canon M50 mI...
Jag vet att den är spegellös och att det medför några skillnader. Men är det en värdig ”uppgradering” eller finns det andra spegellösa kameror som är bättre i jämförelse?

stort tack för råd :)

Gunlis
Hej!
kanske kunde en canon 250D var något för dig?? Väger ungefär som m50 men är inte spegellös. Jag har själv föregångaren 100D som jag tycker är väldigt smidig och användbar när jag inte vill använda de större kamerorna, fördelen är att alla objektiv passar som du redan har.
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för tips! Skamlösa på lite om modeller som är 4/3 och 100D/250D. Det enda med dslr-modellerna är att det känns som att det kanske är lite samma som jag har, fast en annan modell? Men har inte klämt så mycket på dem så det kanske är en betydande storleksskillnad :) ska kolla in :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har haft många olika kameror i M-serien, den första, M3, M100, M50 och nu har jag en M6.

Alla har sina för- och nackdelar. Jag gjorde mig av med M50, pga av att jag dels tycker att den blir lite större med EVF, som dessutom inte är särskilt märkvärdig, och också pga att dess blixt inte går att vinkla upp och bounca mot ett innertak, vilket det gör på t.ex. M100 och M6.

Om du vill ha en liten kamera, vilket jag tror är ett bra komplement till till din 70D så skulle jag nog (om budgeten inte räcker till M6 mk ii) kolla lite på M200, under förutsättning att du är ok med att jobba via bara skärmen och pekinterface.

Personligen älskade jag M100, den är så himla smidig och just för den typen av fotografering är det helt ok för mig att i hög grad förlita nig på automatik, och de gånger jag vill fota manuellt göra inställningarna via pekskärm.

M200 är dock förbättrad i t.ex. autofokus så den är ännu bättre
 

gunlis

Aktiv medlem
Ah tack! Ska kolla in den :)! Jag fick just svar från froknowsphoto :) som trodde att Canon kommer att sluta tillverka M-serien... Ligger det något i det tror ni som har koll :)?
 
ANNONS