Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte en Samsung A42 5G för ca ett år sedan och 5G har man ju inte haft någon större nytta av än även om det kan vara bra ibland att vara ute i god tid och förberedd när det händer - men hittills har väl inte särskilt mycket hänt även om min operatör lovade en hel del redan för ett år sedan. Jag minns att jag testade i våras på Hötorget och då nådde jag väl drygt 150 Mbit men det flaggades fortfarande som 4G. I Skärgården har vi en bra mast på Tynningö som ger lika bra värden den med om man har sikten fri.

... MEN IDAG hände det. Jag var inne i stan och skulle just gå till Kungshallen för lunch då fan flög i mig och jag drog igång "Bredbandskollen" för en ny avstämning och döm om min förvåning - 800 Mbit trådlöst! Smått sanslöst. Vem fan behöver fiber ... eller?

Nå väl, vad tror ni det här tar vägen och vilka möjligheter ser ni som fotografer med detta? När ser vi kameror med 5G? I telefonerna är vi ju inne på andra året nu.


Screenshot_20211125-115752_Bredbandskollen.jpg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vem tusan behöver 800 mbps, kan man också fråga sig. :cool:
Inte ens hundra är ett behov.

Under pandemirestriktionstiden när publik var förbjuden på fotbollsmatcher blev det ganska vanligt att lagen livesände matcherna inom barn- och ungdomsserierna. Jag var en av dem. Sände i vanlig HD med en tio år gammal mobilsticka.

Netflix strömmar 4K med 25 mbps.

Det är inte bredare bredband vi behöver. Inte högre ”toppfarter”. Det är utbredningen och stabiliteten som brister.
Vissa platser i landet saknar, eller har usel, uppkoppling.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
… men naturligtvis. Med stabil och snabb uppkoppling behövs inte minneskort i kameran.
Kan man skriva lika fort till en virtuell server på amazon eller till en NAS på kontoret så landar ju bilderna där lika fort som de landar på minneskort idag
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
… men naturligtvis. Med stabil och snabb uppkoppling behövs inte minneskort i kameran.
Kan man skriva lika fort till en virtuell server på amazon eller till en NAS på kontoret så landar ju bilderna där lika fort som de landar på minneskort idag
Ja det är ju en intressant tanke, men man undrar ju om vi någonsin kommer bli av med behovet av lokal lagring i kamerorna. Det blir väl ännu viktigare med täckningen med 5 G antar jag. 5G är ju inte långvåg direkt. Någon form av buffring blir vi nog inte av med antar jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vem tusan behöver 800 mbps, kan man också fråga sig. :cool:
Inte ens hundra är ett behov.

Under pandemirestriktionstiden när publik var förbjuden på fotbollsmatcher blev det ganska vanligt att lagen livesände matcherna inom barn- och ungdomsserierna. Jag var en av dem. Sände i vanlig HD med en tio år gammal mobilsticka.

Netflix strömmar 4K med 25 mbps.

Det är inte bredare bredband vi behöver. Inte högre ”toppfarter”. Det är utbredningen och stabiliteten som brister.
Vissa platser i landet saknar, eller har usel, uppkoppling.
Ja, streaming buffras ju och HD kräver väl inte mer än 5 Mbit per sek. Jag har ju haft samma tanke. Vi kör ju trådlöst i Skärgården och där har vi 50 Mbit ca och jag har svårt att se att vi har några som helst problem idag. De som har helt fritt vilket alla har på vår ö som bor mot väst har 120-130 Mbit.

Det sägs att fiber är stabilare än trådlöst men senast i går kväll sent var Telenors fiber i Vaxholm helt död i timmar. Det har aldrig hänt oss ute på Skogsö. För oss har fibern alltid varit utsatt för mer störningar än det trådlösa så igår körde vi över min telefons hotspot istället.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Din närmaste mast är definitivt uppkopplad via fiber. Om den trådlösa tjänsten upplevs krångelfri är nog inte fiber en svag länk. Det är något annat som spökar i fibrarna i Waxholm antar jag.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl ändå värt att påpeka att för det fall att man haft 5G i kameran så är den intressanta siffran 100-120 MBit/s och inte 800 MBit/s, eftersom man då rimligen vill ladda upp och inte ned bilder.

Ett grundläggande problem med mobilnät är att hastigheten är högst mottagningsberoende. Jag har inte skaffat något 5G SIM (fast telefonen har 5G) så jag kan inte se hur det är med det just här, men 4G svajar rätt mycket bara man går runt inne och har inte fantastisk mottagning. Det fungerar absolut, men om man tänker sig att 5G skulle ha samma mottagning så skulle det garanterat inte bli några 800 MBit/s med motsvarande mast. Det syns ju att det är full mottagning och det sitter säkert någon mast precis i närheten med tanke på platsen.
 

Ventures

Aktiv medlem
… men naturligtvis. Med stabil och snabb uppkoppling behövs inte minneskort i kameran.
Kan man skriva lika fort till en virtuell server på amazon eller till en NAS på kontoret så landar ju bilderna där lika fort som de landar på minneskort idag
Gäller kanske så länge man befinner sig "inom tullarna". Ute på vischan lär väl det aldrig bli full 5G-täckning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Din närmaste mast är definitivt uppkopplad via fiber. Om den trådlösa tjänsten upplevs krångelfri är nog inte fiber en svag länk. Det är något annat som spökar i fibrarna i Waxholm antar jag.
Min närmaste mast var då? I Vaxholm på Vaxön eller den på Tynningö. Det är möjligen inte samma fibernät det på Vaxön och det på Tynningö. Ja jag vet inte men det trådlösa har märkligt nog varit bättre och stabilare var jag än använt det än mitt 200 Mbit fiber i Vaxholms Stad.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl ändå värt att påpeka att för det fall att man haft 5G i kameran så är den intressanta siffran 100-120 MBit/s och inte 800 MBit/s, eftersom man då rimligen vill ladda upp och inte ned bilder.

Ett grundläggande problem med mobilnät är att hastigheten är högst mottagningsberoende. Jag har inte skaffat något 5G SIM (fast telefonen har 5G) så jag kan inte se hur det är med det just här, men 4G svajar rätt mycket bara man går runt inne och har inte fantastisk mottagning. Det fungerar absolut, men om man tänker sig att 5G skulle ha samma mottagning så skulle det garanterat inte bli några 800 MBit/s med motsvarande mast. Det syns ju att det är full mottagning och det sitter säkert någon mast precis i närheten med tanke på platsen.
Helt sant! Upload-siffrorna är de verkligt intressanta och även de är ju bra mycket bättre än de 4G jag mätt. Jag har en annan mätning från Skogsö på 132 Mbit nedladdning medan upload bara låg på knappt 10. Det nästan 120 Mbit upload med 5G är ju bra mycket snabbare än 10. Även kopplingstiden ser ju bättre ut och med de mätningar jag kollat så är det en viss förbättring och kanske halverade tider med mina exempel så det är väl det som är minst dramatiskt bättre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
… men naturligtvis. Med stabil och snabb uppkoppling behövs inte minneskort i kameran.
Kan man skriva lika fort till en virtuell server på amazon eller till en NAS på kontoret så landar ju bilderna där lika fort som de landar på minneskort idag
Om man nu vill ha sina bilder där och det kommer nog inte bara jag vara tveksam till. Det ä inte gratis heller om man inte smöras in med gratis erbjudanden tills man sitter fast och måste betala betydligt större summor när smekmånaderna är till ända och det blir de alltid förr eller senare.

Mitt backupprogram Ease US har molnstöd och jag kan betala för det om jag vill men jag skulle aldrig göra mig beroende av sånt. Hur lång tid tar en restore från ett moln?? Det vet du inte förrän du behöver den antar jag. Jag gjorde några test med detta program och jag tycker inte upload av backupen imponerade heller men viss kan molnet vara toppen som redundans även om jag inte vill vara beroende av det operativt vid en restore.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja har Comviq för dom hade erbjudande för 55+ för 150kr och 12GB, har haft dom i många år nu, en ökning har skett till 175kr numera och för en tid sedan kom meddelande om att 5G fans tillgängligt, vill jag ha det måste jag beställa paketet med 50GB för att få 5G, och priset stiger med 100kr, hur jag skall använda så mycket GB vet jag inte, det jag inte använder av 12GB som jag har nu sparas generöst till nästa månad, än så länge i alla fall, ibland är dom generösa och ger mera GB, kanske för att man inte skall byta till annat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Min närmaste mast var då? I Vaxholm på Vaxön eller den på Tynningö. Det är möjligen inte samma fibernät det på Vaxön och det på Tynningö. Ja jag vet inte men det trådlösa har märkligt nog varit bättre och stabilare var jag än använt det än mitt 200 Mbit fiber i Vaxholms Stad.
Varsomhelst. Masterna är anslutna med fiber till internet. Om du hittar någon mast som går på radiolänk, så är den ändå i slutänden ansluten till fiber.

I ditt fall är det knappast fibern som är problemet. Men möjligen de switchar, dns-servrar och annat kolijox som tjänsteoperatören har i bakänden.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man nu vill ha sina bilder där och det kommer nog inte bara jag vara tveksam till. Det ä inte gratis heller om man inte smöras in med gratis erbjudanden tills man sitter fast och måste betala betydligt större summor när smekmånaderna är till ända och det blir de alltid förr eller senare.

Mitt backupprogram Ease US har molnstöd och jag kan betala för det om jag vill men jag skulle aldrig göra mig beroende av sånt. Hur lång tid tar en restore från ett moln?? Det vet du inte förrän du behöver den antar jag. Jag gjorde några test med detta program och jag tycker inte upload av backupen imponerade heller men viss kan molnet vara toppen som redundans även om jag inte vill vara beroende av det operativt vid en restore.
Du kanske missade min ”eller”-sats. Poängen var att med galet snabb uppkoppling kan du direkt lagra filerna där du vill lagra dem. Du behöver inget skört minneskort i kameran.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl ändå värt att påpeka att för det fall att man haft 5G i kameran så är den intressanta siffran 100-120 MBit/s och inte 800 MBit/s, eftersom man då rimligen vill ladda upp och inte ned bilder.

Ett grundläggande problem med mobilnät är att hastigheten är högst mottagningsberoende. Jag har inte skaffat något 5G SIM (fast telefonen har 5G) så jag kan inte se hur det är med det just här, men 4G svajar rätt mycket bara man går runt inne och har inte fantastisk mottagning. Det fungerar absolut, men om man tänker sig att 5G skulle ha samma mottagning så skulle det garanterat inte bli några 800 MBit/s med motsvarande mast. Det syns ju att det är full mottagning och det sitter säkert någon mast precis i närheten med tanke på platsen.
I framtiden samlas alla fotointresserade på Hötorget, för där får deras 5G-kameror full prestanda.
 
  • Haha
Reaktioner: PMD

Makten

Aktiv medlem
Det tragikomiska är att det är helt meningslöst så länge ingen operatör erbjuder rimligt prissatta mobilabonnemang med fri surf. Och det gör ingen operatör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför skulle de behöva 5G?
I en trafiksituation kan det handla om millisekunder och med 5 G blir svarstiderna mycket snabbare. I botten på tekniken för självkörande bilar ligger 5G och inte 4G. 5G ska ju också kunna hantera fler uppkopplingar utan att sänkas om jag fattat det rätt. Baksidan är väl kortare vågor och att infrastrukturen i form av master och antenner behöver stå tätare.
 
ANNONS