Annons

EOS 90D Fokus problem och dålig bildkvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

Dobbing

Ny medlem
Brukar inte skriva så mycket här men nu är jag riktigt bekymrad.
Fick en jättefin sprillans ny EOS 90D i julklapp 2020, problemet är att jag inte får en enda bild som är bra. Helt omöjligt att få en skarp bild, skärpan är obefintlig vart man än tittar i bilden och bilderna ger även ett grynigt intryck med stänk av lila.
Tidigare fotade jag med min EOS1200D och ett Tamron 70-200 objektiv (generation1) och fick till riktigt fina bilder utan större bekymmer. Objektivet har jag flyttat över till 90D huset eftersom jag gillar det så mycket, (fotar djur och natur). Men som sagt så levererar 90Dan apkass kvalité hur jag än väljer Iso, Bländare och Slutare. Jag har kikat i alla inställningar, googlat och sett på Youtube. Provat fota i olika ljusförhållanden, med stativ på fasta prylar med olika inställningar men får alltid samma resultat. Totalt värdelöst gryniga icke skarpa bilder.
Jag som sett fram emot uppgraderingen och hoppades på riktigt krispiga bilder i hög kvalite men icket..
Tips mottages tacksamt!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om du vill ha ett bra svar så ladda upp ett gäng bilder du tycker är dåliga till Dropbox eller Google Drive och länka in här. Obehandlade, tack. Har du råfiler fungerar det ännu bättre.
 

VargenW

Aktiv medlem
Det är klart att bilder från en 90D ska se lika bra och bättre ut än från en 1200 D. Det kan vara en garantigrej, om den var sprillans ny så borde du ha garanti.
Det förekommer att Canonkameror inte snackar jättebra med Sigma eller Tamron, men så illa som du säger brukar det inte vara. Du kan ju testa med ett Canonobjektiv, vilket som helst om det blir ok.
Du verkar ha gjort det man gör i såna här fall, och jag tycker absolut inte att det låter som att "problemet finns hitom kameran" som en medlem skrev. Hoppas att du har en återförsäljare som du kan få kontakt med, för det är nog dit du ska vända dig.
 

Brix

Aktiv medlem
Brukar inte skriva så mycket här men nu är jag riktigt bekymrad.
Fick en jättefin sprillans ny EOS 90D i julklapp 2020, problemet är att jag inte får en enda bild som är bra. Helt omöjligt att få en skarp bild, skärpan är obefintlig vart man än tittar i bilden och bilderna ger även ett grynigt intryck med stänk av lila.
Tidigare fotade jag med min EOS1200D och ett Tamron 70-200 objektiv (generation1) och fick till riktigt fina bilder utan större bekymmer. Objektivet har jag flyttat över till 90D huset eftersom jag gillar det så mycket, (fotar djur och natur). Men som sagt så levererar 90Dan apkass kvalité hur jag än väljer Iso, Bländare och Slutare. Jag har kikat i alla inställningar, googlat och sett på Youtube. Provat fota i olika ljusförhållanden, med stativ på fasta prylar med olika inställningar men får alltid samma resultat. Totalt värdelöst gryniga icke skarpa bilder.
Jag som sett fram emot uppgraderingen och hoppades på riktigt krispiga bilder i hög kvalite men icket..
Tips mottages tacksamt!
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet, i synnerhet skärpa som nästan uteslutande ligger i objektivet. Det som främst bildmässigt blir bättre med ett nyare/bättre kamerahus är brus på höga ISO och det dynamiska omfånget så du ska inte förvänta dig mycket bättre bildkvalité med en ny kamera, annat än i vissa situationer då.

I det här fallet så tror jag dock problemet ligger i handhavandet eller möjligtvis att det kanske är nåt fel på autofokusen eller dylikt. Det skulle ju kanske bli enklare att se vad som kan vara problemet om du postade lite bilder.
 

Lord G

Medlem
Låter helskumt! Jag har en Canon 90D, har haft en 70D , 550D och 350D. Kan bara säga en 90D har en mycket fin bildkvalitet och mycket bra autofokus och som alla mina Canon en mycket bra byggkvalitet. Jag är supernöjd med kameran. Och varje generation har varit bättre än den förra. Har aldrig haft ngt fel på vare sig kamera eller mina canonobjektiv. Det betyder inte att det inte kan vara ngt fel på den fabriksnya kameran men låter mkt konstigt att den skulle fungera så dåligt...kameran är ju tillverkad i Japan, kan aldrig tänka mig att den lämnat fabriken i det skicket...låter mer troligt att det är objektivet....eller att kameran blivit helt misshandlad innan du fått den. Du får nog ta med kamera och objektiv till återförsäljaren så de får undersöka saken. Du kan gärna titta på de bilder jag publicerat från min 90D på fotosidan....
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Parenteser nu bara, men kanske värda att nämna ändå.
Jag kunde omöjligt få skärpa på min dåvarande Sigma 70-200/2.8 på min 80D och i det fallet var det uv-filtret som funkade bra på alla övriga objektiv men inte just sigman, något slags internt ljusstuds på just det objektivet med just det filtret, använder inte skyddande filter längre.
Du råkar inte fota manuellt och har dioptrin fel ställd kanske?
Du kan testa att fota 2 identiska bilder, en autofokuserad genom optiska sökaren med dioptrin rätt ställd såklart, den andra autofokuserad via liveview. Får du samma resultat?
Om det fram eller bakfokuserar tror jag även kameran har mikrojustering.
Och såklart garantin då.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Brukar inte skriva så mycket här men nu är jag riktigt bekymrad.
Fick en jättefin sprillans ny EOS 90D i julklapp 2020, problemet är att jag inte får en enda bild som är bra. Helt omöjligt att få en skarp bild, skärpan är obefintlig vart man än tittar i bilden och bilderna ger även ett grynigt intryck med stänk av lila.
Tidigare fotade jag med min EOS1200D och ett Tamron 70-200 objektiv (generation1) och fick till riktigt fina bilder utan större bekymmer. Objektivet har jag flyttat över till 90D huset eftersom jag gillar det så mycket, (fotar djur och natur). Men som sagt så levererar 90Dan apkass kvalité hur jag än väljer Iso, Bländare och Slutare. Jag har kikat i alla inställningar, googlat och sett på Youtube. Provat fota i olika ljusförhållanden, med stativ på fasta prylar med olika inställningar men får alltid samma resultat. Totalt värdelöst gryniga icke skarpa bilder.
Jag som sett fram emot uppgraderingen och hoppades på riktigt krispiga bilder i hög kvalite men icket..
Tips mottages tacksamt!
Det händer att digitala systemkameror systematiskt felfokuserar. Just dessa typer av kameror har inte bara en strålgång som de spegellösa utan tre - en mot sensorn en mot en mindre dedikerad fokussensor och en tredje via spegeln genom prisma mot mattskivan och den optiska sökaren. Idealt ska dessa vara helt i synk men är det inte alltid. Då måste kamera och objektiv kalibreras. Möjligen var dessa fel vanligare förr men de inträffar fortfarande. Särskilt har både Nikon och Canon-hus felfokuserat med Sigma-objektiv men dessa fel kan inträffa även med Tamron och Canons egna.

Du behöver göra några tester till att börja med:

Du behöver fokusera mot någon kontrastrikt och eftersom du har en zoom så bör du testa på 70, någonstans mittemellan säg 135 och 200. Börja fullt öppet med så kort skärpedjup det går. Om objektivet inte är skarpt där så blända ner till 5,6 där många objektiv är skarpa. Jämför hur det ser ut i Live View på displayen och jämför sedan med optiska sökaren. Om kameran står i icke följande fokus så kan du även vrida manuellt på fokusringen och kolla i optiska sökaren om AF verkligen hamnat i fokus eller om du måste kompensera manuellt.

Ladda sedan ner ett fokustestark från nätet. Hittar du inget kan jag eller någon annan kanske maila dig ett. Lägg det utprinrade arket eller en linjal eller måttband om du inte kan skriva ut testarket på en plan yta på ett bord e.d. Rigga sedan upp din kamera på stativ med objektivet i 45 graders vinkel mot mätskalan och sikta på en position du väljer - kanske ett tuschstreck du markerat på skalan. Notera var fokus hamnar.

Om fokus hamnar framför eller bakom "strecket elker 0-linjen" du valt måste du kompensera. Du kan pröva om din zoom är möjlig att få rätt genom att gå in och kompensera med kamerans mikrojusteringssystem via menyerna. Har du tur är ditt zoom linjärt och ligger lika mycket fel på alla brännvidder (men hoppas inte på för mycket), så kommer du kunna justera det med mikrojusteringen så det blir OK men är det inte linjärt, så måste tyvärr objektivet kalibreras och jag vet inte hur det är med Tamron. Vill du inte ta den kostnaden och strulet så får du kompromissa och välja var det är viktigast för dig att det blir rätt. Sigmas objektiv kan man faktiskt kalibrera själv med en dockningsadapter de har men Canon-originalen får man nog lämna in och zoomar kan kalibreras på säkert 7-8 positioner efter zoomspannet. Mikrojusteringen har sina begränsningar och i allmänhet så funkar den tyvärr bäst på objektiv med fast brännvidd.

Hoppas inte detta blev helt avskräckande. Jag har gaft min beskärda del av hopplösa objektiv och det var t.o.m. innan det ens fanns mikrojustering i dessa hus. Det var dessa problem som fick mig att helt lämna de digitala spegelreflexhusen för spegellöst för i den världen finns normalt inte dessa problem om inte det är något fel på objektiven. Just fokusproblemen med dessa DSLR-hus var mycket nära att få mig att helt lägga ner allt vad foto heter när strulet var som värst.

Hoppas det löser sig och lycka till och skriv gärna hur det går!
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Och undvik auto-iso! Canon-kameror (1100-serien i alla fall) har en tendens att välja galet högt ISO som ger brusiga bilder och blaskiga färger..
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spara sedan i RAW och skaffa sedan Topaz eller Photolab 4 med Deep Prime-brusreducering. Det kan göra underverk med trötta bilder med medioker bildkvalitet på för höga ISO. Det finns inte ens en enda modern FF-kamera som ger snygga rena bilder på höga ISO i dåligt ljus idag utan hjälp från ett riktigt bra brusreduceringsverktyg. Din kamera är i grunden ett snäpp sämre än dessa i dåligt ljus. Följ rådet att lägg upp några bilder så vi får se hur illa det ev. ser ut. Efterbehandlingen är f.ö. minst lika viktigt som det som kommer rakt ur kameran.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så nu har du alltså landat i erfarenheten att det alltid är samma fel bakom precis alla tekniskt usla bilder ur världens alla DSLR-kameror. Det låter som ett riktigt analytiskt genombrott a la Socker-Conny. Det är väl mest bara lösningarna som diffar antar jag då "några smärre finjusteringar" med Connys järnrör möjligen inte är helt optimalt när det gäller just tekniska problem med DSLR-kameror.

Det är nästan lika konsekvent som att lösningen på alla tekniskt usla bilder ur alla världens Lightroom-program skulle vara att installera DxO PureRaw. :) , vilket man skulle kunna förledas att tro när man nu läser alla dessa Lightroom-användares och testares översvallande mottagande av den programvarans undergörande verkan på usla Lightroom-bilder.

Det är underbart att världen nu blivit en så mycket enklare plats att leva på! Även Lisa Magnusson i DN skriver idag om att det geniala är det avskalade och enkla men att vi nästan alltid väljer att lägga till nya lager av lösningar som bara gör allt mer komplicerat. I hennes exempel handlade det om någon som tyckte han var smart när han fixade ett handtag till sitt dricksglas med tre stycken buntband och fick en kommentar med en bild på en hand som håller om ett dricksglas UTAN buntband.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Så nu har du alltså landat i erfarenheten att det alltid är samma fel bakom precis alla tekniskt usla bilder ur världens alla DSLR-kameror. Det låter som ett riktigt analytiskt genombrott a la Socker-Conny. Det är väl mest bara lösningarna som diffar antar jag då "några smärre finjusteringar" med Connys järnrör möjligen inte är helt optimalt när det gäller just tekniska problem med DSLR-kameror.

Det är nästan lika konsekvent som att lösningen på alla tekniskt usla bilder ur alla världens Lightroom-program skulle vara att installera DxO PureRaw. :) , vilket man skulle kunna förledas att tro när man nu läser alla dessa Lightroom-användares och testares översvallande mottagande av den programvarans undergörande verkan på usla Lightroom-bilder.

Det är underbart att världen nu blivit en så mycket enklare plats att leva på! Även Lisa Magnusson i DN skriver idag om att det geniala är det avskalade och enkla men att vi nästan alltid väljer att lägga till nya lager av lösningar som bara gör allt mer komplicerat. I hennes exempel handlade det om någon som tyckte han var smart när han fixade ett handtag till sitt dricksglas med tre stycken buntband och fick en kommentar med en bild på en hand som håller om ett dricksglas UTAN buntband.
Det behöver såklart inte vara det som är problemet i det här fallet, men väldigt ofta så är det just handhavandet som är felet.

Vet inte hur många gånger jag stött på folk som tror det är fel på kameran eller t.ex påstår att ett objektiv är oskarpt när det egentligen handlar om att de inte lyckas sätta fokus eller att de kör med för långa slutartider och får rörelseoskärpa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det behöver såklart inte vara det som är problemet i det här fallet, men väldigt ofta så är det just handhavandet som är felet.

Vet inte hur många gånger jag stött på folk som tror det är fel på kameran eller t.ex påstår att ett objektiv är oskarpt när det egentligen handlar om att de inte lyckas sätta fokus eller att de kör med för långa slutartider och får rörelseoskärpa.
Ja men just DSLR-kameror har ett mycket välkänt inbyggt potentiellt problem i och med att fasdetekt AF inte har någon naturlig återkoppling som kontrast AF och dess kusin hybrid AF. I en DSLR kan mycket väl systemet ha hittat sitt jämviktsläge mot fokussensorn men likväl vara ur fokus mot huvudsensorn, vilket är själva definitionen av fram- och bakfokus, så man kan faktiskt inte enbart utgå från att det är användaren det är fel på och sedan kan man undra om de raderna skulle postats lika bekymmrrslöst om TS varit av annat kön. För att avgöra vad som är fel behöver man faktiskt anstränga sig lite mer än att mönstra sina mest närliggande fördomar.
 
ANNONS