Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några frågor om Nikon Z6

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Hej!

Fick hem min Nikon Z6 med 24-70 f4 S-zoomen igår och har ett par funderingar som jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig med. Vet ju att det finns åtminstone några Z6-användare här. Hur som helst.

1. Går det att använda focus peaking i annat läge än manuell fokus? Jag brukar köra aperture priority och back button focus, men som sagt, ingen peaking vad det verkar, bara när jag byter till manuell fokus. Lite synd om så är fallet.

2. Går det att få till en levler/vattenpass även i sökaren? Har bara kunnat fixa så det syns på displayen, men jag tittar inte så mycket på den när jag fotar.

3. Lightroom-fråga. Jag upplever att fotona är väldigt skarpa, och det är ju en fördel oftast. Lightroom adderar ju en del skärpa också, men jag är lite osäker om det behövs överhuvudtaget. Jag vet att det är en högst individuellt men vill ändå höra hur ni som använder Lightroom gör med skärpan.

I övrigt får ni som vill gärna ge mig lite nybörjartips att tänka på med kameran. :D

Tack på förhand!
 

törnan

Aktiv medlem
Hej!

Fick hem min Nikon Z6 med 24-70 f4 S-zoomen igår och har ett par funderingar som jag hoppas någon ska kunna hjälpa mig med. Vet ju att det finns åtminstone några Z6-användare här. Hur som helst.

1. Går det att använda focus peaking i annat läge än manuell fokus? Jag brukar köra aperture priority och back button focus, men som sagt, ingen peaking vad det verkar, bara när jag byter till manuell fokus. Lite synd om så är fallet.

2. Går det att få till en levler/vattenpass även i sökaren? Har bara kunnat fixa så det syns på displayen, men jag tittar inte så mycket på den när jag fotar.

3. Lightroom-fråga. Jag upplever att fotona är väldigt skarpa, och det är ju en fördel oftast. Lightroom adderar ju en del skärpa också, men jag är lite osäker om det behövs överhuvudtaget. Jag vet att det är en högst individuellt men vill ändå höra hur ni som använder Lightroom gör med skärpan.

I övrigt får ni som vill gärna ge mig lite nybörjartips att tänka på med kameran. :D

Tack på förhand!

Nu har jag förvisso en Z6II men det borde inte skilja sig åt allt för mycket.

1. Jag har inte lyckats få till peaking med AF

2. Om jag aktiverar vattenpasset med ögat till sökare så får jag upp det i sökaren men inte på displayen, och vice versa. Min gissning är alltså att du aktiverar det på displayen och sen för kameran till ögat, testa tvärtom så tycker jag det borde funka.

3. Lägger alltid på lite grundskärpa vid import och slutskärper sen innan leverans, visst är skärpan bra direkt ur kameran men den kan absolut bli bättre och det verkar dumt att slarva bort den möjligheten.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
1. Focus peaking ska fungera i AF om du vrider på fokusringen. Du kan däremot inte se peaking highlights om kameran har fokuserat åt dig.
2. Du ska kunna få fram den genom att trycka på DISP-knappen när du har EVF igång.
3. Jag använder en import preset som förutom ändrar kalibreringen och använder rätt profil även ställer om masken på skärpan till runt 85.

Just sista punkten är nog mitt bästa tips, se till att du använder en kameraspecifik profil, det är nämligen inte alls säkert att det sker med automatik.
 

pdahlen

Aktiv medlem
1 nä enbart i manuell mode. Hade ju varit snyggt om den hade slagits på om man själv tog över fokus med fokusringen. Men troligen också jobbigt om den alltid hade legat på i AF, men en Fn eller något hade ju varit snyggt.

2 vet ej

3 jag lägger på en ytters liten skärpa generellt utan det är i huvudsak på några detaljer jag lägger extra skärpa med penseln. För reducerade format lägger jag också en skärpa vid export

I övrigt, du behöver se till att det är den senaste FW, har hänt en hel del under åren.
 

pdahlen

Aktiv medlem
1. Focus peaking ska fungera i AF om du vrider på fokusringen. Du kan däremot inte se peaking highlights om kameran har fokuserat åt dig.
2. Du ska kunna få fram den genom att trycka på DISP-knappen när du har EVF igång.
3. Jag använder en import preset som förutom ändrar kalibreringen och använder rätt profil även ställer om masken på skärpan till runt 85.

Just sista punkten är nog mitt bästa tips, se till att du använder en kameraspecifik profil, det är nämligen inte alls säkert att det sker med automatik.
Punkt 1, kan inte se att den gör det med F fattnings optik, men det kanske fungerar med Z?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Punkt 1, kan inte se att den gör det med F fattnings optik, men det kanske fungerar med Z?
Jag har precis lärt mig att om man är i fotoläge och vill ha focus peaking genom att vrida på fokusringen behöver man hålla in AF-ON-knappen samtidigt. Om du däremot är i videoläge så fungerar det bara genom att vrida på fokusringen.
Det gäller både Z och F (AF-S) objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har precis lärt mig att om man är i fotoläge och vill ha focus peaking genom att vrida på fokusringen behöver man hålla in AF-ON-knappen samtidigt. Om du däremot är i videoläge så fungerar det bara genom att vrida på fokusringen.
Det gäller både Z och F (AF-S) objektiv.
Fantastiskt, det fungerar :). Stort tack till TS också som väckte frågan, detta kan man ju ha stor nytta av.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag är så van vid min Fujifilm X-T30 för där har du peaking även om du kör auto focus på någon knapp. Fungerar hela tiden oavsett, vilket jag tycker är rätt gött personligen. Andra tycker säkert det är distraherande. :)
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har precis lärt mig att om man är i fotoläge och vill ha focus peaking genom att vrida på fokusringen behöver man hålla in AF-ON-knappen samtidigt. Om du däremot är i videoläge så fungerar det bara genom att vrida på fokusringen.
Det gäller både Z och F (AF-S) objektiv.
Nyhet för mig också! Men då antar jag att det gäller att släppa AF-ON innan man slutar vrida... eller nej, hur blir det? Om man alltså inte vill att AF-ON ska börja fokusera själv mitt i alltihopa.

Jag kan förstås prova själv men jag är på jobbet och vill veta NU :)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Nyhet för mig också! Men då antar jag att det gäller att släppa AF-ON innan man slutar vrida... eller nej, hur blir det? Om man alltså inte vill att AF-ON ska börja fokusera själv mitt i alltihopa.

Jag kan förstås prova själv men jag är på jobbet och vill veta NU :)
Provade precis, när du håller in AF-ON kommer ju kameran att börja fokusera men slutar så fort du vrider på fokusringen, kameran går över i MF läge automatiskt du rör den och är kvar där så länge du håller kvar AF-ON. Du måste släppa och hålla in AF-ON igen för att AF ska börja jobba igen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fantastiskt, det fungerar :). Stort tack till TS också som väckte frågan, detta kan man ju ha stor nytta av.
Det är egentligen på sätt och vis samma beteende som spegelreflexerna. Om du fokuserar manuellt i AF-läge utan att hålla in någon knapp så slocknar fokusindikatorn nere till vänster i sökaren. Dock får man också igång den med halvt nedtryck på avtryckaren, även om man lagt AF enbart på AF-On.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är egentligen på sätt och vis samma beteende som spegelreflexerna. Om du fokuserar manuellt i AF-läge utan att hålla in någon knapp så slocknar fokusindikatorn nere till vänster i sökaren. Dock får man också igång den med halvt nedtryck på avtryckaren, även om man lagt AF enbart på AF-On.
Det stämmer, testade precis. Mycket som händer utan att man begriper varför :). Såg för någon vecka sedan att det satt en spak på okularet på D500 för att stänga för ströljus, det tog en tre år att hitta den
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det stämmer, testade precis. Mycket som händer utan att man begriper varför :). Såg för någon vecka sedan att det satt en spak på okularet på D500 för att stänga för ströljus, det tog en tre år att hitta den
Förutom att stänga av ströljus istället för att ha en lös plastbit, som till de som inte har runt okular, så kan du när du fällt för sökaren med spaken skruva loss okularet för byte, byte till vinkelsökare eller rengöring. Är sökaren "öppen" så går det inte att skruva loss det.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Tänkte posta ett par foton jag tagit igår och idag (fick ju kamera igår som sagt). Vill bara kika om ni tycker något ser onormalt ut med skärpan osv. :p Jag är personligen väldigt imponerad av kameran, men det är snudd på att jag tycker vissa grejer ser för skarpa ut! Lövverk och sånt där. Kanske är en ovana. Kanske är normalt? Jag har ingen aning.
 

Bilagor

Johan2020

Aktiv medlem
Tänkte posta ett par foton jag tagit igår och idag (fick ju kamera igår som sagt). Vill bara kika om ni tycker något ser onormalt ut med skärpan osv. :p Jag är personligen väldigt imponerad av kameran, men det är snudd på att jag tycker vissa grejer ser för skarpa ut! Lövverk och sånt där. Kanske är en ovana. Kanske är normalt? Jag har ingen aning.
Tycker det ser ut som bilderna är lite överskärpta.

En tanke är att Picture Control (jpg) är uppskruvad skärpa och sen har du använt program där du vid konverteringen RAW - JPG valt "som fotograferat".

Tex kan man öka skärpan i Picture Control om man vill ha högre skärpa när man kollar på bilderna i kamerans display/EVF.

Eller om du fotar i JPG så är det Picture Control som bestämmer vad som är vad via en av profilerna.

Bara en tanke, även om den förmodligen är knasig.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Tycker det ser ut som bilderna är lite överskärpta.

En tanke är att Picture Control (jpg) är uppskruvad skärpa och sen har du använt program där du vid konverteringen RAW - JPG valt "som fotograferat".

Tex kan man öka skärpan i Picture Control om man vill ha högre skärpa när man kollar på bilderna i kamerans display/EVF.

Eller om du fotar i JPG så är det Picture Control som bestämmer vad som är vad via en av profilerna.

Bara en tanke, även om den förmodligen är knasig.
Ah jävlar! Visste inte att det fanns ett snäpp till man kunde gå vidare från det man valt i Picture Control. Jag hade "Standard", och där var ju skärpan ökad en del samt clarity. Har satt ner allt på noll nu. Eller borde jag dra ännu ett snäpp ner?

Jag fotar ju bara RAW, så trodde inte några sådana inställningar påverkade RAW-filerna i Lightroom.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ah jävlar! Visste inte att det fanns ett snäpp till man kunde gå vidare från det man valt i Picture Control. Jag hade "Standard", och där var ju skärpan ökad en del samt clarity. Har satt ner allt på noll nu. Eller borde jag dra ännu ett snäpp ner?

Jag fotar ju bara RAW, så trodde inte några sådana inställningar påverkade RAW-filerna i Lightroom.
Jag har ju för mig att picture Control inte påverkar rawfilen i LR.
 

Brix

Aktiv medlem
Tänkte posta ett par foton jag tagit igår och idag (fick ju kamera igår som sagt). Vill bara kika om ni tycker något ser onormalt ut med skärpan osv. :p Jag är personligen väldigt imponerad av kameran, men det är snudd på att jag tycker vissa grejer ser för skarpa ut! Lövverk och sånt där. Kanske är en ovana. Kanske är normalt? Jag har ingen aning.
Det är främst objektivet du ska vara imponerad av i så fall då det är där det mesta av skärpan och bildkvalitén överlag ligger :)
Tycker personligen skärpan ser bra i dem där bilderna. Jag skulle nog dragit ner högdagrarna lite i andra bilden dock t.ex.
Sen hur mycket skärpa man bör lägga på i efterhand varierar ju från bild till bild. Man får ju försöka avgöra vad som är en lämplig mängd till varje bild.
 

Johan2020

Aktiv medlem
Ah jävlar! Visste inte att det fanns ett snäpp till man kunde gå vidare från det man valt i Picture Control. Jag hade "Standard", och där var ju skärpan ökad en del samt clarity. Har satt ner allt på noll nu. Eller borde jag dra ännu ett snäpp ner?

Jag fotar ju bara RAW, så trodde inte några sådana inställningar påverkade RAW-filerna i Lightroom.

Använder inte LR så jag har ingen aning om hur det funkar. Min tanke var ju om det finns nån slags import "som fotograferat" och då via Picture Control.

Annars om du importerar direkt från RAW så finns det bara enligt mig en enda sak som kan påverka en RAW och det är om man har brusreducering på vid långa exponeringar, annars skall inte RAW ändras alls. Vanliga brusreduceringen i kameran påverkar således ej RAW-filerna.

Jag har Nikons 17-55 2.8 (DX) och bländar man ned till säg f/8 så blir det så skarpt så man nästan blir tårögd. Kanske som nån sa så är ditt exemplar av objekt ruskigt optimerat och därav skarpt.

Prova öppna RAW-filerna med Nikons program och se. Där har du en jäkla massa parametrar du kan leka med och du ser resultatet IRL. Där kan du se exakt hur bildfilen ser ur med alla spakar på värde noll tex.

 

Johan2020

Aktiv medlem
Jag har ju för mig att picture Control inte påverkar rawfilen i LR.

Picture Control påverkar endast det man ser på skärmen i kameran (JPG) samt givetvis om man fotar med JPG. Dock så finns det program där man kan välja att framkalla en RAW med inställningarna för Picture Control.
 
ANNONS