Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför tappar man lusten att fota

Produkter
(logga in för att koppla)

hakane

Medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
Bra bilder beror inte på utrustningen utan på fotografen. Prova att ta annorlunda och gärna lite tokiga bilder. Det kan bli en eller annan bra bild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
Att fotografera är en kombination av att skapa och att dokumentera. Det är att med kreativitet skapa en dokumentation av någonting man vill titta på eller visa upp.

En del fotar bara för sin egen skull. För att de själva vill titta på bilderna. Andra vill helst visa upp och få andras erkännande.

Varför vill du att det ska vara roligt att fotografera?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns minst en tråd här på FS där den fotografiska kvaliteten inte är särskilt viktig. Ett sätt att göra foto lite roligt utan att få mindervärdeskomplex.


 

Tims

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
Välkommen till forumet!

Hämta inspiration, jämför inte. Motivet är "ditt" och din tolkning. Tekniken är sekundär.
Hittar jag fotografer, här eller på andra ställen jag tycker om bilderna hos, så hämtar jag inspiration och tänker "något sådant där skulle jag vilja kunna göra också" och sedan trial & error :)
 

krisljungberg

Aktiv medlem
En del skulle inte rekommendera det här tipset, men jag tycker det kan vara användbart. Se det som inspiration (eller att härma :p), men att försöka efterlikna foton man själv tycker är fina (både komposition men även kanske färgbehandling) kan vara ett sätt att komma igång och så småningom börja få egna idéer.

Jag tror de flesta som fotat i några år har haft svackor av en eller annan anledning. Jag kan också känna mig uppgiven när jag ser foton jag tycker är snygga. Känner ofta "Helvete, sådär bra blick har inte jag", men det är bara att nöta på! Tycker du det är roligt att fota generellt så kommer du överkomma fotografens motsvarighet till "skrivkramp" bara du ger dig ut. :)
 

MNB

Aktiv medlem
Se det som motivation. Det kommer alltid finnas någon därute som är bättre. Oavsett vad man sysslar med.

Försök att inte tänka så att du inte håller den nivå du ser andra har. Alla har börjat någonstans och varit nybörjare.

Börja att följa dom här på sidan du tycker är duktiga och låt dig inspireras. Samma sak på Youtube som är en oändlig källa till både lärdom och motivation.

Fråga även här på sidan när du ser foton du tycker om! Fråga om tekniken, hur fotografen tänkte och så vidare. Sen går du ut med det i åtanke.

Inte ut för att kopiera men prova dig fram med det du fått ny information om.

Eller om du inte är rädd för konstruktiv kritik. Lägg upp dina egna bilder och be om hjälp om vad du kan förbättra. Bestäm dig för vad du vill ta för typ av bilder. Prova dig fram. Allt från landskap till gatufoto. Färg eller svartvita. Sen finns det tonvis med olika genrer i varje större genre.

Glöm det med utrustning. Det är inte den som skapar bra bilder. Det är den som tar dom.

Ge inte upp och viktigast av allt. Se det som ett livslångt lärande istället för ”ge upp” för att andra är bättre i dina ögon.

Sist men inte minst. Ha roligt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
1) Amatör innebär per definition inte sämre fotograf än en professionell dito; bara att amatören inte lever på sin fotografi.
2) Alla foton är idag variationer av tidigare teman – det roliga är att skapa sin egen "twist".
3) Jag fotar egna projekt, på mitt sätt:
a) ett dokumentärt med fokus på ett byggnadskomplex när där jag bor i Uppsala (monokromt)
b) ett dokumentärt med fokus på byn i Dalarna där jag har ett litet hus (monokromt)
c) ett familjärt med fokus på barnbarnet (färg)
d) ett "dagens bild"-projekt för Instagram, fotat med iPhone (monokromt)
e) ett ständigt pågående "dag/vecko/månadsbildsprojekt" som kan innebära lite av varje som dyker upp (färg & monokromt), inte tagna med iPhone
f) diverse kortare projekt om ditt och datt som faller mig in (färg & monokromt)
4) Skit i att jämföra dig med andra; bli däremot inspirerad av andra och lär av dem du gillar och ogillar

Lycka till med att hitta tillbaks till fotolusten igen!

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
Jag tror du tänker helt fel. Finns väl de som gjort mycket bra saker fastän de inte har utrustning som är bra. Jag skulle se det som att du borde inspireras istället för att avskräckas, det är inte så att dyrast / mest utrustning är den som är bäst.

Hitta din egen stil!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror du tänker helt fel. Finns väl de som gjort mycket bra saker fastän de inte har utrustning som är bra. Jag skulle se det som att du borde inspireras istället för att avskräckas, det är inte så att dyrast / mest utrustning är den som är bäst.

Hitta din egen stil!
Vad som kan vara riktigt knäckande är istället när man har kommit en bit och börjat investera i lite dyrare prylar och jobbarkompisar tycker att deras mobilkamerabilder blir bättre!
 

Terje H

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
Det absolut viktigaste tipset jag kan ge dig är att sluta jämföra. Att fotografera är att öva upp ditt seende, att följa din egen övertygelse och att inte lyssna för mycket på andra. Det kommer alltid finnas fotografer som är mer erfarna och som är mer aktiva. Tro mig, efterhand som du håller på kommer de bättre bilderna att komma. Det finns fotografer som hållit på i femtio år och som uppnått en nivå de flesta inte kommer nå innan de själva hållit på i femtio år.

Man blir heller inte någon Zlatan efter att aktivt sparkat boll i ett år eller fem år. Det tar tid, så är det.

Men sluta jämföra dig med andra, så är det mesta vunnet. Inspireras, i stället.

Mvh Terje
 

Tgoe

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste tipset jag kan ge dig är att sluta jämföra. Att fotografera är att öva upp ditt seende, att följa din egen övertygelse och att inte lyssna för mycket på andra. Det kommer alltid finnas fotografer som är mer erfarna och som är mer aktiva. Tro mig, efterhand som du håller på kommer de bättre bilderna att komma. Det finns fotografer som hållit på i femtio år och som uppnått en nivå de flesta inte kommer nå innan de själva hållit på i femtio år.

Man blir heller inte någon Zlatan efter att aktivt sparkat boll i ett år eller fem år. Det tar tid, så är det.

Men sluta jämföra dig med andra, så är det mesta vunnet. Inspireras, i stället.

Mvh Terje
Bra skrivet Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför tappar man lusten att fota när man titta på alla kort som finns på fotosidan då man har in set att man är inte i den klassen som finns på sidan då man har sett alla kort är fotat av riktiga proffs och en annan är ju en amatör om ska se på bilder man har tagit då och då är man fundersam på att göra en sak och det är kasta bort min billiga utrustning eller sluta att kolla på alla mailen man får då från er då man ser alla kort som finns där då som är en klass för sig själv gent i mott mina kort då som är i en amatör klass då och det senaste kortet som jag tog är då 2 månader sen och sen dess har det inte blivit något mera fotografering då när man ser hur dom andra är då på att fotografering men det finns ju andra saker som är roligare då.
För att återgå till ursprungsinlägget:

En sak som kan hjälpa - det har i alla fall hjälpt mig - är att ta efterbehandling i någon bra RAW-konverterare på allvar.

Det är säkert ofta så att inte ens de riktigt suveräna fotografernas bilder ser särskilt bra ut direkt ur deras systemkameror men däremot förstår många av dessa värdet av noggrann efterbehandling - om de har tid. Tiden är kritisk för resultatet och lägger man ner tillräckligt med tid så kommer även kunnandet att förbättras. Många proffs har inte alls den tid som duktiga hobbyfotografer och entusiaster har, vilket ofta gör att de senare ofta skapar rent tekniskt bättre bilder än stressade proffs.

Jag tycker sällan att det är särskilt kul att gå ut och "ta bilder" om jag inte har något intressant projekt på gång - en del skulle säkert påtala att det beror på att jag använder sällsynt tråkiga systemkameror som Sony tillverkat. Jag behöver numera sällan ens tänka på tekniken i sig eftersom mina kameror sköter det mesta automatiskt. Det enda jag gör numera är att leta motiv och komponera. Mina kameror är idag så pass bra och effektiva att de alltid ger ett "bildmaterial" som duger fint att göra något bättre av med efterarbete och vilka kameror gör inte det idag?

Så mitt bästa råd är att sluta hänga upp dig på din "billiga utrustning" och skaffa någon bra RAW-konverterare som du trivs med istället. Fördelen med riktigt bra konverterare är också att de starkt utjämnar skillnaderna mellan bättre och sämre utrustning.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du har fått många bra tips, man ska också veta att de bilder som läggs ut är de bästa de har fått ut, inte hur många dåliga som är tagna. Jag skrev en blogg för en vecka sedan när jag fotograferade svalor, det blev något över 900 bilder på 20 minuter varav jag kastade 92%.

Man ska inte vara alltför bekväm, oftast bättre bilder på morgon och kväll, bättre bilder i regn och dimma etc, bättre bilder liggande på marken än stående, man får liksom testa sig fram
 
Senast ändrad:

Dagernas

Aktiv medlem
En del av mina bilder som jag har valt att göra förstoringar av är inte de mest tekniskt perfekta. Istället kanske de förmedlar ett minne eller en känsla som är viktigare än den perfekta bilden. Det finns som sagt var många olika anledningar att ta bilder.
 

lonian

Aktiv medlem
För min del så är det viktigaste att man tycker att det är roligt att fotografera. Även om man råkat fota utan minneskort och allt är förlorat så har man njutit av att vara ute och fått "se sina bilder".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, för sen kommer man hem och öppnar Lightroom och ser att allt blev skit ändå!
... och om man som John råkat fota utan minneskort så är det väl ingen större ide att dra igång Lightroom heller :)

Skämt åsido men om "allt blev skit ändå" i Lightroom, så kanske det finns någon konverterare som faktiskt passar dig bättre och ger bättre resultat.

Så jäkla svårt kan det väl inte vara att vara fotograf eller hur? Det lärde jag mig när jag såg den helt underbara dokumentären "My Generation" med Michael Caine, som nu går på SVT Play. Där var det inga ledsna miner som i den här ultradeppiga tråden. Då skaffade man sig - enligt filmen - bara lite attityd och en svart skinnpaj innan man köpte en Pentax (ja ni läste rätt - en Pentax!), så var allt kitat och klart för en karriär i det då nya yrket som "tjejfotograf". Märk väl, det gick uppenbarligen skitbra t.o.m. utan inbyggd bildstabilisering, så de skulle nog tyckt att dagens fotografer inte har så mycket att gnälla över.

Men egentligen handlade det ju inte främst om att ta bilder av tjejerna utan att få en anledning att vara med dem. En del sket f.ö. fullständigt i bilderna och de var de verkligt smarta. De hade insett att det gick ännu bättre med tjejerna om man bara lät håret växa och lärde sig spela tre ackord och sjöng yeah, yeah och bejby, bejby med jämna mellanrum, där man kände för det. Enligt filmen räckte det för att spela en massa låtar - men många lärde sig bara en och knappt den: "the house of the rising sun", eller vad den heter, för mer behövdes ju egentligen inte.

De mest populära "musikerna" behövde inte ens ta sig omaket att spela - tjejerna blev helt enkelt så galna ändå att de svimmade, bara de visade sig. Det var i sanning möjligheternas förunderliga tid. .... men den varade inte särskilt länge för snart tröttnade både flickfotograferna och pophjältarna på tjejerna och började kila stadigt med knarket istället.

Så här i efterhand så undrar jag ju vad som hände på 60- och 70-talen. Jag måste helt ha fastnat i utvecklingen, för jag fortsatte att ta bilder med min Pentax i nära 30 år. Den jäkla kameran har jag fortfarande kvar och den funkar fortfarande men inte fan blev jag någon flickfotograf för det men Svenne en av mina jobbarkompisar blev det och Gösta en av mina dåvarande grannar blev det också.

Så det kanske trots allt ändå inte var lika enkelt att bli fotograf som att skaffa sig en Pentax och en skinnpaj och låta håret växa men jag hade i alla fall mycket nytta av den och kul med den ändå. Visst kan man ha högre ambitioner än så men de räckte bra för mig då och idag är jag väldigt glad att jag tagit alla dessa bilder under snart 60 år och det fantastiska är att om man reprofotar dem och kör dem ett varv genom en bra konverterare, så blir de ofta även tekniskt bättre än de blev då på 60- och 70-talen.

Jag håller också med om den skrivning ovan som lyfte att det inte handlat om att ta "fantastiska bilder" i sig utan mer att dokumentera för minnet (och som undervisningsmaterial när jag var lärare). Är det något jag blivit alltmer övertygad om över tid är att jag kommer få alltmer glädje av mina gamla bilder ju äldre jag blir. Det är också därför jag numera ägnar mycket mer tid åt att slutbehandla dem och göra dem sökbara med metadata än att nödvändigtvis ta nya. Jag har idag 70 000 bilder att ta hand om, så jag har svårt att se att jag ska hamna i akut sysslolöshet inom överskådlig tid.

De som har svårt att känna sig motiverade att ta bilder för att de inte är lika fantastiska som de bästa och mest spektakulära bilderna som tas idag på världens alla fotositer, kanske kan känna sig lite stärkta av det faktum att jag faktiskt helt ärligt tycker att de gamla fotoböcker jag har efter min mamma med vardagsbilder som hon tagit under ett helt liv på släkt och vänner samt under resor med barndomsvänner till alla möjliga ställen som jag aldrig rest till är de som är verkligt intressanta för mig. Folk på den tiden sparade även på vykorten de fick och det är jättekul att ha även dessa gamla album. Tyvärr kommer både vår egen och kommande generationer aldrig att lämna efter sig något sådant, eftersom ingen konversation längre är bestående.

Ni kan ju även gå till Digitala Stadsmuseet och kolla deras historiska bilder. De är långtifrån alltid särskilt bra rent tekniskt men de bär på så mycket om svunna tiders interiörer, klädedräkter, transportmedel och folk- och gatuliv.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Ja, för sen kommer man hem och öppnar Lightroom och ser att allt blev skit ändå!
Då analyserar man varför det blev dåligt. Så kan man göra med alla bilder, även de bra. Att fråga sig vad är dåligt med den här bilden är nyttigt om man försöker åtgärda felen nästa gång. Till slut borde det inte vara så många fel kvar att de ens noteras av de flesta. :)
 

krisljungberg

Aktiv medlem
... och om man som John råkat fota utan minneskort så är det väl ingen större ide att dra igång Lightroom heller :)

Skämt åsido men om "allt blev skit ändå" i Lightroom, så kanske det finns någon konverterare som faktiskt passar dig bättre och ger just dig bättre resultat.
Det var mer ett skämt, men du vet... Man kommer hem och ser att man missat fokus, att man komponerat fel av någon anledning eller att det helt enkelt inte blev så bra som man trodde det skulle bli i stunden. :D
 
ANNONS